Nitko, ni Neven Bosilj, ni Crkva, ni komunisti, nemaju pravo ograničavati slobodu umjetnika, smatra Ivan Čehok.
Skulpture ‘Crkveni redovi Varaždina’ već su
nekoliko dana u fokusu varaždinske javnosti, a probile su se čak
i do nacionalnih medija. U kratkom roku to je umjetničko djelo
postalo kulturno-politička afera. Postavljene su u subotu, u
ponedjeljak je najavljeno njihovo micanje i ‘dorada’, a otvoren
je još niz pitanja čije odgovore ni javnost ni novinari još nisu
dobili.
Jučer, u utorak, varaždinski gradonačelnik Neven
Bosilj dodao je aferi i novi moment – za RTL televiziju
izjavio je da je bivši gradonačelnik Ivan Čehok
naručio još četiri kipa i to bez ugovora, a da ih je umjetnik
Nikola Šanjek ‘na riječ bivšeg gradonačelnika’
već pripremio. I sve bi to trebalo koštati dodatnih 600.000 kuna.
Čehok je takvu tvrdnju odbacio s indignacijom.
– To jednostavno nije istina, nema nikakvih usmenih dogovora za
još četiri skulpture. Crkva je pismeno tražila sedam skulptura,
mi smo to odbili i odobrili tri. Ako umjetnik i crkva žele sedam,
mi to nismo sprečavali. Ako će biti sponzora i novaca, mogu se
izgraditi, no to s Gradom Varaždinom nema ništa. Dakle, ništa mi
nismo usmeno dogovorili, Bosilj priča gluposti i laže
Početak projekta
Zamolili smo Čehoka da nas uputi u kronologiju projekta. Naime,
na svojem je Facebook profilu Čehok istaknuo kako je projekt
javnosti već predstavljen u veljači 2020. godine. Iako na
služenim stranicama Grada Varaždina u veljači 2020. nema objava o
projektu, na svojem je Facebook profilu Čehok objavio dvije
objave vezane za radove Nikole Šanjeka. Prva objava prikazuje
bistu redovnika, dok se druga objava referira na projekt
skulptura redovnika (obje objave možete pogledati na kraju
teksta).
– Projekt je bio poznat već u veljači 2020. godine, ne skulpture.
Šanjek je došao i to predložio, što sam ja stavio i na svoj
Facebook kao ideju i netko od ljudi, koji su bili na prezentaciji
projekta, vidio je da mi je jedan lik sličan. I to sam objavio
kao šalu – objašnjava Čehok tu objavu od 17. veljače 2020.
Nakon tog inicijalnog koraka, ističe Čehok, s projektom je
upoznata stručna javnost – povjerenstvo u kojem je devet
predstavnika struka.
– Oni određuju da li je ta ideja prihvatljiva, je li vrijedna
umjetnički, estetski, građevinski, arhitetonski,
konzervatorski… Ja nisam ni mogao javno reći da smo to
prihvatili prije nego je to prihvatila struka. Gradska vlast u
vijećnici time se ne bavi.
S dolaskom proljeća ideja je bila, napominje Čehok, da se
skulpture postave u parku iza varaždinske katedrale i tu je došlo
do razmimoilaženja s Crkvom.
– Oni su zahtijevali da bude sedam skulptura, a mi smo to odbiti
jer je to ogroman novac koji Grad nema. Tada su oni odlučili da
ne žele postaviti te skulpture na tu lokaciju pa smo mi potražili
novu lokaciju. Pitanje broja skulptura po meni je suvišno,
umjetnost ne prezentira, ona reprezentira. Ta tri lika po
umjetniku reprezentiraju redove, ne moraju biti svi redovi. Ovo
je spomenik redovnicima.
Problematične kapuljače i licentia poetica
Crkva je u ponedjeljak istaknula i nezadovoljstvo kapuljačama na
redovnicima.
– Minijaturne skulpture su cijelo vrijeme bile u Gradskoj
vijećnici i pokazivali smo ih. Predstavnici Crkve, kapucin fra
Mirko Kemiveš i biskupski povjerenik Anđelko Košćak, vidjeli su
te makete, vidjeli su ih s kapuljačama. Jesu li kapuljače gore
ili dolje, kakve to veze ima? I sami su rekli da su kontaktirali
umjetnika. Što mi kao Grad imamo tu dalje raditi?
Dodao je kako ga posebno smeta što se Crkva pravi da ih Grad nije
kontaktirao, iako za to postoji službeni dopis.
(Službeni dopis koji je objavio Ivan Čehok na Facebook
profilu)
Što se izgleda skulptura tiče, rekao je da to ne određuje ni
Grad, ni Crkva, ni komunisti, ni netko drugi.
– Ta vremena su daleko iza nas. Ne mogu oni određivati kako će
likovi izgledati. Nevjerojatno mi je da Bosilj sad pristaje na
to. On se sad pojavio kao izvršitelji cenzorskih estetskih uvjeta
i kriterija. Oni određuju kako će lik izgledati i koliko će ih
biti. Ovo je povrat ispod razine soc-realističke skulpture. Oni
cenzorski određuju umjetničko djelo. Mi smo umjetniku dali
slobodu da napravi i prikaže djelo u skladu sa svojim umjetničkim
i estetskim viđenjem. I to je sva priča, Grad se nije mješao ni
arhitektonski, ni konzervatorski, ni na bilo koji drugi način. To
nije naš posao, a nije ni Bosiljev, niti je to posao Crkve.
Cijena ideje i realizacije
Jedno od pitanja koje dosad nije odgovoreno tiče se dokumenta
Grada Varaždina koji datira na 26. svibanj 2021. u kojem je
navedeno da je autor skulptura Nikola Šanjek izrazio spremnost
‘darovati svoje originalno autorsko djelo’ pod nazivom ‘Crkveni
radovi Varaždina’. Čehok je to objasnio kao darivanje ideje, ne i
materijala i rada.
– Šanjek je darovao svoju ideju, ali klesanje i materijal netko
mora platiti. Pa neće on platiti. Znači, naplatio je samo izradu,
a ono što je umjetnička ideja ili projekt ne. I ostali umjetnici
rade na isti način. I to je logično – zaključio je Čehok.