Modul Prevencija ovisnosti
U prvom razredu OŠ u ovom modulu stoji između ostalog i ovo: ‘Oprez u svakodnevnom životu – računalne igrice (1 sat)’. Očekivani ishodi su: prepoznati važnost opreza u svakodnevnom životu, prepoznati ulogu i važnost odraslih u životu i brizi za razvoj djece, prepoznati učinak računalnih igrica na (slobodno) vrijeme učenika. Naravno da treba obratiti pozornost na to kakve igrice igraju klinci na računalima, ali to je već skoro domena medijske kulture i pismenosti, a ne ovisnosti.
Osim toga, pa zar ne bi te ishode trebali naučiti roditelji, a ne djeca u prvom razredu koja imaju 6 – 7 godina? Baš bih voljela vidjeti prvašića kako kaže: neću se igrati na kompjutoru da ne postanem ovisan. Roditelji su ti koji određuju koliko, kada i što će djeca raditi na računalu.
U petom razredu učenici se susreću s temom ‘Pubertet – promjene i teškoće u sazrijevanju’ gdje su pak očekivani ishodi: ‘navesti primjere opasnosti za zdravlje od pušenja, alkohola, zloporabe lijekova i droga’. I tako učitelji lijepo objasne učenicima kako je pušenje fuj, štetno, društveno neprihvatljivo, a onda učenici dođu doma u zadimljeni stan k roditeljima koji puše. Otvore frižider, a tamo nađu pivo, u ostavi im zamiriše vino, rakija im je na dohvat ruke.
Na obiteljskim feštama starci ih ponude pivom, natoče im gemišt i smiju se kako im je dijete ‘već veliko’. Pubertetlije kroz jedno uho čuju da je pušenje štetno, a uhvaćeni podatak istog momenta izvjetri na drugo uho van i onda se sakriju iza škole ili u neki grm pa zapale svoju prvu cigaretu (koju su ukrali roditeljima) i misle da su veliki i važni. Ukoliko ih učitelji vide i to prijave roditeljima, lako se suoče sa situacijom ‘bijesnog’ roditelja koji će učitelja napasti da to njegovo dijete ne bi nikad napravilo i da zločesti učitelj samo blati njegovo zlato. Da, da, ima i takvih. I onda ispada da u školi učitelji gaze drumom, a često se kod kuće ide šumom.
Prevencija nasilničkog ponašanja
Širok je pojam nasilničkog ponašanja. Što sve zapravo spada u nasilje, na što učenicima valja skrenuti pozornost? U ovom se modulu ZO učenike uči humanosti, uči ih se toleranciji i poštivanju. To je jedan od korisnijih modula ZO. Učenici se uče ponašati prema životinjama, uče kako biti tolerantni jedni prema drugima, kako se nositi sa stresom i stresnim situacijama te kako nenasilno rješavati konflikte. Kao prevencija nasilničkog ponašanja učenike se potiče na humanitarne aktivnosti. Šteta što taj modul nema više sati i što nema praktične nastave – npr. pomaganje ostavljenim i napuštenim životinjama, obvezno volontiranje u udrugama koje brinu o takvim životinjama, vježbe komunikacije među ljudima, poglavito neistomišljenicima.
Nasilničko ponašanje je i netolerancija različitosti. Različitosti po vjerskim opredjeljenjima, po običajima, po odijevanju, po nacionalnosti… Nasilno je i nepoštivanje društvenih normi i pravila. Nasilje je i netolerantno nametanje svojeg mišljenja i svojih uvjerenja.
To sve, navedeno u grubim crtama, radi se u nižim razredima. Slični se sadržaji odrađuju i u višim razredima osnovne škole.
Modul korektan i u današnjim uvjetima i načinu života i više nego potreban. No, kao i sadržaji drugih modula, i sadržaj ovog bi trebalo prvo ispredavati roditeljima koji bi svojim primjerom trebali pokazati osnove nenasilničkog ponašanja svojoj djeci. A nasilničko ponašanje baš roditelji pokazuju kad se spomene najsporniji, četvrti modul Spolno/rodna ravnopravnost zato što se najviše buke i halabuke diglo oko njega.
Spolno / rodna ravnopravnost
Trećaši se u ovom modulu nadovezuju na gradivo koje uče iz Prirode i društva, a govore o Odgovornosti i poštovanju prema vlastitom tijelu. Na diskretan način učenike se upućuje što je prihvatljiv, a što neprihvatljiv tjelesni dodir. To je vrlo važan segment obzirom na sve veću pojavu pedofilije u društvu. Djeca jednostavno neke stvari moraju znati, ma koliko mali bili. U četvrtom razredu raščlanjuju se rodne uloge u obitelji i razlika između spola i roda u društvu i školi – među vršnjacima. Iako nema ništa spornoga niti neprihvatljivoga u ovim temama, postoje roditelji koji su od učitelja tražili godišnji plan Zdravstvenog odgoja kako bi odlučili na koje satove NEĆE slati djecu. Poprilično je nerazumljivo što tim roditeljima smeta. To što će im se djecu učiti da prepoznaju eventualnog pedofila ili to što će naučiti da i muškarci i žene mogu raditi iste poslove jednako vrijedno, na primjer da tatama nije zakonom zabranjeno pranje suđa, niti mamama mijenjanje žarulje?
U petom razredu naglasak je na pubertetu pa u modulu Spolno/rodna ravnopravnost stoji: Pubertet – promjene i teškoće u sazrijevanju, a s očekivanim ishodima prepoznavanja promjena (fizičkih, spolnih i psihičkih) koje se događaju u pubertetu, povezivanje pojave mjesečnice i polucije sa spolnim sazrijevanjem, razlikovanje unutarnjih organa za razmnožavanje muškaraca (sjemenici, sjemenovodi, mokraćna cijev) i žena (jajnici, jajovodi, maternica, rodnica). Taj dio već počinje škakljati po trepavicama kojekakve ‘moraliste’ koji smatraju da se takvi sadržaji ne bi smjeli govoriti učenicima. Bolje da pišu Lastanu. Pa onda Lastan dobije pismo sadržaja: ‘Je li istina da masturbacija izaziva neplodnost?’ i ‘Uvijek kad se tuširam okrenem tuš prema sebi i to mi jako paše, jesam li ja normalna???’.
Živjele rode!
Moralisti takve sadržaje drže zabranjenim temama. Žele da im djeca do punoljetnosti žive u uvjerenju da su ih donijele rode ili da su nađeni u kupusu. Živimo u 21. stoljeću gdje je djeci na sve strane dostupna hrpa izvora informacija, a djeca, radoznala kakva jesu, snaći će se bilo kako. I onda će sakupiti gomilu gluposti, biti poluinformirani i valjati gluposti kakve se nađu u već spomenutim pismima Lastanu. Djeca moralista ne usude se svoje roditelje pitati što ih zanima. Pokušava im se zabraniti doći do informacija u školi. Pa gdje će što naučiti?
Sadržaj modula Spolno / rodna ravnopravnost u osmom razredu sadrži teme: Roditelji i potomci, Srodnost i raznolikost, Nespolno i spolno razmnožavanje, Biološko nasljeđivanje – nasljeđivanje spola, Građa i uloge spolnih organa – muški i ženski spolni organi, Sporedna spolna obilježja, Menstruacijski ciklus – računanje ciklusa; plodni i neplodni dani, Začeće i razvitak djeteta prije rođenja, Blizanačka trudnoća, Od rođenja do smrti, Životna razdoblja čovjeka i Odgovorno spolno ponašanje. Crvena krpa! Užas! Sodoma i Gomora! Sve neke pornografske teme, neprihvatljivo ponašanje, nasilje i blud. Zaista sramotno da se djecu uči tim strašnim stvarima. Kad mogu sasvim mirno živjeti u uvjerenju da su ih našli u kupusu. Dolje 21. stoljeće – živio srednji vijek. Ostatak informacija prepuštamo internetu.
Epilog
Zdravstveni odgoj sa svoja četiri modula izgleda kao kompot od miješanog voća. Ima u njemu ukusnih i korisnih voćkica, a ima i beskorisnih dodataka. Ono što je beskorisno ne uzbuđuje nikoga niti se itko na taj dio obazire. Ono što je djeci korisno – diglo je strašnu dreku i lavinu negativnosti. Pitanje stoji: u kojem stoljeću živimo i kamo idemo?