Vijesti / Kolumne

Piše: Gordana Foder

Škola u doba korone: U posljednja četiri tjedna najteže je ipak u cijeloj priči bilo djeci

Škola u doba korone: U posljednja četiri tjedna najteže je ipak u cijeloj priči bilo djeci
Varaždinski.hr

Najteže je onima najmanjima, prvašićima. Njih mi je i najviše žao. Tek su zakoračili u školski život, a cijela im je ova nastavna godina kaotična.

Završio je i četvrti, lagano krnji tjedan Nastave na daljinu. Kratak predah, Uskrsni praznici pa slijedi nastavak u istom tempu, možda čak i težem jer je iz MZOS najavljeno ocjenjivanje i vrednovanje.

Najteže je djeci

U posljednja četiri tjedna najteže je ipak u cijeloj priči bilo djeci. Zatvoreni kod kuće uz histerične roditelje, online uz preambiciozne i zbunjene učitelje. I svi od njih nešto zahtijevaju, od djece mislim. Nema susreta i druženja s prijateljima, nema izlazaka osim onima sretnima koji žive u kućama pa imaju kakvo – takvo dvorište. Djeca će nam iz karantene izaći atrofiranih mišića, iskrivljene kralježnice, prozirni, ćoravi.

Dobivaju za zadatak čitati lektire, ali do knjiga ne mogu osim na nekom polulegalnom kanalu na internetu, a i to ako nađu opet moraju buljiti u ekran da bi pročitali u pdf – u. Čisto sumnjam da naši učenici imaju e – čitače, dakle osuđeni su čitati knjige s mobitela, tableta, laptopa…

Kazališta su otvorila svoja online vrata pa učenici mogu gledati predstave koje nisu bili u prilici pogledati uživo. Opet moraju buljiti u ekran nečega.

Mogu učenici gledati i filmove. Online. Što legalno, što ilegalno.

Uz sadržaje koji su i do sada bili dostupni na internetu, u posljednjih je mjesec dana buknulo još mnoštvo novih, kvalitetnih sadržaja. Ali, čisto sumnjam da je djeci, nakon odrađivanja nastave, još dodatno do buljenja u ekrane.

I s prijateljima moraju komunicirati online.

Najteže je onima najmanjima, prvašićima. Njih mi je i najviše žao. Tek su zakoračili u školski život, a cijela im je ova nastavna godina kaotična. Prvo je bilo ima – nema nastave. Pa onda, kad su lijepo uhvatili ritam učenja i rada u drugom polugodištu, došao je ovaj virus i sad su osuđeni na nekakvu instant nastavu kod kuće uz roditelje koji se često ne snalaze u tehnikalijama i Nastavi na daljinu. Njima se servira i nekakav surogat škole u vidu Škole na Trećem, koji ih dodatno zbunjuje. Uglavnom, izgleda da će se vrijeme ponavljanja i vježbanja u rujnu produžiti i na listopad.

Kako će učenici biti na kraju ocijenjeni? Svi osim prvašića imali su ocjene još u krnjem prvom polugodištu, a prvašići su dobivali rijetke ocjene u siječnju i veljači (u Školi za život preferiraju se opisne, a ne brojčane ocjene).

Uputa je iz MZOS da se do daljnjega učenike nižih razreda ne ocjenjuje već da se prati njihova aktivnost. OK. Ali to je više – manje praćenje aktivnosti roditelja. Jer teško će koji, recimo prvašić sam uzeti mobitel / laptop / tablet, poslikati svoj rad  i poslati učiteljici traženu zadaću. Što ako roditelji ne šalju učeničke uratke? Mogu biti različiti razlozi – neznanje, nesnalaženje u tehnikalijama, neimanje mogućnosti, nemanje vremena… Kako takvim učenicima pratiti aktivnost? Pisati da nisu redovno izvršavali svoje obveze? Gatati u talog od kave? Bacati grah?

Zadaće učenici (ili njihovi roditelji) šalju nastavnicima tijekom cijelog dana ukoliko nisu zadani rokovi. Pa tako dođe zadaća na mail i u 23 sata. Ponekad dijete tek u to doba dana dođe na svoj red za zadatke ukoliko je u obitelji više školaraca, a samo jedan pristup Nastavi na daljinu.

Uz osmijeh i cvjetnu livadu

Slušajući na TV izjave o Nastavi na daljinu i kako sve divno krasno funkcionira toliko da i drugi (sic!) „prepisuju“ model od nas, čovjek bi došao do zaključka kako se roditelji i nastavnici žale bez razloga. Dobiva se utisak šetnje po cvjetnoj livadi punoj šarenih leptirića koliko je savršena ta Nastava na daljinu kod nas.

Reala je malo manje cvjetna i s puno manje osmijeha. Leptirićima ni traga. Samo smrdljivi Martini. Naime, u nastavničkim grupama gotovo svaki dan iskrsnu pitanja kolega tipa: „Je li se još kome pokvario laptop koji smo dobili u siječnju od MZOS?“. Prema pisanju, izgleda da se svaki treći laptop dobiven u Školi za život pokvario. Oh, kako to kako to?

Nije da samo učenici često nemaju uvjete za rad. Nemaju ni neki kolege. Ima puno nastavnika koji svoju Nnd odrađuju preko svojih mobitela. Najveći profit od Nnd imat će teleoperateri preko kojih se i učenici i nastavnici spajaju na Internet. Nekima će doći lijepi računi.

Ako ćemo tu cvjetnu livadu od Nastave na daljinu raščlanjivati na cvjetiće, dobit ćemo: nezadovoljne roditelje, zbunjenu djecu, prezaposlene nastavnike, loše tehničke uvjete, preopterećene sustave, preopterećene mreže, dvadsetčetirisatno radno vrijeme, podočnjake, pečenje očiju, sumnjiv način vrednovanja, praćenja i ocjenjivanja, loše obrađeno gradivo, laptope i tablete koji se kvare i još puno sitnih neuglednih cvjetića koji čine tu livadu ne baš tako veselom i savršenom.

Na toj livadi će se, izgleda, još neko vrijeme skakutati. Možda i do kraja nastavne godine, iako se svi nadamo da ćemo se vratiti u školske klupe barem posljednja dva tjedna kako bismo realno i kvalitetno ispitali i ocijenili učenike. Naravno da neće nitko tražiti sitnice i detalje iz nastavnih sadržaja, ispitat će se samo bitno i osnovno. Ako bude prilike.

Jer ovakvo vrednovanje kakvo se sad predviđa niti je relevantno niti vjerodostojno. Ima učenika koji ni ne primirišu u viritualne učionice – to oni „veliki. A ima i roditelja koji hladno ignoriraju učiteljeve zahtjeve – to od onih „malih“.

Korona ujedinjuje razjedinjeno

I za kraj mala crtica iz svakodnevnog korona online života iz kuta nastavnika. Naime, Nastava na daljinu odvija se i u ostalim državama bivše Juge. Webinarima u Webučionici Sandre Vuk nazoče i kolege iz BiH, Srbije, Makedonije. Svi smo sad u istom loncu. Eto, neki dan je u moj inbox uletjelo pitanje kolegice iz Makedonije o izradi web stranice u kojem moli za pomoć. Ona na makedonskom, ja na hrvatskom, ali sporazumjele smo se. Također, mediji iz drugih država u „regionu“ pišu o međusobnoj pomoći i kolegijalnosti nastavničke populacije u ovim neuobičajenim vremenima. Nevolja ujedinjuje razjedinjeno.

Najnovije

Reci što misliš!

Najgledaniji video