Pred nama su još jedni lokalni izbori. U nedjelju, 21. svibnja, bira se, između ostalog, i novi gradonačelnik Varaždina, središta Varaždinske županije.
Varaždinski.hr stoga je odlučio provesti sveobuhvatno ispitivanje svih kandidatkinja i kandidata za gradonačelnicu ili gradonačelnika Grada Varaždina o najvažnijim dijelovima njihova izbornoga programa.
Upite smo odaslali na adresu svih sedmero kandidata, a to su: Ivan Čehok (nezavisni), Rajko Dondur (Živi zid), Damir Habijan (HDZ), Ladislav Ilčić (Hrast), Alen Kišić (SDP-HNS-HSS-HSU-HLSR), Natalija Martinčević (NS-R), Vlado Sevšek (Liga za Varaždin).
U ovome članku pročitajte o njihovim predizbornim obećanjima vezanima uz područje GOSPODARSTVA.
Na kraju članka nalaze se poveznice na odgovore kandidata vezane uz ostala područja i specifične teme.
PITANJE:
Nabrojite do tri projekta koja ćete ostvariti na području GOSPODARSTVA (maksimalno 900 znakova).
Navedite ciljeve koje želite postići tim projektima (maksimalno 300 znakova).
Navedite rok u kojem ćete ostvariti svaki od navedenih projekata.
Navedite izvore financiranja te ostale preduvjete i kako ćete ostvariti te preduvjete.
Napomena: Redoslijed je određen prema vremenu pristizanja odgovora.
Ivan Čehok
1. Ojačati postojeću industriju (nova valionica Koke, planovi Vindije, širenje zone u Jalkovcu, zone Brezje)
2. Intenziviranje potpora subvencioniranju mladih tvrtki u ICT sektoru
3. Tehnološki park Varaždin – rješavanje izazova Tehnološki park Varaždin
Za svako od tematskih područja naveli smo po 3 projekta koje je moguće vidjeti na našoj web stranici www.glaszavarazdin.com. Način finaciranja za sve navedene projekte polazi od sanacije Proračuna koju ćemo provesti u prvoj godini mandata. Nakon toga, dobivenim uštedama, s jedne strane, te sredstvima iz centralnog Držvanog Proračuna te povlačenjem sredstava iz EU fondova stvorit će se financijski kapacitet za navedene projekte. Za razliku od naših političkih oponenata mi ne želimo davati obećanja koja će trajati do 21. svibnja 2017. godine.
Natalija Martinčević
1. Centar za investicije – informacije investitorima (domaćim i stranim) o svim važećim zakonskim propisima (država, županija) i aktima Grada te svim mogućim poticajima, na jednom mjestu u 24 sata
– najbrži mogući rokovi za dobivanje svih potrebnih dozvola (max 7 dana za sve)
– stručno i osobno vođenje od početka do realizacije investicije
– gospodarska diplomacija Grada (promidžba i promocija grada u RH, EU, INO)
Cilj: porast stranih i domaćih investicija, otvaranje novih tvrtki i radnih mjesta
Rok: 9. mj. 2017.
Fin: reorganizacija postojećih gradskih službi (postojeći kapaciteti)
2. Poslovna zona Brezje – nove, primarno proizvodne tvrtke više i visoke tehnologije te održivih izvora energije. Posebni poticaji ne za sve investitore, već za ciljane industrije i tehnologije. Projekt “Oaza zelene energije” (proizvodnja solarne rasvjete i sl.) sa najvišim mjerama poticaja (najuža suradnja sa projektom Tehnološki park II)
Cilj: visoke tehnologije, novi brand Varaždina – zelena energija. Otvaranje novih radnih mjesta, visoko i više obrazovani i više plaće.
Rok: Odluka o mjerama i poticajima, gospodarska diplomacija i prezentacija poslovnih mogućnosti 10. mj. 2017.
Fin: privatni investitori (organizacijski dio iz postojećih kapaciteta grada, poticaji iz novostvorenih vrijednosti investitora)
3. Varteks – izmještanje poslovnih pogona radi racionalizacije energetskih troškova i ukupnih troškova poslovanja (prema postojećem planu restrukturiranja Varteksa)
Cilj: Otvaranje nove poslovno stambene zone sa atraktivnim urbanim sadržajima
Rok: kraj 2018. za realizaciju otvaranja pos.-stam. zone, 2020. ukupno popunjavanje kapaciteta.
Fin: na raspolaganju sredstva iz EU fondova u visini od 20 mil. kn uz intenzitet potpore 55 – 85%, privatni investitori
Alen Kišić
GOSPODARSKA ZONA BREZJE
Postojeće mjere za poticanje ulaganja dograditi – kvalitetnim investitorima izlazimo u susret u pogledu cijene zemljišta, komunalnog doprinosa i naknade. Uređenje komunalne infrastrukture i nastavljanje s marketinškim aktivnostima do prodaje zemljišta. Cilj je izgradnja komunalne infrastrukture na području Brezja te privlačenje kvalitetnih investitora, koji će doprinijeti povećanju prosječnih plaća. Trajanje: 2017. – kontinuirano do završetka prodaje parcela. Financiranje: Grad Varaždin, nacionalni fondovi.
POTPORE MALIM I SREDNJIM PODUZETNICIMA I OBRTNICIMA
Lokalna kreditna linija – u suradnji s bankama Grad sufinancira određeni postotni poen, omogući odgodu plaćanja i rok otplate na min. 5 god. Kamatna stopa za krajnjeg korisnika – 2,5%. Izdavanje garancija – u sektorima od interesa do 45% vrijednosti investicije. Cilj – usmjeriti investicije na manje razvijena područja, poticanje projekata velike dodane vrijednosti. Fond svježih ideja – Poduzetničke ideje iz ICT-a, ocijenjene kao cjelovite i održive, poduprle bi se donacijom za prihvatljive troškove neophodne za provedbu projekta. Cilj – nove ideje i projekti spremni za realizaciju. Trajanje: 2017.- kontinuirano. Financiranje: Grad Varaždin.
TEHNOLOŠKI PARK II
Projekt koji se mora hitno nastaviti. Izgradnja moderno opremljenog objekta na parceli između Solvisa i Plitvice treba rezultirati zgradom od 25000 m2 i 12 suvremenih laboratorija s područja ICT, kreativnih tehnologija, obnovljivih izvora energije i mobilnih aplikacija koji će biti generator razvoja SZ Hrvatske i konačno će se napraviti odmak od radno intenzivnih i slabo plaćenih djelatnosti prema visokoprofitabilnim djelatnostima i dobro obrazovanim i plaćenim radnicima. Trajanje: 2018.-2020. Financiranje: EU, Grad Varaždin (90% EU, 10% GV)
Damir Habijan
U gospodarstvu kroz mjere našeg programa konkretno smo definirali ciljeve srednjeročne promjene strukture gospodarstva povećanjem udjela novih industrija dodane vrijednosti i višeg ranga plaća nasuprot radno intenzivne nižeg ranga plaća.
Da bi to ostvarili konkretno smo definirali ciljeve:
1. Etabliranje Varaždina kao destinacije za ulaganja u logistiku i distribiciju kao industriju usluga i višeg platnog ranga, kao i dodane vrijednosti kroz multiplikatore integracije sa drugim granama gospodarstva (servisi, kartonaža, IT). Transformacija će poćeti vraćanjem HŽ Infrastrukture u Varaždin, pripremom studije isplativosti za Zonu Brezje, ciljanom promocijom grada na sajmovima vezanim uz ulaganja i logistiku.
2. Privlačenje preseljenja Podravkine tvornice za preradu rajčice u Varaždin proširenjem tvornice Kalnik na koji način se privlači industrija visokog multiplikatora jer daje potencijal podizanja poljoprivredne proizvodnje u gradu ali i okolici.
3. Privlačenje IT industrije kroz konkretna ulaganja privatnih ulagača u segment IT projektiranja sustava, projektiranja industrijskih postrojenja i za autoindustriju. Značajan impuls ovom je i privlačenje ulagača u data centar kako infrastruktura za smještaj postoji i etablira Varaždin kao podatkovni centar za širu regiju i omogućuje integraciju za regijom susjednih zemalja.
Dodatno, želimo u suradnji sa EBRD i ENEF kroz grad etablirati sustav potpora za pokretanje poslovanja mladih poduzetnika, start-upova, samozapošljavanja radnika koji izlaze iz radno intenzivne industrije te OPG-ova. Kroz centar kompetencija u poljoprivredi i distribuciji želimo Varaždin pozicionirati kao regionalnog lidera u organiziranju proizvodnje u gradu i okolici te plasmanu i distribuciji. Ovi programi su ostvarivi unutar 24 mjeseca a za provođenje ne trebaju dodatna sredstva iz gradskog proračuna jer će se oslanjati na programe EBRD i ENEF.
Navedite ciljeve koje želite postići tim projektima (max 300 znakova).
Ulaganjima privatnih ulagača u gore navedene projekte ostvaruju se nova radna mjesta u industrijskim sektorima viših ranga osobnih dohodaka od sada prisutne radno intenzivne industrije. Također, svako od projektnih područja ima visoke multiplikatore sa ostalim gospodarstvom, potencijal pokretanja dodatnoh spin-off gospodarskih subjekata kao i multiplikator vezan uz okolicu grada jer je iznimno bitno da se gospodarska transformacija dogodi i u okolici grada kako bi se potrošnja i kupovna moć okolice koja direktno gravitira Varaždinu podigla, ekonomskom jačanju grada i njegovoj odrćivoj poziciji pridonosi jaka okolica.
Navedite rok u kojem ćete ostvariti svaki od navedenih projekata.
Rad na definiranim ciljevima je već otpočeo. Vezano uz projekt etabliranja grada kao logističkog čvorišta u roku od 6 mjeseci očekujemo prvu odluku Vlade RH vezanu uz HŽ Infrastrukturu kao i aplikaciju na sredstva EBRD. Sredstvima EU u roku od dvije godine može se preseliti težište željezničkog teretng prometa na jug grada. Prve ulagače u segment logistike ovakvim pristupom očekujemo unutar godine dana kroz iskaz obvezujućeg pisma namjere. Preseljenje Podravkinog pogona je projekt koji već traje kroz lobiranje i predstavljanje prednosti grada, unutar 6 mjeseci očekujemo prve konkretne odluke Podravke o smjeru ulaganja a sama relokacija je ostvariva 18 do 24 mjeseca od odluke o preseljenju. Vezano uz IT industriju neki od preliminiranih razgovora traju, konkretno unutar 3 mjeseca možemo očekivati prva pisma namjere ulagača u taj segment sa interesom da unajme prostore u Varaždinu za pokretanje poslovanja gdje vidimo priliku da se objekt VTC aktivira u razgovoru sa privatnim vlasnikom u tom smjeru kao uredski objekt za ovaj tip industrije. Vezano uz podatkovni centar konkretni razgovori sa nekoliko operatera su otpočeli i unutar 3 mjeseca očekujemo pri iskaz interesa, a otpočinjanje realizacije unutar 9 mjeseci te otvaranje prve faze podatkovnog centra unutar 24 mjeseca od iskaza interesa, te faze dva unutar 48 mjeseci od otpočinjanja ulaganja.
Navedite izvore financiranja te ostale preduvjete i kako ćete ostvariti te preduvjete.
Razgovori sa nadležnim ministarstvima za svaki od navedenih “projekata” su otpočeli. Sredstva koja se namjeravaju povući za razvoj ovih projekata sa gradske strane su sredstva EBRD i ENEF-a u iznosu od 70-80% kao nepovratna sredstva, nakon toga aplikacija na direktna sredstva EU za horizontalne investicije u infrastrukturi te na EIF (Europski investicijski fond). Za privlačenje relokacije Podravke grad ne treba osigurati dodatna sredstva osim poticaja u vidu oslobođenja od komunalnog doprinosa jer sva potrebna infrastruktura postoji i ne zahtjeva nova ulaganja od strane grada. Za privlačenje IT industrije aplicirati ćemo na sredstva MINGO za podizanje poduzetničke infrastrukture i promociju ulaganja, u suradnji sa privatnim vlasnicima adekvatnih prostora kao što je VTC inicirati ćemo zajednički nastup na privlačenju IT sektora kao korisnika tih prostora. Za podatkovni centar infrastruktura dijelom postoji a dodatna ulaganja ovog tipa su upravo segment koji EBRD potiče.
Ladislav Ilčić
U proračunu grada Varaždina, koji se već godinama kreće oko 250 milijuna kuna, Upravni odjel za gospodarstvo u proteklih deset godina – dakle, ne samo za vrijeme HNS-SDP-ove uprave već i prije – iznosi između četiri i osam milijuna kuna, dakle, 2-3% gradskog proračuna. Ideja portala varazdinski.hr da pitanje o gospodarstvu stavi na prvo mjesto u anketi stoga promašuje stvarnu ulogu gradske uprave. U tržišnom gospodarstvu uloge gospodarskih subjekata treba prepustiti tržišnim igračima, a preveliko uplitanje državnih ili lokalnih vlasti može narušiti tržišne slobode.
Prva uloga koju grad treba ispuniti, pa tako i s ciljem gospodarskog rasta, jest postati ugodno mjesto za život. Na taj će način mladi zaposleni ljudi ostajati u Varaždinu, a dolazit će i novi te će kroz poreze i prireze na svoja primanja puniti gradski proračun. Osim toga, kreativne i poduzetne osobe nalaze se najčešće upravo u skupini mladih zaposlenih ljudi. Ti, ljudi, ako ih dovedemo u Varaždin, sami će pokretati gospodarske aktivnosti, i to je u slobodnom tržišnom gospodarstvu upravo njihova uloga a ne uloga gradske uprave.
Da bi grad bio uspješan u tom svojem “prvom” projektu, predložili smo niz mjera koje se tiču upravo stvaranju grada po mjeri čovjeka i obitelji. Vidimo da te teme niste predvidjeli u svojem upitniku. No, upravo zato u svojoj kampanji ističemo da nudimo novi, drugačiji koncept vođenja grada, na koji ostali politički subjekti, a očito i novinari, još nisu navikli. Dakle, cilj ovog “prvog” projekta grada jest povećati broj mladih, poduzetnih, zaposlenih obiteljskih ljudi. Taj će se projekt provoditi trajno, a prvi cilj je popraviti izrazito suprotan učinak prošle gradske uprave u čijem je mandatu broj rođene djece pao za 25%.
Drugi projekt grada na području gospodarstva jest stvaranje učinkovitije gradske uprave. Gradska uprava, točnije procesi u Gradu moraju biti okrenuti građanima i gospodarstvenicima. Od toga ćemo početi. U timu imamo stručnjake za procese i procesnu učinkovitost koji će napraviti pregled ključnih procesa i predložiti poboljšanja i promjene. Polazište svih promjena bit će da građani i gospodarstvenici moraju biti u središtu tih procesa. Uvest ćemo i međunarodne procesne standarde i prakse, poput ISO i EFQM modela, koji se uvelike koriste u javnim upravama unutar EU. Učinkovitost procesa će se mjeriti, a povratne informacije od građana skupljati i analizirati te uzeti u obzir prilikom uvođenja promjena. Gradska uprava neće više biti mjesto uhljebljivanja stranačkih vojnika već profesionalna organizacija na usluzi Varaždincima. Sve je to izvedivo u četverogodišnjem mandatu. Stanje se može “poskenirati” u prvih 6 mjeseci, promjene implementirati u idućih godinu dana tako da bi se već u prvih godinu dana mogli vidjeti prvi rezultati. No, procesne promjene su maratonska utrka, koja nikada ne prestaje i vidljivi rezultati dolaze s vremenom, rijetko preko noći. Najveću korist imat će građani jer nam je cilj smanjiti birokraciju i iskoristiti informatičku povezanost svih sustava u Gradu i državi kako građani ne bi nepotrebno skupljali informacije koje već postoje u bazama podataka i šetali od vrata do vrata noseći brdo formulara i potvrda tamo gdje to nije potrebno.
Treći projekt je realizacija Tehnološkog parka II. Grad mora imati jaču platformu na kojoj će moći realizirati dovođenje novih tehnologija i IT investicija u grad. Za realizaciju ovog projekta nisu najvažnije dobre namjere već ljudi koji taj projekt mogu provesti. Hrast u tom polju ima zasigurno najjači tim – Nikola Šopar je menadžer s 20 godina na tržištima Europe i SAD-a koji se bavi upravo investicijama u IT sektoru, zatim dr.sc.Zlatko Stapić, docent na FOI, stručnjak za razvoj informacijskih sustava i dr.sc. Ivan Malbašić, docent na FOI, stručnjak za organizaciju i menadžment. Uz otvorenost za sve nove tehnologije, posebnu pozornost treba posvetiti bioinformatici, grani koja se jako brzo razvija. Radi se o informatičkoj podršci pokusiranju i istraživanju u bioznanostima. Informatički kapacitet FOI-a i njegovih studenata svakako Varaždin pretvara u jedan od mogućih hrvatskih centara u tom polju.
Vlado Sevšek
Gospodarstvo je u središtu pozornosti Nezavisne liste kandidata za gradonačelnika VLADE SEVŠEKA i Udruge građana LIGA ZA VARAŽDIN. U sljedećem mandatu, privući ćemo u Varaždin investicija u vrijednosti od najmanje 700 milijuna kuna. Imamo tim koji odlično razumije gospodarstvo i EU fondove i sigurni smo da će se to i ostvariti.
Posebnu pozornost posvećujemo reorganizaciji i jačanju infrastrukturnih kapaciteta gospodarskih zona. Umjesto bala smeća, u gospodarskoj zoni Brezje vrlo brzo će započeti gradnja dviju novih proizvodnih tvornica. Komunalne naknade tvrtkama svest će se na razinu iznosa koji imaju drugi hrvatski gradovi slične veličine. Gradskom vijeću ćemo odmah predložiti model subvencioniranja kamatnih stopa za kredite koji su namijenjeni otvaranju novih radnih mjesta.
Uvest ćemo grad Varaždin iz sada, nažalost, negativne, u pozitivnu spiralu razvoja i stvoriti potrebne uvjete da građani čim prije dosegnu razinu prosječne plaće u Republici Hrvatskoj što je sada oko 5700 kuna, dok jer prosjek plaća u Varaždinu tek nešto više od 4000 kuna. Prosječna primanja naših građana moraju biti najmanje 10 posto viša od hrvatskog prosjeka. Stvaranjem pozitivne spirale gospodarskog razvoja i gradski proračun će se bolje i kvalitetnije puniti. Bit će novaca za bolji standard građana. Naši su ekonomski analitičari, uspoređujući stavke sadašnjeg gradskog proračuna, zaključili da su i u ovakvom rasporedu prihoda moguće znatne racionalizacije i uštede, koje neće utjecati na učinkovitost javne uprave. Odricanjem od naknada vijećnika i dužnosnika u proračunu ćemo uštedjeti više od pet milijuna. Smanjit ćemo prirez za 10 posto te time izravno građanima donijeti oko pet milijuna kuna. Ima još mnogo takvih “sitnica” koje objedinjeno daju veliki rezultat.
Rajko Dondur
[bez odgovora]
OSTALE TEME
>>> VŽ GRADONAČELNIK Ovo je najvažniji tekst koji trebate pročitati prije izbora!
> VISOKO OBRAZOVANJE I ZNANOST
> PREDŠKOLSKI ODGOJ I OSNOVNOŠKOLSKO OBRAZOVANJE