Tri su ključne promjene - smanjenje broja procesa za izdavanje dozvola, pojeftinjenje izdavanja dozvola i ograničavanje rokova javnim službama za očitovanje
Danas, 4. travnja, na sjednici Vlade prihvaćeni su Nacrti
konačnih prijedloga izmjena i dopuna Zakona o prostornom uređenju
i Zakona o gradnji.
– Ovim izmjenama zakona o gradnji i zakona o prostornom uređenju
stvara se efikasniji, brži i jeftiniji sustav izdavanja dozvola,
a u korist građana i investitora. Donošenjem ovih zakona će se
pojednostaviti, ubrzati i olakšati postupak ishođenja
građevinskih i uporabnih dozvola, ali i samo građenje – rekao je
potpredsjednik Vlade i ministar graditeljstva i prostornoga
uređenja Predrag Štromar.
Nadalje, poboljšat će se učinkovitost provedbe samih zakona, a
što će utjecati na povećanje isplativosti investiranja u građenje
i time na povećanje broja investicija i zaposlenih u
građevinarstvu. Tri su ključne promjene – smanjenje broja procesa
za izdavanje dozvola, pojeftinjenje izdavanja dozvola i
ograničavanje rokova javnim službama za očitovanje.
Velika novost je da projektant preuzima sve obaveze investitora
za ishođenje dozvola. Elektronskim potpisom ulazi u sve procese i
prati predmet u stvarnom vremenu. Do sada je trebalo samo za
jednu kuću isprintati i donijeti 10 kompleta po 5 kilograma, a
sada samo 1 papir kako bi se izdala dozvola.
Prema riječima ministra Štromara, neće više biti potrebni
biljezi, a ni šetnja po šalterima s obzirom da cijeli postupak
ide elektronski.
– Ove i sve druge promjene koje provodimo u Ministarstvu imaju za
cilj unaprijediti sustav da što učinkovitije služi građanima.
Dobar rezultat ovih zakona bit će i rast na Doing Business
ljestvici u narednom periodu, od čega će Hrvatska sigurno imati
konkretne koristi, odnosno, samim time Hrvatska raste na
ljestvici konkurentnosti – rekao je Predrag Štromar.
Sadašnji postupak izdavanja dozvola imat će manje koraka, bit će
u potpunosti digitaliziran, troškovi će biti manji, sadržaj
potrebne dokumentacije za izdavanje dozvole će se smanjiti a
komunikacija svih u sustavu odvijat će se elektroničkim putem,
uspostavom elektroničke oglasne ploče. Za građane je najvažnije
da se pojednostavljuje i pojeftinjuje proces izgradnje obiteljske
kuće, budući da se ukida dio dokumentacije – što je i prije
najavljivano kao jedna od ključnih mjera mandata – omogućiti
našim građanima da jednostavnije stvore dom.
– Mi ne želimo više podržavati birokraciju kakvu ljudi trenutno
vide, mi stvaramo administraciju koja će učinkovito služiti
građanima – rekao je ministar Štromar.
Cilj je olakšati pristup uslugama koje pruža javna uprava
uspostavom digitalnih portala, gdje će korisnicima na jednom
mjestu biti dostupne informacije i usluge tijela javne uprave.
Istovremeno se namjerava smanjiti administrativno opterećenje
ulagača u nekretninski sektor, rasteretiti sudionike u
graditeljskim poduhvatima i javnu upravu od neučinkovitih
procedura, te povećati transparentnost postupaka u području
prostornog uređenja i gradnje.
Ključna izmjena zakonskih okvira je uvođenje sustava
eKonferencije putem kojeg će se od sada podnositi, prikupljati i
obrađivati sva dokumentacija potrebna za izdavanje građevinske
dozvole. Elektronički postupak smanjuje “šetnju” investitora od
ureda do ureda institucija koje moraju izdati dokumente, već
službenik u uredu koji izdaju dozvole odrađuju prikupljanje
potvrda potrebnih za izdavanje dozvole.
U praksi to znači sljedeće:
- investitor (bilo da se radi o tvrtki ili fizičkoj osobi)
dolazi u ured svog projektanta sa zahtjevom za izradu glavnog
projekta - projektant u ime investitora ili sam investitor podnosi
zahtjev za izdavanje dozvole s glavnim projektom u elektroničkom
obliku - zahtjev zaprima službenik u uredu koji saziva e-konferenciju,
odnosno traži od svih institucija koje trebaju potvrditi glavni
projekt da se u roku od 15 dana očituju o usklađenosti s posebnim
propisima - ukoliko u roku od 15 dana nema odgovora, smatra se da je
odgovor pozitivan - kroz elektronički sustav izdaje se građevinska dozvola i
nastavlja se daljnji postupak do gradnje - stranke u postupku i projektant imaju kroz cijeli postupak
uvid u stanje predmeta čime se povećava transparentnost postupka
izdavanja dozvole
Uvođenje eKonferencije direktno je utjecalo na:
-
smanjenje broja procedura u postupku s 22 na 10 do
14: dosad je do početka gradnje bilo potrebno 22
koraka, izmjenama zakona broj potrebnih procedura smanjuje se
na 10 do 14; sustav je objedinio 9 koraka koji su
podrazumijevali fizički odlazak od ureda do ureda u jedan korak
koji odrađuje administracija; samo za ilustraciju EU prosjek
prema Doing Business metodologiji je 12,7 procedura -
skraćivanje rokova za dobivanje dozvola:
sustav nalaže da se javnopravna tijela, koja se trebaju
očitovati da li je projekt u skladu s posebnim propisima,
ograničavaju na rok od 15 dana, odnosno ako se ne očituju u tom
roku smatra se da je tijelo dalo suglasnost odnosno da je
projekt u skladu s posebnim propisima; time se postupak koji je
zbog šutnje administracije mogao potrajati i duže od mjesec
dana, skraćuje na samo dva tjedna -
smanjenje troškova ishođenja dozvola s 10,9%
vrijednosti investicije na 3,7% investicije: smanjene
su sve naknade koje su u nadležnosti Ministarstva graditeljstva
i prostornog uređenja, promijenjena Uredba o tarifi upravnih
pristojbi i smanjena cijena dozvole, te ograničeni dodatni
nameti; prosjek u EU sukladno Doing Business metodologiji je 4% -
smanjenje obaveza za investitore: s
obzirom na elektronički sustav, nema više fizičkih odlazaka po
institucijama, niti kopiranja dokumentacije u puno primjeraka;
nema više biljega -
digitalizaciju procesa i umrežavanje
institucija: u sustav je trenutno uključeno 1489
jedinica javnopravnih tijela, a potpuna primjena ovog modula
očekuje se nakon donošenja izmjena Zakona što se očekuje do
sredine travnja
Ključni benefiti izmjena Zakona su:
-
nema šutnje administracije – ovo je prvi
slučaj u hrvatskom zakonodavstvu da se nalaže postupanje u
određenom vremenu ili ako odgovora nema, da se nastavlja
postupak s pozitivnim odgovorom; mjera je koja je pohvaljena od
strane Hrvatske udruge poslodavaca i koja unaprjeđuje rad
administracije, ubrzava procese i investicije -
transparentnost postupaka – u svakom
koraku postupka izdavanja dozvole vidljivo je što se događa,
tko je odgovorna osoba i kako postupa -
potencijalni napredak na Doing Business
ljestvici – s obzirom da je izdavanje dozvola
jedna od tema koja utječe na konkurentnost neke zemlje, nužno
je utjecati na one elemente postupka koji utječu na rast
Hrvatske na ljestvici konkurentnosti; Hrvatska je i dosad dobro
stajala što se tiče vremena potrebnog da se provede investicija
– prosjek u RH je 146 dana, za razliku od 170 u EU za istu
investiciju; sama građevinska dozvola izdaje se u prosjeku od
30 dana. Dodatnom informatizacijom sustava Ministarstvo je u
svojoj nadležnosti napravilo značajan iskorak koji i ostala
tijela javne vlasti u sustavu moraju pratiti.
Sustav je nadogradnja postojećeg sustava e-dozvola, ali i jedan
od koraka konačnog cilja – a to je u potpunosti
elektroničko poslovanje. Razvoj Informacijskog sustava
prostornog uređenja – gdje je cilj na jednom mjestu prikupiti sve
prostorne planove i sve intervencije u prostoru – uključuje još i
razvoj e-Inspekcije, e-Arhiva (u kojem će biti pohranjene
sve dozvole) i e-Planova (sa svim planovima).
Ministarstvo je u postupku razvoja novih modula satelitskih
snimaka, koji će omogućiti vizualizaciju terena i brzu
reakciju inspekcije u slučajevima gradnje koja odstupa od
dozvoljenih parametara (u stvarnom vremenu).
U smislu razvoja elektroničkih usluga, Ministarstvo graditeljstva
i prostornoga uređenja predvodnik je u odnosu na ostatak
e-sustava u Hrvatskoj, a da bi uistinu zaživjela kvalitetna i
moderna administracija, nužna je uspostava kompatibilnog sustava
svih usluga koja pružaju tijela javne vlasti.