pitanje razvoja sjevera

Čačić o Razvojnom sporazumu za sjever Hrvatske: ‘Daleko je od realizacije, ovo su sad želje’

Varaždinski župan Anđelko Stričak smatra da će izazov biti naći građevinsku operativu koja će sve odraditi.

Županije na sjeverozapadu Hrvatske potpisale su s Vladom sporazum
Sjever vrijedan više od 15 milijardi kuna za 36 strateških
projekata. Gotovo deset milijardi namijenjeno je za prometnu
infrastrukturu. Što će sporazum donijeti sjeveru Hrvatske? Hoće
li se projekti realizirati ili ostati popis želja? Bila je to
tema jučerašnje
HTV-ove emisije Otvoreno
.

>> FOTO Razvojni sporazum za sjever Hrvatske vrijedan 15,2 milijarde kuna potpisan u Varaždinskoj županiji

U emisiji su gostovali Nataša Tramišak,
ministrica regionalnog razvoja i fondova EU-a, varaždinski župan
Anđelko Stričak, međimurski župan Matija
Posavec
, krapinsko-zagorski župan Željko
Kolar
te bivši varaždinski župan i šef
Reformista Radimir Čačić.

Ministrica Nataša Tramišak rekla je da će svi gradovi sjedišta
županija imati svoj okvir, svoj izvor financiranja i svoj ITU
mehanizam.

Krapinsko-zagorski župan Željko Kolar rekao je da je
sve ono što su postavili kao strateške projekte ušlo u razvojni
sporazum.

– Sada je bitno da vidimo u kojem je vremenskom okviru moguće to
realizirati. Jednostavno moramo napraviti terminski plan provedbe
projekta jer ga inače nećemo moći pratiti, a njega sada u samom
sporazumu nema. Vjerujem da je to tehnička stvar, da je možemo
riješiti na prvom sljedećem sastanku, rekao je Kolar.

Dodao je kako imaju veliki broj spremnih projekata s gotovim
građevinskim dozvolama koje bi mogli početi realizirati već
sljedeće godine.

– Puhat ćemo za vrat našoj ministrici regionalnog razvoja i EU
fondova i potruditi se svi zajedno da ovo ne ostane mrtvo slovo
na papiru, poručio je Kolar, dodavši kako se radi o ogromnom
izazovu i prilici generacije, ali i da je potrebno jako puno
posla i veliki broj stručnih ljudi.

‘Realizacija je daleko’

Radimir Čačić, predsjednik Narodne stranke – Reformisti, rekao je
kako je njihov uvjet za suradnju bila promjena prometne
strategije i ubacivanje brze pruge, koja im je, kako je naglasio,
od suštinske, sudbonosne važnosti.

Također je rekao da je realizacija još daleko.

– Ovaj sporazum je veliki korak i mi smo uvijek na njemu
inzistirali. Daleko je ovo još od realizacije, nije ovo kasica
prasica, treba to odraditi krvavo. Ovi projekti sad su u suštini
želje. Treba proći procedure, pozive – poručio je Čačić.

Naglasio je kako se radi o koordiniranim projektima te da je
strašno važno da je Vlada stala iza njih.

– Ovaj sporazum treba pozdraviti, rekao je Čačić.

– Podržavam i mislim da je to dobro, dodao je.

Problem građevinske operative

Međimurski župan Matija Posavec rekao je da ovaj
razvojni sporazum trebamo promatrati kao krov na kući koji se
zove prilika.

– Zidovi i temelji te kuće su Nacionalni plan otpornosti i
oporavka, 6,3 milijarde eura plus 3,6 milijarde eura zajmova,
imamo višegodišnji financijski okvir, 9,4 milijarde eura u
sedmogodišnjem razdoblju, to je za kohezijsku politiku, plus 4,7
milijardi eura za poljoprivrednu politiku, imamo ITU mehanizam,
to je za svaki grad koji je sjedište županije plus okolna naselja
oko 20 milijuna eura, tu je industrijska tranzicija sjevera
Hrvatske, koju ćemo, nadam se, uskoro potpisati, rekao je
Posavec, a spomenuo je i prekograničnu suradnju, odnosno program
Interreg, te nacionalne fondove.

Varaždinski župan Anđelko Stričak smatra da će izazov
biti naći građevinsku operativu koja će sve odraditi. Toplo se
nada da će realizacija biti odrađena u sljedećih četiri do pet
godina.

– Nakon raspisivanja natječaja, odabira izvođača, nijedan projekt
po meni nema potrebe da traje duže od dvije-tri godine, poručio
je.

Ministrica Tramišak rekla je da su u sporazumu potpisali da će
pomoći sufinancirati oko 36 projekata koje tek trebaju pripremiti
u projektno-tehničkoj dokumentaciji.

– Mi znamo da je to proces koji će trajati također dvije do tri
godine. Već početkom sljedeće godine raspisat ćemo prvi poziv iz
plana za oporavak i otpornost za ulaganja u projektno-tehničku
dokumentaciju zelene i digitalne tranzicije, naravno, i javnih
projekata, tako da će župani imati priliku kandidirati se upravo
za ovaj dio, pred korak prije realizacije samih europskih
projekata, rekla je Tramišak.

Rekla je da velika ulaganja u prometnu infrastrukturu neće ići
tako jednostavno iz sredstava i fondova Europske unije. 

– Željeznica je nešto što se uklapa u zeleni plan, zelenu agendu,
i tu će sigurno biti prostora ulaganje iz kohezijskog fonda.
Međutim, cestovna infrastruktura je nešto za što ćemo tražiti sve
ostale izvore financiranja, rekla je Tramišak.

Kolar je naglasio kako je izuzetno bitno da se javni pozivi ili
natječaji počnu odmah otvarati s proljećem sljedeće godine kako
bi se ušlo u proces investicija.

– Najgore je ako ćemo stajati sljedećih godinu i pol dana, a ja
se nadam da se to neće dogoditi, rekao je.

Čačić: Imamo potpuno i bolesno centraliziranu državu

Čačić je ustvrdio da imamo ‘potpuno i bolesno centraliziranu
državu’.

– I da nije ovako kao što jest, da se otvara to europsko
financiranje u velikim razmjerima, i prema lokalnoj i prema
regionalnoj samoupravi, kao što sam davno rekao, županije bi
mogli zatvoriti. One ne bi imale što raditi. Ne bi imale nikakvu
ozbiljnu funkciju osim koordinacije malih jedinica lokale
samouprave. Ali sad se priča mijenja, rekao je Čačić.

– Ovaj razvojni sporazum je pokazatelj toga koliko je važno da
netko regionalno poznaje stvari na strateškoj razini, da se
stvari miču, dodao je.

Kolar je rekao kako moramo početi razmišljati o tome da fiskalno
decentraliziramo državu jer smo, kako je ustvrdio, uz Portugal i
Grčku najcentraliziranija država, te o izmjeni Zakona o
financiranju lokalne i regionalne samouprave – povećati izvorne
prihode da bi mogli planirati i provoditi strateške projekte.

Upitan što je najvažnije za boljitak sjevera, Čačić je odgovorio
kako je demografija sasvim sigurno ključna.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije