Martinčević je istaknula i kako ovo nije bio prvi takav slučaj, jer se prekid u radu teleoperatora dogodio i u rujnu 2015. na području cijele Hrvatske, te u veljači 2017. godine na području nekoliko županija.
Reformisti Natalija Martinčević danas je u
Hrvatskom saboru govorila o prekidu u radu fiksne i mobilne
telefonije u Republici Hrvatskoj koji se dogodio u utorak 29.
Rujna. Prekid je trajao 6 sati, a prema informacijama iz
Hrvatskog Telekoma problem nije bio u ljudskoj pogrešci niti u
hakerskom napadu, već u kvaru opreme.
Martinčević je istaknula i kako ovo nije bio
prvi takav slučaj, jer se prekid u radu teleoperatora dogodio i u
rujnu 2015. na području cijele Hrvatske, te u veljači 2017.
godine na području nekoliko županija. Ovaj prekid
telekomunikacijskih usluga osim što je napravio velike
neugodnosti samim građanima, ukazao je na jedan velik i jako
ozbiljan problem. Zbog greške na infrastrukturi jednog
teleoperatora građanima su bile nedostupne sve žurne službe,
policija, vatrogasci, centri 112, hitna medicinska pomoć, bolnice
i to dugih 6 sati.
‘Kvarovi su uvijek mogući i događaju se svim operatorima u
svijetu, no ono što zabrinjava je ovisnost hrvatske države o
jednom telekomunikacijskom operatoru.
Nama koji tih 6 sati nismo mogli komunicirati vjerojatno se ništa
spektakularno nije dogodilo, ali osobama koje su se našle u
automobilskoj nesreći, požaru, zdravstvenom problemu poput
primjerice moždanog ili srčanog udara tu je ozbiljan problem jer
kao što znamo u takvim trenutcima životi ovise o sekundama.
Dakle, jedan običan kvar kakav se uvijek može dogoditi
paralizirao je naše najvažnije službe, a ni Hrvatski Telekom, ali
ni Vlada nisu dobro reagirali. Šest sati je jako puno vremena i
nije normalno da nitko u šest sati nije našao rješenje kako bi
građani mogli pozivati barem broj 112. Upute građanima o
alternativnim brojevima putem aplikacija za uspostavu poziva
preko interneta za ljude koji su u opasnosti i ugrozi ne
zavređuje ozbiljan komentar.
Ovaj nam događaj pokazuje kako jedan malo veći kvar na sustavu
može dovesti do kolapsa na razini države. Stoga ključni sustavi
ne mogu ovisiti o infrastrukturi samo jednog teleoperatora, već
moraju biti povezani na više nezavisnih i međusobno nepovezanih
infrastruktura, kako bi se u trenutku kvara odnosno ispada jednog
teleoperatora mogla koristiti druga infrastruktura i sustav bi
nastavio normalno funkcionirati.
Sada kad smo na teži način naučili lekciju potrebno je odmah
uspostaviti druge načine spajanja koji su tehnički mogući. Oni će
zahtijevati promjenu propisa i te određena ulaganja u opremu na
strani hitnih službi sa ključnim ciljem, da se u slučaju pada
jednog sustava hitne službe mogu spajati na sve ostale operatere.
Dakle rješenje je tu i ja sada pozivam Vladu republike Hrvatske i
resorna ministarstva – Ministarstvo mora, prometa i
infrastrukture i Ministarstvo unutarnjih poslova, da okupe
stručnjake i u najkraćem roku poslože sustav kako životi naših
građana kada se dogodi kvar na sustavu jednog privatnog
teleoperatora ne bi bili ugroženi’, rekla je Martinčević.