U porastu kreatora društvenih profila i samozvannih piarovaca danas ćemo malo obraditi temu marketinga i odnosa s javnošću.
“Marketing je društveni i upravljački proces koji putem stvaranja, ponude i razmjene proizvoda od vrijednosti s drugima, pojedinci i grupe dobivaju ono što im je potrebno ili što žele” – Phillip Kotler.
Marketing je dinamična poslovna funkcija koja se bavi osmišljavanjem proizvoda i usluga imajući u fokusu kupca. Smišlja način kako će neki proizvod/usluga imati koristi za kupca kako bi ga motivirao na kupnju.
A PR? Danas se mnogi koriste izrazom PR, a neki ni ne znaju što to znači i kakav utjecaj može imati. Dakle PR, odnosno public relations u prijevodu znače odnosi s javnošću. Odnosi s javnošću jednim dijelom su potporna funkcija marketingu. Pisati statuse na društvenom profilu za neku tvrtku može biti zaista odgovoran posao, no nažalost neki smetnu s uma da PR mora biti usklađen s marketinškim ciljevima tvrtke i ne može djelovati neovisno.
Osnovna uloga odnosa s javnošću je da na odgovorajaći način plasira željene informacije prema ciljnoj skupini s kojom komunicira i služi marketingu, dakle prodaji i povećanju prihoda.
Primjeri iz prakse:
Dobili reklamu za dvije kune
Nedavno je bio slučaj restorana koji je gostu nakon konzumirane i naplaćene pizze naplatio i donošenje čaše vode dvije kune. Ime restorana nećemo spominjati jer mu ne želimo dalje raditi besplatnu reklamu. Gost se na tu uslugu požalio na društvenim mrežama, a restoran je vrlo neprimjereno odgovorio održavši gostu bukvicu.
Sve skupa izazvalo je burne reakcije. Uključili su se i drugi mediji u raspravu i tako je restoran naplativši dvije kune i za jednog nezadovoljnog kupca dobio neviđenu reklamu u najtiražnijim dnevnim novinama. Glavni propust u toj priči bio je neprimjeren odgovor na njihovoj stranici gdje su “džonom” išli prema gostu/ima i na taj način pokazali da nemaju blagog pojma što rade i da osoba koja piše statuse na društvenom profilu ne zna što radi.
Status su naknadno obrisali, a vlasnik je nakon toga pokazao da ipak zna svoj posao i dao izjavu u svoju korist. Mogli su i od prve.
Drugi primjer – objava računa poznate glumice
Rekla bih da je ovo bila čista namjera restorana da poveća publicitet, a novine koje su sagu dalje objavljivale vjerojatno to nisu radile besplatno. Ako jesu, svaka čast vlasniku. Objava računa gosta je više nego neukusno, ali očito su procijenili da je manja šteta za njih izgubiti jednu poznatu glumicu, koja ionako rijetko dolazi u Hrvatsku, pa su zato njezin brand opako iskoristili u svoju korist.
Zahvaljujući činjenici da je upravo ona kod njih večerala povećali su prepoznatljivost restorana što ne bi uspjeli da su plaćali brojne objave u medijima i to mjesecima. Nepristojno, ruši ugled ugostiteljstvu, ali dobar marketinški potez.
Mnogi od nas nikad ne bi čuli za ova dva restorana da je sve prošlo korektno ili diskretno.
A koja je razlika između oglašavanja i PR-a? Jedno i drugo služi marketingu, ali oglas uvijek košta, a PR ponekad dobijete GRATIS. Treba znati iskoristiti situaciju i plasirati ju na način da bude zanimljiva medijima ali u vašu korist.