ADMINISTRATIVNI LABIRINTI

KAKO TO? Županija donosi novu razvojnu strategiju, za razdoblje – do 2020. godine! Evo o čemu se radi…

Iza ove naizgled bizarne situacije krije se pravno-političko-administrativno-birokratsko objašnjenje.

Varaždinska županija nedavno je otvorila javnu
raspravu o dva strateška dokumenta. Jedan od njih je
Strateška procjena utjecana na okoliš (SPUO) za
Županijsku razvoju strategiju
(ŽRS), a drugi je
nacrt Županijske razvojne strategije.

Bila bi to obična informacija kojom se poziva građane na
sudjelovanje u javnoj raspravi da pritom ne upada u oči neobičan
detalj – riječ je o strateškim dokumentima koji se donose za
razdoblje – do 2020. godine! 

Dakle, pitanje je i hoće li dokument uopće biti donijet prije
isteka tekuće godine, budući da je u međuvremenu rok za javnu
raspravu produljen do 18. studenoga. No ako se
dokumenti i donesu, neće biti baš dugo na snazi, svega godinu
dana.

Vrijedit će i za sljedeće razdoblje

O kakvoj pravno-političko-administrativno-birokratskoj zavrzlami
je riječ u ovome slučaju, upitali smo Varaždinu županiju.
Sudeći prema odgovoru, čini se da nije riječ o nikakvom
velikom propustu same Županije, već da iza svega stoje kašnjenja
donošenja određenih odluka i na nacionalnoj razini, a koje su
bile preduvjet za donošenje Županijske razvojne strategije. 

Osim toga, u Varaždinskoj županiji napominju da će se ova
strategija, pojednostavljeno rečeno, primijeniti na nadolazeće
razdoblje.

– Važno je napomenuti da je Županijska razvoja strategija
dugoročan strateški dokument te da stoga nacrt koji je trenutno u
javnoj raspravi sadrži odrednice strateškog razvoja koji se ne
odnosi samo na razdoblje do 2020. već se može primijeniti na
dugoročno razdoblje. Usvajanje ŽRS-a s rokom važenja do 2020.
godine zakonska je obveza Varaždinske županije, no navedeni
dokument predstavlja podlogu za izradu strateškog dokumenta za
sljedeće financijsku perspektivu 2021.-2027., što znači da izrada
novog ŽRS-a neće podrazumijevati izradu potpuno novog dokumenta
već ažuriranje postojećeg i prilagođavanje smjernicama
Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova EU, odnosno
Nacionalne razvojne strategije – stoji u odgovoru.

Ulazak u Europsku uniju

A razlog zašto se na Strategiji radilo nekoliko godina proizlazi
iz okolnosti koje su nastale ulaskom Hrvatske u Europsku uniju.

– Prva generacija planskih dokumenata politike regionalnog
razvoja izrađena je za razdoblje 2011.-2013. Budući da je
Republika Hrvatska 1. srpnja 2013. godine postala članicom
Europske unije te da je 2014. godine u Europskoj uniji započelo
novo financijsko i programsko razdoblje, vremensko razdoblje
sljedeće generacije planskih dokumenata regionalnog razvoja u
Republici Hrvatskoj usklađeno je s trajanjem financijske
perspektive Europske unije, odnosno 2014.-2020. Iz toga je
razvidno da se u Hrvatskoj strateški pristup i izrada strateških
dokumenata razvijao postepeno te su u praksi i na terenu, na
regionalnoj i lokalnoj razini, bile potrebne brojne prilagodbe i
usuglašavanja. Prvo su županije čekale nacionalni dokument, jer
su ŽRS-ovi morali sadržavati sve ključne odrednice Strategije
regionalnog razvoja RH, a nakon toga su nastupile druge
okolnosti. Tu treba napomenuti da je svaka županija, u skladu s
principom supsidijarnosti, donosila odluku o donošenju i izradi
ŽRS-a – objašnjavaju iz Županije.

Nacionalna strategija tek 2017.

Nacionalna strategija regionalnog razvoja nije
izrađena do 2017. godine, iako je Varaždinska
županija postupak izrade ŽRS-a pokrenula još 9. listopada
2013.

S obzirom na to kašnjenje, iz godine u godinu produživano je
važenje županijskih razvojnih strategija, prema naputku
Ministarstva regionalnoga razvja i fondova EU.
Zadnji put bilo je to u prosincu 2017., kada je
rok produžen do donošenja novog ŽRS-a.

– O samom opsegu izrade ŽRS-a govore podaci o održanim sastancima
i konzultacijama prilikom njegove izrade: održano je 5 sastanka
Partnerskog vijeća, 12 tematskih sastanaka (Tematske radne
skupine), 3 sastanka Radne skupine. Također, održane su
konzultacije e-mailom s članovima Partnerskog vijeća, Radne
skupine i Tematskih radnih skupina te s ex-ante evaluatorom,
izrađivačem SPUO-a, a sve to uz usklađivanje s nacionalnom
Strategijom regionalnog razvoja RH i Ministarstvom regionalnoga
razvoja i fondova EU – ilustriraju iz Županije opseg ovoga
posla. 

Procjena utjecaja na okoliš

Što se tiče drugog dokumenta koji je u javnoj raspravi,
Varaždinska županija je Odluku o započinjanju postupka strateške
procjene utjecaja na okoliš ŽRS do 2020. godinedonijela je 23.
kolovoza 2016. godine.

– Nakon toga je traženo mišljenje o sadržaju i razini obuhvata od
pravnih osoba i tijela koja su prema posebnim propisima dužna
sudjelovati u postupku strateške procjene utjecaja ŽRS-a na
okoliš te je objavljen javni poziv za dostavu mišljenja strateške
procjene utjecaja na okoliš ŽRS-a. Također, imenovani su članovi
prvog sastava Povjerenstva za stratešku procjenu. Sastav
Povjerenstva izrađen je temeljem prijedloga zaprimljenih od 
nadležnih  državnih i drugih  institucija i tijela koji
su se očitovali predlaganjem  svojih predstavnika. U
međuvremenu, od donošenja prvog Rješenja, izmijenili su se nazivi
pojedinih ministarstava te su njihovi predstavnici novim ustrojem
ministarstava i drugih državnih tijela preraspoređeni iz
tadašnjih u druga ministarstva. Sastav drugog Povjerenstva
dopunjen je i predstavnicima drugih pravnih osoba s područja
Županije, kao što su Hrvatske šume  d.o.o., Hrvatske ceste
d.o.o., Županijska uprava za ceste i Termoplin d.d., s obzirom da
ŽRS predstavlja temeljni i sveobuhvatni strateški dokument, gdje
je sudjelovanje i ovih  predstavnika u Povjerenstvu za
procjenu utjecaja na okoliš poželjno i potrebno – stoji u
detaljnom objašnjenju iz Županije.

Prijavitelji projekata nisu imali problem

Ono što se još dodatno naglašava u odgovoru kao bitno je da
Varaždinska županija niti u jednom trenutku nije bila bez
relevantnog strateškog dokumenta regionalnog razvoja te da su se
svi prijavitelji projekata u svakom trenutku mogli referirati na
taj postojeći važeći razvojni strateški dokument.

– Produljenjem važenja postojećeg ŽRS-a osigurano je kontinuirano
postojanje podloge za korištenje sredstava iz Europskih
strukturnih i investicijskih fondova na prelasku u buduću
financijsku perspektivu. Nakon usvajanja ovog ŽRS-a krenut će se
u pripremu nove, za financijsko razdoblje 2021.-2027., koja pak
mora pratiti izradu nacionalne Strategije regionalnog razvoja RH
koja je u tijeku – stoji u odgovoru, uz dodatak da je Županijska
razvojna strategija zapravo ‘živi organizam koji je konstantno
podložan izmjenama i dopunama, uz neophodno osiguranje praćenja
njegove provedbe’.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije