Vijesti / Kolumne

PIŠE: Gordana Foder

Povijesni tjedan u hrvatskom školstvu pokazao je da su učitelji čudo

Povijesni tjedan u hrvatskom školstvu pokazao je da su učitelji čudo
Varaždinski.hr

'Otegotna je okolnost i ta što su učitelji prvih nekoliko dana morali dolaziti u škole gdje često nisu imali uvjeta za neometani i kvalitetan rad. Mnoge škole nemaju kvalitetnu Internet vezu i mnogi učitelji nemaju u školama osnovna sredstva za rad.'

Iza nas je povijesni tjedan u hrvatskom školstvu. Naime, prvi puta u povijesti održavala se nastava na daljinu u hrvatskim školama. I što je pokazala? Pokazala je da su hrvatski učitelji čudo!

Povezanost učitelja

Kao prvo treba spomenuti povezanost hrvatskih učitelja. One iste Facebook grupe koje su povezivale učitelje za vrijeme štrajka, povezale su i sad, u novonastaloj situaciji, kolege diljem Hrvatske. Osim triju velikih nastavničkih grupa treba spomenuti i grupe Webučionica, Zbornica 1. razreda udruge Zvono te razne druge viritualne Facebook zbornice i grupe koje okupljaju prosvjetare sa svih strana ne samo naše domovine već i šire.

U svim tim grupama kolege nesebično dijele znanja, materijale, informacije, pomažu jedni drugima da se snađu u ovoj novoj, nepoznatoj situaciji. Rijetki su se učitelji do sada bavili web alatima za izradu online nastavnih sadržaja. Zato što rijetki učitelji u svojim učionicama imaju uvjete za rad s online materijalima.

Ali zato sada, kad smo više - manje svi, i učenici i učitelji, osuđeni na Internet i viritualu, oni koji znaju nesebično poučavaju one koji ne znaju ili se teže snalaze u bespućima interneta.

Prvi mačići

Svaki je početak težak pa je tako bilo teško i prvih nekoliko dana. Razredna nastava upućena je da prati TV program, Školu na trećem, ali su učitelji dobili upute da se povežu s roditeljima i učenicima putem svojih telefona - Viber grupa i Whatsapp grupa (ali nitko nije rekao: na, evo vam službeni mobitel da ne dajete svoje privatne brojeve telefona), preko elektronske pošte i na druge načine, kako tko umije kako tko zna.

Oni vještiji napravili su razredne web stranice i putem njih postavljaju svojim učenicima zadatke i komuniciraju s njima. Upregnuti su i razni alati za snimanje pa neki učitelji i snimaju dijelove svoje nastave i postavljaju na te razredne web stranice. 

Oni koji nisu ništa o izradi web stranica znali, naučili su to od kolega. U tjedan dana osvanulo je na internetu mnoštvo novih razrednih web stranica, šarolikih i maštovitih, koje pokazuju da su hrvatski učitelji (pardon, većinom su to učiteljice) - ČUDO!

Razredne se stranice rade na svim mogućim platformama, na besplatnim servisima koji daju mogućnost izrade stranice. Da bi sve to nastalo, potrebni su bili sati i sati pred računalom. Ukućani učiteljica nisu imali ručak, ali razredna stranica i nastavni sadržaji za učenike su morali biti podignuti. 

Otegotna je okolnost i ta što su učitelji prvih nekoliko dana morali dolaziti u škole gdje često nisu imali uvjeta za neometani i kvalitetan rad. Mnoge škole nemaju kvalitetnu Internet vezu, mnogi učitelji nemaju u školama osnovna sredstva za rad, mnogi učitelji nemaju u školama tako potreban mir i prostor za održavanje online nastave. Nećemo niti naglašavati kojem su se riziku od zaraze nepotrebno izlagali na putu od kuće do škole. Samo zato jer je netko tako odredio.

No, kad se uvidjelo da je zaista nepotrebno šetati onima koji svoj posao mogu raditi od kuće i učitelji su dobili dozvolu da rad od kuće bude zaista rad od kuće. Učitelji viših razreda osnovne škole i srednjoškolski profesori upućeni su na izradu viritualnih učionica u Microsoft 365 office alatima. Početak je bio katastrofalan. Sustav, nenaviknut i nepripremljen na takvo opterećenje kakvo je nastalo, se rušio svako malo.

Zamislite kako sustav Carneta funkcionira ako se ruši i nemoguće se ulogirati kad na kraju nastavne godine svi prosvjetari navale na upisivanje podataka u e - matice. E, a sad su osim svih prosvjetara u sustav pokušavali upasti i svi učenici. Svaki učenik i prosvjetar ima svoj AAI identitet preko Carneta pomoću kojeg ulazi u mnogobrojne alate koje Carnet pruža pa tako i u Teams, timove formirane kao razrede.

Sada je elektronička pošta preko Carneta 'umrla'. U petak navečer stigao mi je mail poslan u utorak ujutro. Učenici se nisu mogli ulogirati u svoje viritualne učionice prvih nekoliko dana. Nije lako bilo ni Carnetovcima tih dana. Svi su ih psovali, mrzili, slali im mailove, pitanja, proteste. Dan po dan i sustav se ustabilio. Zajedničkim trudom i radom. 

U drugi tjedan online nastave možemo ući spremniji, mirniji i već polako priviknuti na ovaj potpuno nov način rada.

Kako je izgledao radni dan učitelja prvih pet dana online nastave

Prvih četiri dana učitelji su ujutro morali biti u školi. Online su se formirali viritualni razredi, uz sve već navedene teškoće. Zatim, kad bi učitelji došli kući, natrag bi sjedali za računalo i izrađivali nastavne materijale za dijeljenje online ili bi učili kako izrađivati te materijale u programima s kojima se prvi put susreću.

Navečer bi slušali online edukaciju u Webučionici koju vodi već legendarna učiteljica Sandra Vuk. Dakle radni dan je prošli tjedan za učitelje bio od 8 ujutro do 8 navečer. 
Dan po dan, u grupama na Facebooku, našim viritualnim zbornicama, skupljali su se materijali, dijelili linkovi, slagale razredne web stranice. 

Pomoć

U pomoć su priskočile i izdavačke kuće. Ova kolumna nije reklamno mjesto pa ne smijem spomenuti koja se izdavačka kuća najviše trudi pomoći učiteljima u nevolji, ali mogu nabaciti mali tip: najstarija i najveća izdavačka kuća. Pametnom dosta. 

U pomoć online nastavi priskaču i razna kazališta pa dijele besplatno snimke predstava za djecu i lutkarskih predstava. Mnogo se toga može naći i na youtube kanalima, ali već sad kronično nedostaje materijala za Tjelesno - zdravstvenu kulturu. Lako je zadati učenicima koji imaju dvorište neko kretanje vani, ali što da rade ona jadna djeca po stanovima između četiri zida? 

A dalje?

Rečeno je da će nastava na daljinu biti NAJMANJE do 19. travnja. Tko preživi pričat će. Nadam se, a i svi moji kolege, da se učenici i roditelji snalaze u ovoj situaciji. Svi bismo mi radije bili u učionicama s našim učenicima nego pred računalima. Vjerujemo u podršku roditelja, zajedno smo jači. 

Najnovije

Reci što misliš!

Najgledaniji video