– Ja bih bio najsretniji da velim da bi do 31. srpnja mogli imati sve potpise, da bi oko 15. kolovoza počeli s odvozom bala i da bi oko 15. kolovoza 2020. sve moglo biti gotovo. Ja mogu reći da je to plan, ali to neću obećavati, jer sam iskusio u proteklih godinu dana kako to ide u Ministarstvu i može biti da će biti potrebno i nekoliko mjeseci više.
Rekao je to zamjenik varaždinskog gradonačelnika Zlatan Avar jučer na zboru građana u Biškupcu, odgovarajući na pitanje Juraja Rožića, predsjednika Vijeća 7. Mjesnog odbora, na koji način i u kojem roku gradska vlast misli riješiti problem baliranog otpada u Brezju – vječiti ekološki problem star sad već više od 13 godina.
Dodao je Avar, govoreći o rokovima, da gradska vlasta računa ipak da bi do kraja godine svi formalni preduvjeti za odvoz baliranog otpada mogli biti zadovoljeni.
U ovome trenutku, oko 110.000 tona bala, podsjetio je Avar, još stoji u Brezju. Vrlo brzo po preuzimanju dužnosti gradska je vlast lani počela s odvozom na odlagalište u Davor bala koje nisu bile pod koncesijom. Odvezeno ih je 3.650 tona, rekao je zamjenik gradonačelnika.
Pod koncesijom nije još oko 15.000 tona baliranog otpada, no to je vlasništvo određenih općina.
Avar je naglasio da je stav Ministarstva vezan uz koncesiju decidiran – ona se ne može provesti.
– Od koncesije moramo odustati odnosno moramo je raskinuti jer je to poruka Ministarstva zaštite okoliša i energetike i Fonda za zaštitu okoliša. Znači, više ne idemo onim putem koji je forsirala prethodna gradska vlast, a za koji se pokazalo da je doveo u slijepu ulicu. Grad neće izaći iz ovog sporazuma ni na jedan način osim da kupi MBO-pogon u Brezju – ponovio je Avar već izrečenu najavu Ivana Čehoka.
Odgovarajući na pitanja građana naveo je i razloge za tu kupnju.
– Po zakonu nitko neće dozvoliti da uzmete balu i odvezete je na deponij bez obrade. To ne ovisi o nikome osim o Ministarstvu. Ministarstvo veli: ili ćete obraditi otpad ili nema ničeg. U srpnju prošle godine došao sam u Ministarstvo i tražio odgovor na pitanje možemo li realizirati koncesiju. Odgovor je ne. Točka. Zato smo krenuli tražiti drugi način. I da biste izašli van iz koncesije koju ne smijete provesti, a koncesionar s druge strane prijeti tužbom od oko 100 milijuna kuna, vi morate naći svoju pregovaračku poziciju. Naš prijedlog je takav. Odlučit će Gradsko vijeće – rekao je Avar.
Koncesionar i gradska vlast, rekao je Avar, razmišljaju jednako, preuzimanje većinskog vlasništva Grada Varaždina nad MBO-om čini se kao sigurna opcija.
Avar naglašava također da Grad ima usmeno obećanje od Ministarstva i Fonda da će država sufinancirati obradu bala u iznosu od 40%.
– Razradili smo financijski dio, kao i način kako riješiti bale, a malo smo zapeli s državnom birokracijom, odnosno Ministarstvom i Fondom, no vjerujem da ćemo i to riješiti. Trenutno se radi revizija Programa sanacije lokacije Brezje. S tim treba doći u Ministarstvo. Mi želimo dobiti sufinanciranje Fonda. Sjetimo se da smo do 2013. ili 2014. godine imali potpisan ugovor s Fondom za sufinanciranjem, međutim zbog načina na koji se tada željelo zbrinuti bale, dakle odvozom na neki od deponija, sufinanciranje nije bilo moguće pa bi rješavanje bala palo u potpunosti na teret građana. Mi to ne želimo i zato forsiramo državu da ona da svoj udio. Obećanja imamo – kaže Avar.
Program sanacije, dodaje, bit će gotov u sljedećih deset dana do dva tjedna. Dogovor je, rečeno je, načelno postignut sa svima.
– A kad potpišemo sve ugovore, kad ih potpišu i koncesionar i Grad i država i Fond, onda nam trebaju 2 godine da se i zadnja bala makne iz Brezja – poručio je Avar.
Zašto bi Grad ulazio u kupnju tvornice čiji je pogon tehnološki nefunkcionalan, odnosno ona ne radi kako je prvotno zamišljena, bilo je pitanje iz publike.
– Nećemo ući u nešto sa čim nećemo moći ništa. Mi smo pripremu napravili, dubinsko snimanje (due dilligence), financijski i tehnološki. Pogon ima svojih nedostataka, treba nešto uložiti u tehnologiju, ali ne bih se složio da je baš nefunkcionalan – tvrdi Avar.
Zlatan Avar i Juraj Rožić pokušali su staviti naglasak na prednosti javnog vlasništva nad pogonom ovakve vrste u odnosu na privatno vlasništva.
– Ako je netko privatni vlasnik, on će gledati isključivo interes profita. Javne tvrtke i privatne tvrtke imaju potpuno različite poslovne politike. E sad je pitanje hoćemo li mi kontrolirati kako se radi ili ćemo to ostaviti privatnom vlasniku – rekao je Avar.
Na tu temu nadovezao se i Juraj Rožić.
– Sjećamo se našeg zadnjeg zbora građana u prosincu 2016. godine. Gospodin Jozinović, tadašnji direktor Piškornice, htio je da u Brezju bude regionalni centar za obradu otpada. Rukama i nogama borili smo se da to spriječimo i da Grad to ne dozvoli. Da taj MBO dobije neki drugi Jozinović, pitanje je što bi tu moglo biti. A mi si tu ne bi mogli pomoći. Ako uđemo u vlasničku strukturu, ako smo si mi gazde, ta firma može raditi u najmanju ruku kontrolirano – rekao je Rožić.
Sudeći po reakciji okupljenih građana, osim prigovora vezanog uz tehnološku funkcionalnost pogona, nema posebnog otpora građana da Grad Varaždin izdvoji značajna, zasad nepoznata, financijska sredstva i kupi većinski udio u MBO-pogonu u Brezju i u njemu obradi bale.
Kakva je daljnja perspektiva tog pogona, kako će on raditi u budućnosti i čemu će služiti, kakva je cjelovita financijska konstrukcija aranžmana oko kupnje pogona, obrade bala i zbrinjavanja onoga što iz MBO-pogona izađe – na ta i na cijeli niz drugih pitanja javnost još ne zna odgovore. Moguće da ćemo to znati nakon sjednice Gradskog vijeća na kojoj će se odlučivati o toj temi.