Vijesti / Kolumne

PIŠE: Gordana Foder

Teoretski uopće nema problema oko izvođenja online nastave

Teoretski uopće nema problema oko izvođenja online nastave
Varaždinski.hr

Teoretski gledano, sve je kao cvjetna livada okružena šarenim i veselim leptirićima, svi učenici imaju uvjete (čitaj: internetsku vezu koja nije bez veze, tablete, laptope, mobitele, stolna računala, nešto od toga) i svi imaju dovoljno IKT znanja da prate online nastavu.

Dakle kako je bilo najavljeno kao mogućnost u prošloj kolumni, došlo je do stani - pani pa se tako od ovog ponedjeljka u Hrvatskoj zatvaraju sve škole na dva tjedna. Za učenike od petog razreda osnovne škole i starije nastava će se odvijati online, a za učenike razredne nastave će biti nastava na državnoj televiziji, na HRT3.

Tako je službeno rečeno.

Od učitelja se očekuje da svaki dan uredno dolaze u školu i nastavu online održavaju iz škole. Isto tako, od učitelja se očekuje da paze na djecu koju će roditelji eventualno poslati u školu jer ih nemaju kome kod kuće ostaviti. Prema tome, 'škole su zatvorene, ali su otvorene. Odnosno hoću reći - nisu baš zatvorene, ali su dovoljno otvorene da ne budu zatvorene.' (preuzeto iz jedne nastavničke grupe).

A sad analiza situacije

Od kud početi? Teorija tako lijepo zvuči, ono, imaš feeling da si u nekoj uređenoj državi, suvremeno opremljenih škola gdje nije trebao jedan virus da učenici dobiju sapun. Teoretski gledano, sve je kao cvjetna livada okružena šarenim i veselim leptirićima, svi učenici imaju uvjete (čitaj: internetsku vezu koja nije bez veze, tablete, laptope, mobitele, stolna računala, nešto od toga) i svi imaju dovoljno IKT znanja da prate online nastavu, svi nastavnici imaju uvjete (internetsku vezu u školama koja ne puca, tablete, računala, pametne ploče, kamere, mikrofone, informatičko znanje i vještine i tako dalje). 

Teoretski uopće nema problema oko izvođenja online nastave. A realno? Realno, u uputama se guraju alati preko Carneta i Microsofta za izvođenje nastave online, pa se tako preporuča platforma Yammer za formiranje viritualnih razreda. Yammer se nalazi u paketu 365 alata (ne da mi se sad detaljno opisivati što je to, koga zanima neka gugla, google ionako zna sve).

E, kad uđete sa svojim AAI identitetom (to je akademski identitet, imaju ga svi učenici i nastavnici i namijenjen je samo njima) kao da ste ušli u sobu mlađeg, neurednijeg i promiskuitetnog brata Facebooka.

U Yammeru pišu dječica iz cijele Hrvatske bez reda, zakona, metle i cenzure. I dok vam na ozloglašenom Facebooku ne može proći golotinja, pornografija niti govor mržnje, ma ne može vam proći ni objavljena pdf verzija neke knjige, na Yammeru toga (osim knjiga) imate koliko želite. No, kako je preporuka da se sada koristi i Yammer, učitelji su dojavili nadležnima da je tamo leglo neprimjerenih sadržaja te se je tijekom vikenda pristupilo generalnom čišćenju. Pa će sada i Yammer postati pristojan.

Alternativa Yammeru je Microsoft Teams. No, dakle, ali! Još od obraćanja i objave premijera na teveu, učitelji pokušavaju formirati viritualne razrede u Teamsu (uvjet je da su svi učenici aktivirali svoj AAI identitet u Microsoft Office 365 kako bi ih razrednik koji formira team mogao dodati). Snaći se u Teamsu nije neki problem, lagano je i svima jasno, fakat ne moraš biti informatički genije da oformiš viritualni razred u Teamsu. ALI! Pokušaš li, dobit ćeš odgovor: 'Ostvarili ste maksimalni dopušteni broj članstva u timovima, morate napustiti neke timove da biste mogli nastaviti.'.

Nema majci veze to što niste ni u jednom timu, to što ste se možda prvi put logirali. Ta poruka visi već dva dana kad pokušate složiti viritualni tim. Odgovor je od nadležnih koji 'brinu' o sustavu da je to bug i da se radi na njegovom uklanjanju. 

Hoćeš – nećeš – ne možeš se do ponedjeljka pripremiti za viritualnu nastavu prema uputama iz ministarstva magije. Jer se otklanja bug. ('Bug je izraz koji se koristi za opisivanje grješke, kolapsa, ili neispravnost u radu nekog softvera na računalnom sustavu. Većina grješaka (bugova) plod su pogrješne izvedbe u izvornom kodu, dizajnu ili neke su uzrok pogrješne izvedbe u sklopovlju ili u programu prevoditelju (manje rijetko).' – izvor wikipedija.hr)

Sistem snađi se

Nisu hrvatski učitelji glupi niti neinformirani niti neobrazovani. Većinom se samoeduciraju, mnogi su međusobno povezani i razmjenjuju ideje i znanja. Na Facebooku postoje razne učiteljske grupe, ali ne samo one u kojima se ljudi druže u viritualnim zbornicama, već i one u kojima se dijele znanja, nastavni materijali i iskustva.

Jedno takvo mjesto na Facebooku je i Webučionica učiteljice iz Svete Nedjelje Sandre Vuk koja je 'alfa učiteljica'. Zahvaljujući baš njoj i njezinoj webučionici mnogi će nastavnici bez imalo problema odraditi online nastavu jer je Sandra nesebično podijelila svoja dugogodišnja iskustva i znanja sa svojim kolegama. Njezini su dosadašnji webinari (i njezinih kolegica Lane i Nevene) naučili kolege više nego svi Loomeni ovog svijeta. 

Pa tako učitelji znaju da osim Yammera i Teamsa mogu otvoriti i online učionice i na drugim platformama, recimo na Google classroomu ili na Edmodu. Oni malo vičniji IKT - u će otvoriti razredne web stranice, instalirati na njih interne forume ili neke druge oblike interakcije i preko njih komunicirati s roditeljima i svojim učenicima. Postoji hrpa besplatnih alata pomoću kojih se može održavati online nastava. 

Nitko konkretno nije tomu učio učitelje. Sve je to samouko znanje onih koji su cjeloživotno učenje shvatili doslovno i odvajaju vrijeme za samoedukaciju i napredak u svojem poslu.

Razredna nastava

Učenici nižih razreda osnovne škole upućeni su da prate nastavu na državnoj televiziji na HRT3 programu. Što ako netko ne hvata taj program? Onda će trebati Internet pa pratiti program preko interneta. Što će uopće biti u tim edukativnim emisijama? Ne rade svi učitelji po istim udžbenicima i istim tempom.

Kako je uopće zamišljeno da bi, recimo, baš svi prvašići u državi mogli pratiti isto i nešto naučiti? Upitnika oko te nastave ima hrpa. Živi bili pa vidjeli, za sada unaprijed zahvaljujemo kolegama koji su se potrudili stvoriti na brzinu taj obrazovni program, ma kakav bio.

Uputa iz ministarstva je da se osnuju Viber ili WhatsApp grupe s roditeljima i da se tako s njima komunicira. Ali nije objašnjeno da će učitelji dobiti službene telefone za takvo što. Davanje privatnog broja telefona spada u domenu GDPR – a i mnogi učitelji ne žele dijeliti svoj broj telefona. Dalje, uputa je i da se osnuju Facebook grupe za roditelje. Nisam sigurna da je životni san učitelja koji imaju Facebook dijeliti svoju privatnost s roditeljima dodajući ih za prijatelje. Služba je služba, a družba je družba. 

Ali, zato postoje oni učitelji koji imaju IKT znanja i kojima je stalo do njihovih učenika i oni će iznaći način kako da njihovi učenici ne budu zakinuti za obrazovanje za vrijeme ovih mjera predostrožnosti od širenja zaraze. 

Zašto radimo online nastavu od kuće iz škole?

Jedno od pitanja koje se provlači je i zašto učitelji moraju sjediti u školama ako će raditi online. Pa većina ih od kuće ima bolje uvjete za izvođenje online nastave nego iz škole. Mnogi učitelji nemaju niti svoju učionicu, niti kabinet, niti svoje računalo u školi. U mnogim je školama internetska veza takva da puca svako malo kao kukuruz kokičar na toplini. 

Pitanje je i što se očekuje od učitelja razredne nastave da rade u školama ako su im učenici upućeni da prate televizijski program. Tek toliko da se pojave na radnom mjestu? Pokupe zarazu u nekom od javnih prijevoznih sredstava na putu? Ne Škola za život, već Život za školu. Ili se samo očekuje od učitelja da besplatno bejbisitaju djecu koju eventualno roditelji pošalju u školu na čuvanje. Još jedno u nizu ponižavanja učitelja. Ni prvo ni zadnje. 

Tko preživi pričat će

Čitamo se za tjedan dana na istom mjestu u isto vrijeme s doživljajima prvog tjedna online nastave u Školi za život. Tko preživi pričat će.

 

Najgledaniji video

Najgledanija galerija

Izdvojeno


Reci što misliš!