Vijesti / Kolumne

PIŠE: Gordana Foder

Retrospekcija najluđe nastavne godine ikad

Retrospekcija najluđe nastavne godine ikad
Varaždinski.hr

'Predizborna je kampanja u tijeku i opet su puna usta određenoj stranci, koja je postavila sadašnju ministricu prosvjete na odlasku, reforme školstva. Što se je točno reformiralo?'

Ova je školska godina sve samo ne normalna. Nastavna godina bila je turbulentna i ni jednog ponedjeljka nije bio problem naći temu za pisanje u kolumni. Kraj je lipnja, sve su škole nadoknadile dane izgubljene u štrajku, neke su čak ostvarile i višak potrebnih dana i počela su 'tri mjeseca ferija'.

Jesen 2019.

Jesen je u školama bila zabavna. Prvo je krenuo 'ima - nema' štrajk, odnosno cirkularni štrajk kojeg skoro pa nitko nije doživljavao. Onda su se ljudi naljutili što nitko na njih ne obraća pozornost pa su se sindikati odvažili i poveli generalni štrajk (nakon ispipavanja terena i volje članstva) do ispunjenja zahtjeva. Zahtjev je bio jednostavan - povećanje koeficijenta zaposlenih u osnovnim i srednjim školama za 6,11 posto, odnosno izjednačavanje koeficijenta s koeficijentom drugih s istom stručnom spremom.

Nikad duljeg štrajka, nikad većeg prosvjednog skupa na Jelačić placu u Zagrebu. Kako sve u Lijepoj našoj ide na rate, tako je i ovih 6,11 % kao dobiveno na rate, al' tko će te rate otplaćivati to ćemo još vidjeti. Naime, vlast se, vjerojatno, mijenja za koji dan.

Propali praznici

Štrajk je 'pojeo' dio zimskih i proljetnih praznika jer je za vrijeme cijelog štrajka, koji je trajao 36 dana (od čega se izgubilo 16 nastavnih dana), ministrica na odlasku svoju pozornost fokusirala uglavnom na 'svetih i u kamen uklesanih' 175 nastavnih radnih dana i kako će se to nadoknaditi. Njezina je uloga u štrajku bila takva da čak ni Barun Münchhausen ne bi mogao reći da je prstom maknula u korist onih na čelu čijeg je Ministarstva bila.

Taman kad se štrajk smirio i ponovno se 'uspostavio red', a učitelji se pripremili za dugotrajnu nastavu bez stanke (oko 24 tjedna nastave s kratkom pauzicom za Uskrs), uhvatili zalet i rutinu, 13. ožujka donesena je odluka da se škole zatvaraju na dva tjedna zbog pandemije koronavirusa. Kako će se kasnije uspostaviti, dva tjedna pretvorit će se u 10 tjedana za male i 3 i pol mjeseca za velike učenike.

Online škola

Kad je počela Nastava na daljinu došla je u prvom redu na vidjelo snalažljivost i prilagodljivost hrvatskih učitelja (nastavnika, profesora) koji su sami, bez neke bitne i konkretne pomoći MZO u roku od svega par dana fizičku nastavu prebacili u viritualu.
OK. Nisu se baš svi učitelji u viritualnom kaosu Nastave na daljinu snašli, ali globalno gledano, hrvatski su učitelji, nastavnici i profesori odradili fenomenalan posao u uvjetima koje su imali, s uputama koje su dobivali i tehničkom podrškom takvom kakva jest. 

Za niže je razrede cijela Nastava na daljinu imala kaotične upute, pokušavalo se prebaciti sve 'zasluge' na Školu na Trećem o kojoj bi se dalo danima i satima diskutirati. Ponovit ću opet - svaka čast kolegama i kolegicama koji su radili taj program, ali to ipak nije bila škola nego više kao neki zabavno - edukativan program.

Ne vjerujem da postoji ijedna učiteljica ili učitelj razredne nastave koji je svoju Nastavu na daljinu temeljio samo i isključivo prema Školi na Trećem. Pretpostavljam da će kolege koji su radili Školu na Trećem biti adekvatno i konkretno nagrađeni. Na sve moguće načine. 

Predmetna nastava borila se s Teamsima, Yammerima, Google classroomima i još kojekakvim viritualnim učionicama. Bili su na raspolaganju svojim učenicima non stop, radno im je vrijeme bilo kao benzinskim stanicama 0 - 24/7. Bitke su se vodile i sa sustavom, internetskim vezama, učenicima koji su 'korona izolaciju' shvatili kao praznike, nemuštim i nesuvislim uputama iz MZO. Hrvatska je prosvjeta vrlo žilava vrsta. Sve su preživjeli. Sad će pod praznicima pohrliti po nove naočale. Jer tko zna što donosi rujan.

Kad narastem želim biti Sandra Vuk

I dok se MZO hvali nekakvim imaginarnim 'edukacijama nastavnika', nagrađuje one koji su glasni i robusni, oni tihi, samozatajni i neupadljivi ostaju po strani. Naime, da nije bilo u cijeloj ovoj Nnd priči kolegice Sandre Vuk i njezine webučionice i njezinih svakodnevnih besplatnih webinara na kojima su predavali kolege i kolegice sa svih strana Lijepe naše dijeleći iskustva i znanja sa drugima (svakom je webinaru nazočilo minimalno 400 ljudi, tiskalo se u viritualnim sobama kao sardine u konzervama i uvijek se tražilo mjesto više) bilo bi puno teže održavati online nastavu.

Vrijedna i tiha učiteljica razredne nastave iz Svete Nedelje Sandra, organizirala je i snimala sve te webinare i spremala ih u svojoj Webučionici i tako omogućila brojnim učiteljima da se educiraju naknadno ako nisu uspjeli naći svoje mjesto na webinaru. I. Sve. To. Besplatno! Treba spomenuti i zahvaliti se i njezinim dvjema desnim rukama, učiteljicama Lani Jager i Neveni Petrović.

Budući da oni koji bi trebali prepoznati i nagraditi takav entuzijazam ne vide ili ne žele vidjeti, najmanje kako se kao učiteljica mogu zahvaliti za sav trud i nesebično besplatno dijeljenje znanja kolegici Sandri Vuk je da je, eto, spomenem u ovoj kolumni. Onih kojima je pomogla je nemali broj i vjerujem da će i oni znati cijeniti sav njezin rad. U ime svih polaznika webinara i svih kojima je webučionica pomogla - Sandra, hvala!

Reforma koja bi željela biti reforma

Predizborna je kampanja u tijeku i opet su puna usta određenoj stranci, koja je postavila sadašnju ministricu prosvjete na odlasku, reforme školstva. Što se je točno reformiralo? Tu bi trebalo tražiti pomoć publike, prijatelja i sve druge pomoći koje postoje kako bi se odgovorilo na to pitanje.

Sažeti ću reformu iz kuta mojih prvašića: učili su samo tiskana slova, pisana slova su prebačena u drugi razred. Tablete nisu vidjeli. Zapravo, nagledali su se kojekakvih drugih tehničkih pomagala, ali ne zahvaljujući reformi već Covid - u. I to je to. Sve smo ostalo više-manje radili kao i do sada, osim što nitko do sada nije imao online nastavu.

Što se reforme tiče, moram citirati kolegu Ivana Plantića i njegovu kolumnu, jer bolje od njega to nitko ne može napisati: 'Baš kao što nekoć u britanskom imperiju na vrhuncu moći (čitaj grabeža i pljačke) Sunce nikad nije zalazilo, tako i u hrvatskom obrazovnom sustavu nikako da svane, a i grabeža smo se nagledali u mraku najnovije obrazovne 'reforme'. Živimo u sanatoriju umjesto u državi, a likovi s prostatama većim od mozga rasuđuju o svim bitnim društveno-političkim pitanjima; naprosto, da Fjodor danas piše Idiota bio bi to popis stanovništva. Teško je datirati kad je točno pala tama na školstvo u Hrvata, ali teturamo i pipamo u zadnje tri godine nemilo, slijepac vodi slijepca, pa netko u tom mraku ubode loomen i savjetničke posjete, a netko debele napojnice i apanaže. Da je ministarstvo hrvatske pameti u mandatu na izdisaju vodio, štajaznam, Željko Kerum, bilo bi vjerojatno manje posrtaja i poteza s onu stranu zdravog razuma; objasniš mu fino da je knjiga, jelte, ono što ima korice i hrpetinu listova s puno slova između, i stvar bi nekako išla svojim tokom, svakako ne bitno luđim od ovog kojem svjedočimo.'

Kolega je još puno toga napisao, cijeli se tekst može pročitati ovdje.  A nakon njegovih riječi se zaista nema što dodatno napisati o 'reformi'. 

Godišnji odmor

Od 11. svibnja 2015. nije prošao niti jedan ponedjeljak bez kolumne 'Sve 5' na portalu Varaždinski.net.hr. Budući da je ova nastavna godina bila izuzetno naporna i stresna u svakom pogledu, moj dobri, uviđavni i najbolji urednik mi je odobrio mjesec dana godišnjeg. Hoću reći, do kolovoza nećete čitati kolumnu zato što je ja neću pisati, a onda se vraćamo u novom ruhu (dosadila je naslovna slika i vama i meni). Zipat ću tri mjeseca ferija u 30 dana. Pusa i čitamo se u kolovozu. Sigurna sam da će biti 'štofa' za pisanje.

Najnovije

Reci što misliš!

Najgledaniji video