Roditelji nisu najbolje reagirali na najavu poskupljenja od 37 do 96 posto, no sada je gradonačelnik ponudio novo rješenje s nešto nižim brojkama.
Varaždinski gradonačelnik Neven Bosilj
priopćenjem se osvrnuo na nove cijene gradskih vrtića, koje su
stupile na snagu njegovim zaključkom od 1.
rujna. Poskupljenja će zahvatiti i korisnike privatnih i
gradskih vrtića, a najviše će ih osjetiti roditelji čija su
djeca upisana u gradske vrtiće.
Tako bi roditelji prvog upisanog djeteta
plaćali 37 posto višu cijenu, ako u vrtiću
imaju dva djeteta 55 posto, a roditeljima djece
s teškoćama u razvoju čak 96 posto više. Više o
tome
ovdje. Danas se o toj temi oglasio i gradonačelnik te
rekao da je donio odluku o korekciji cijene. Po našim prvim
izračunima, u gradskim vrtićima cijene bi trebale rasti oko
26 do 28 posto.
– Pravedno je da djeca u privatnim i gradskim vrtićima imaju ista
prava, kao što je pravedno da država jednako subvencionira cijene
vrtića za djecu u Varaždinu i Cisti Provo – rekao je uvodno. Na
tragu je to najave nacionalnog programa SDP-a pred parlamentarne
izbore.
Porast troškova ne prati porast primanja
Podsjetio je Bosilj da svakodnevna poskupljenja u trgovinama
neminovno utječu na sva područja života i životne troškove svakog
građana te da poskupljenja utječu negativno na ukupna primanja
građana koja rastu sporije od troškova života.
– U tim okolnostima prinuđeni smo odgovorno voditi računa o
održivosti gradskog sustava, razmisliti o korekcijama cijena
pojedinih gradskih usluga. Jedna od tih je i povećanje cijena u
vrtićima. Ta je najava s pravom izazvala veliku pozornost
roditelja, ali i nekih političara koji nastoje sada u takvim
okolnostima iskoristiti priliku za probitak. To je njihovo pravo,
jednako kao što je i moje pravo, ali i obaveza, da građanima
dam važne i objektivne informacije koje zasigurno neće čuti
od politikanata raznih vrsta i boja – poručio je Bosilj.
Kako se financira Grad
Prvo je objasnio kako se financira Grad Varaždin i sve aktivnosti
Grada kojima se osigurava nadstandard.
– Grad Varaždin financira dječje vrtiće iz poreza na dohodak koji
plaćaju građani na svoja primanja. Upravo je porez na dohodak
najizdašniji prihod kojeg prihoduje naš grad, kao i drugi
gradovi. Evo nekoliko primjera izračuna poreza na dohodak
izraženih u kunama. Primjer prvi: Zaposleni roditelj s dvoje
djece i bruto plaćom od 8.500 kuna dobije plaću u neto iznosu od
6.800 kuna i pri tome uopće ne plaća porez na dohodak niti
prirez. Primjer drugi: osoba s bruto plaćom od 18.000 kun
dobije neto iznos od 12.439 kuna i pri tome plati porez i
prirez u iznosu od 1.960 kuna. Od toga se 74% ili 1.450
kuna slije u gradsku blagajnu, 20 posto ide županiji, a
posto državi. Iz tog iznosa poreznih prihoda financiraju se
brojni projekti po kojima smo kao grad poznati u cijeloj
Hrvatskoj pa i šire – kaže Bosilj.
Izdvajanja za vrtiće i škole
Pa nabraja o čemu je riječ: jednokratne naknade za
novorođeno dijete u visini od 1000 eura (400.000
eura godišnje), predškolski odgoj (5 milijuna
eura godišnje), obrazovni materijali za osnovnoškolce
(200.000 eura godišnje), produženi boravak za djecu osnovnih
škola (1,24 milijuna eura godišnje), pomoćnici u nastavi
(600.000 eura godišnje), prijevoz učenika (430.000
eura godišnje), stipendije studenata 550.000 eura godišnje.
– Sadašnje stanje i porast svih ulaznih troškova doveli su do
toga da je postalo nemoguće po sadašnjim cijenama održavati
vrtiće, plaćati plaće djelatnicima, osiguravati obroke za djecu.
Enormni rast troškova s jedne strane, a vrlo mali, gotovo
neznatni rast prihoda grada dovode nas u situaciju da se odlučimo
između dva puta: ukinuti neki od nabrojenih nadstandarda koje
Grad osigurava ili povisiti cijenu vrtića. Povećani pritisak
troškova gradska blagajna ne može izdržati. Odgovorno gospodarimo
svakom lipom, odnosno svakim centom proračuna što se vrlo lako
može vidjeti putem aplikacije Transparentni Varaždin – napominje
Bosilj.
Kako se financiraju vrtići
Onda je detaljnije pojasnio kako se financiraju gradski vrtići.
– Vrtiće u Varaždinu u potpunosti financira Grad. Tu su plaće
odgojiteljica, kuharica, spremačica, troškovi prehrane djece,
energenata, izgradnja i održavanje gradskih vrtića. Ekonomska
cijena vrtića u Varaždinu je od 2009. (!?) bila ista i iznosila
je 1.750 kuna (232 EUR) po djetetu. Posljednjom korekcijom ona je
porasla na 280 eura, odnosno na 2.110 kn po djetetu nakon
pregovora i usklađivanja s vlasnicima privatnih vrtića. Za
ilustraciju može poslužiti primjer grada Pule, koja je usporediva
po broju stanovnika s Varaždinom, gdje ekonomska cijena vrtića
iznosi 400 eura. Naravno, imamo i primjere velikih gradova gdje
su ekonomske cijene i znatno više, kao i manjih sredina u kojima
je cijena neznatno niža. Zalažem se za načelo po kojemu je u
našem gradu, kao i u našoj zemlji, svako dijete jednako u
pravima, bilo da ide u privatni ili gradski vrtić. Smatram da
dijete koje ide u gradski vrtić ili privatni vrtić mora primiti
jednaku subvenciju iz gradske blagajne. Dakle, sada su usklađene
ekonomske cijene iz 2009. sa stvarnim troškovima koje vrtići
imaju, te su ujednačene cijene po djetetu u gradskim i privatnim
vrtićima. Sve ostalo ne bi bilo pravedno – kaže gradonačelnik.
U vrtićima oko 1700 djece
Trenutno je u gradskim vrtićima oko 750 djece, dok je u privatnim
oko 950 djece.
– Za ovu našu djecu svi građani Varaždina koji plaćaju porez na
plaće izdvajaju skoro 40 milijuna kuna ili nešto preko 5 milijuna
eura. Svaki roditelj koji ima dijete u vrtićima u Varaždinu
dobije solidarno od svojih sugrađana za prvo dijete u vrtiću 153
eura, a za drugo dijete 198 eura mjesečno kroz subvenciju iz
gradskog proračuna. Da toga nema roditelji bi plaćali punu cijenu
vrtića u iznosu od 280 eura mjesečno. Kada bi cijene ostale
iste za roditelje kao do sada u tom bi slučaju grad trebao naći
novih 600.000 eura kojih jednostavno nema – iznosi
gradonačelnik kalkulaciju.
Korekcija cijena
No dodaje da razumije težinu situacije.
– U namjeri da ublažimo ovaj udar na kućne budžete, grad će
rebalansom krajem rujna podmiriti pola tog iznosa. Time će
roditelji plaćati 117 eura za prvo dijete, a za djecu s
teškoćama u razvoju 34 eura u svim vrtićima – najavljuje
smanjenje cijena.
Dakle, cijena je za gradske vrtiće trebala rasti, za prvo dijete
u vrtiću, s 92,91 na 127 eura (37 posto),
sada korekcijom ispada da će rasti oko
26 posto. Roditeljima djece s teškoćama u
gradskim vrtićima cijena je trebala rasti s 26,54 na 52
eura, što bi bio porast od čak 96 posto. Ovim
promjenama rast će 28 posto. Naravno, to vrijedi
za gradske vrtiće. Privatni su već ranije imali višu cijenu od
gradskih, njima u postocima cijene rastu manje. No korisnici
usluga privatnih vrtića da sve iznad tih iznosa znači da vrtiću
dodatno plaćaju nadstandard koji određuje privatni vrtić na svoju
ruku.
Međutim, ponavlja ono što govori, kaže, od izbora za
gradonačelnika.
– Kao odgovorna osoba i gradonačelnik nikad neću biti populist i
neodgovorno trošiti novce koje nemamo u politikantskom pokušaju
da se svima svidim. Nasuprot takvog populističkog pristupa koji
ima ograničen vijek trajanja, posebno u uvjetima krize kad se
gradska blagajna vrlo brzo prazni a sporo puni, zalažem se za
najpravedniji sustav koji možemo napraviti uz količinu novaca
kojim raspolažemo, i uz odnos države prema nama kakav imamo.
Naposljetku, slaže se s time da vrtići trebaju biti besplatni.
– Bez obzira što kaže državni zavod za statistiku, realna
inflacija u ovoj zemlji, gledano prema cijenama dobara koje ljudi
najviše koriste (hrana), iznosi skoro 30 posto. Istovremeno
plaće, od kojih se preko poreza na dohodak puni gradski proračun,
raste tri puta sporije od životnih troškova. Recimo, prošle smo
godine gulili krumpire koje smo plaćali svega 4 kn/kg, a sada je
to guljenje gotovo duplo skuplje (1 euro ili preko 90
posto skuplje nego prije godinu dana). Središnji se državni
proračun puni najbolje u svojoj povijesti upravo zbog inflacije i
izrazito visokog PDV-a (među najvećim u Europi). Na svaki prodani
proizvod 25 posto njegove cijene (visina PDV-a) se slijeva u
državnu blagajnu, a taj je proizvod skuplji svakom novim odlaskom
u trgovinu. S druge strane punjenje gradske blagajne ovisi o
primanjima građana gdje rast plaća ne prati inflaciju, odnosno
gdje plaća nije svaki mjesec viša za 6-7 posto (kao što to
izgleda s proizvodima na policama u trgovinama koji pune državnu
blagajnu). Moglo bi se reći da u neku ruku državi odgovara
inflacija pa se može i razumjeti slabi angažman središnje
vlasti na obuzdavanju inflacije. Državna blagajna je značajno
nabrekla i može financirati vrtiće u cijeloj državi, ali su oni u
državnoj vlasti odlučili pripremiti zakon po kojem će selektivno
financirati djecu. I u ovom slučaju se zalažem za načelo prema
kojemu djeca imaju jednaka prava bilo da su u Varaždinu ili Cisti
Provo ili Trilju. A sadašnji prijedlog to nije. Tako će iznos
subvencija u dalmatinskoj Zagori biti 50 posto ekonomske
cijene ili 140 eura, u Bednji i Visokom 37,5% ili 87,5 eura,
Novom Marofu 25% ili 70 eura, a za nas u Varaždinu samo s 6,25%
ekonomske cijene odnosno sa 17,5 eura mjesečno po djetetu.
Pravedna bi bila ona država u kojoj bi iznos subvencija bio isti,
bez obzira u kojem se dijelu zemlje dijete rodilo i išlo u vrtić.
Nadasve, zalažem se za besplatne vrtiće u cijeloj zemlji, pri
čemu će država sudjelovati u subvenciji ekonomske cijene u
rasponu od 50 do 75 posto, a ostatak financirati iz
proračuna jedinica lokalne samouprave.
Na kraju, Bosilj ponavlja da u ovom trenutku Grad jednostavno
nema novaca iz općih poreznih prihoda kojima bi mogli sve to
financirati i zadržati dosadašnje cijene vrtića.
– U ovakvom odnosu države, vidljivom iz novog rješenja o državnom
subvencioniranju smještaja djece u vrtiće, kad bismo željeli
potpuno besplatne vrtiće u gradu Varaždinu, za to bi uz
dosadašnju razinu izdvajanja iz gradske blagajne trebalo pronaći
dodatnih 5 milijuna EUR kojih jednostavno nemamo. Država u
proračunu ima te novce i mogla bi to riješiti na pravedan
način. Ali oni to očito misle radili selektivno na gore opisani
način s čime se nimalo ne slažem – stoji u priopćenju koje
potpisuje varaždinski gradonačelnik Neven Bosilj.