Gradonačelnik Čehok odgovorio je na mnoga pitanja koja posljednjih tjedana postavljaju građani nezadovoljni uslugom odvoza otpada, kao i cijenom tih usluga.
Iako raspored desetog javnog kolegija varaždinskog gradonačelnika
Ivana Čehoka, održanog 30.
studenoga,nije uključivao informiranje
medija o javnoj usluzi odvoza otpada na području
Varaždina, aktualost te teme bila je dovoljan razlog da
joj se na kolegiju posveti upravo najviše vremena.
Gradonačelnik Čehok odgovorio je na mnoga pitanja koja
posljednjih tjedana postavljaju građani nezadovoljni uslugom
odvoza otpada, kao i cijenom tih usluga. Transkripciju donosimo u
nastavku.
– Do korekcije cijena odvoza smeća nije došlo na zatjev Grada,
već zbog usklađivanja sa zakonom. Mi smo, kao i svi drugi
gradovi, dužni primijeniti Vladinu uredbu o tome da se smanjuje
masa bio-otpada i dužni smo ga posebno selektivno prikupljati i
zbrinjavati. I mi smo to učinili, mi smo zakon proveli. I rekli
smo odmah da ćemo kroz šest mjeseci vidjeti efekte toga i da ćemo
u razdoblju od šest mjeseci donijeti odgovarajuće odredbe.
– Ono što zakon traži je ekonomska računica, zakon ne poznaje
socijalne kriterije. Vi morate po ekonomskoj računici dati
cijenu. Želite li vi kao Grad imati socijalne obzire ili
kriterije, to možete, ali to morate iz proračuna ili na neki
drugi način alimentirati.
– Mi smo napravili sustav, tu su najlošije prošli samci u
stambenim zgradama, ali jednostavno zato što oni nikada u
povijesti nisu plaćali ekonomsku cijenu. Oni su i do sad plaćali
socijalnu cijenu. Sada su dobili ekonomsku cijenu, a sada će grad
odlučiti koliko će kojim kategorijama subvencionirati.
– I to je isključivi razlog zašto je došlo do ovakvog drastičnog
povećanja cijena. To nema veze sa Čistoćom, nema veze s
nesposobnošću, nema veze s nama u Gradu, jer mi sustav ne
provodimo u tehničkom, tehnološkom, logističkom i organizacijskom
smislu, to čini Čistoća.
– Već smo donijeli odluku da ćemo građanima za deseti mjesec
cijenu biootpada subvencionirati tako da će cijena biti 32 kune
niža, a nakon toga ćemo dati na Gradsko vijeće.
– Pojavila su se još neka pitanja, primjerice, o članovima
domaćinstva. Kad je u pitanju član domaćinstva, taj model nije
napustio Ivan Čehok, već Habuš i SDP, oni su 2013. donijeli
odluku da se ide po volumenu. Ja ni kriv ni dužan moram čupati
van podatke koje nemam, a te podatke nema ni Čistoća, oni podatke
o članovima domaćinstva imaju iz 2002. godine.
– Jedino što možemo je svim građanima u stambenim zgradama, a to
ovisi o upraviteljima zgrada, od kojih su se mnogi oglušili, da
sami stanari u zgradama prijeđu na obračun po članu domaćinstva.
Ako to ne oni ne učine, to može propisati Gradsko vijeće. To ne
bude, po meni, do kraja po zakonu, no ako Gradsko vijeće odluči,
nama je apsolutno svejedno hoće li biti ovaj ili onaj model. Moje
mišljenje je da je model po članu domaćinstva pravedniji, iako ni
to nije do kraja pravedno.
– I socijalna subvencija za samca također nije potpuno pravedna.
Gradsko vijeće mora donijeti socijalne kriterije.
– Gradonačelnik sutra može biti bilo tko, kao i direktor Čistoće.
No on će morati provesti zakon. Zakon se provesti mora. Ekonomska
računica je ta, a sad ćemo vidjeti za socijalne kriterije.
– Javilo se pitanje zašto socijalne kriterije nismo odmah uveli.
Pa zato što smo morali mjesec dana vidjeti koliki će biti broj
odvoza crne kante. Bez toga mi nismo mogli znati kolika će biti
cijena. I zato jedan mjesec građani će platiti tu najvišu cijenu.
Ali već ovaj mjesec će biti umanjena.
– Drugi prigovor bio je da drugi gradovi nisu podigli cijenu. To
što drugi ne poštuju zakon, ne znači da mi ne moramo poštovati
zakon. Ako se gleda od 2002., Varaždin je u Hrvatskoj napravio
daleko najviše po pitanju selektiranja otpada. Primarnu
selekciju na kućnom pragu uveli smo 2003., a drugi
gradovi to uvode tek sad.
– Ako građani i Gradsko vijeće ne žele da 50 posto otpada
selektiramo, to onda treba reći. Ali to nije zakonski. Naša
zakonska obveza je bila da odvajamo biootpad.
– Treći prigovor bio je da se sad više selektira, a da Čistoća
više prodaje. To, nažalost, nije istina. Grad je napravio svoje,
država nije napravila svoje. Nisu uveli poticajne mjere za
selektivno skupljanje otpada, trebalo je sklopiti ugovor s
ambalažerima, to su firme koje skupljaju ambalaže, a ugovor
sklopljen nije. Država je trebala naći način da se obrađuje
plastika i tekstil i mi danas plaćamo plastiku 920 kuna, a
plaćali smo 350. Ne da Čistoća ne može dobiti novac za plastiku,
ona plaća za plastiku! Plaća i za tekstil i za pojedine druge
vrste otpada. Sustav funkcionira kad je u pitanju Varaždin, ali
ne kad su u pitanju država i drugi gradovi.
– Možemo donijeti političku odluku i reći da dok svi gradovi ne
uvedu promjene koje nalaže zakon, neće ni grad Varaždin. Ja sam
za, ali to mora reći Gradsko vijeće. Moramo građanima tada reći
da ne postupamo po zakonu jer ne postupaju ni drugi. Ali ja
vjerujem u pamet i građansku svijest Varaždinaca. Mi ovo ne
radimo za Čistoću, za Čehoka, mi to radimo za našu djecu. Mi
selektivno prikupljamo jer je ovo europski standard, ovo je
europski grad. To što drugi to ne rade nije argument.
– Čistoća je tvrtka koja jedina u Hrvatskoj ima sve spremno,
Varaždin je jedini grad spreman za sortirnicu. Bili su spremni za
reciklažno dvorište, spremni su za sortirnicu, napravili su
pretovarnu stanicu. Sustav je totalno spreman.
– Nijedna država koja je uvodila ovakav sustav nije to učinila u
6 tjedana, nego u 6 godina. A mi ćemo uvesti u roku od godinu
dana.
– Znam da je najvažnija cijena, no građani mogu biti mirni, Grad
Varaždin je spreman provesti ovakav zakonski model, znamo na koji
način to možemo napraviti. Jedan mjesec morali smo iskazati
ekonomsku cijenu, jer bez ekonomske cijene odvoza crne kante ne
možemo uopće znati koji je obuhvat. I sada ćemo ići sa socijalnim
mjerama, to je način na koji se jedino može raditi.
– Svi građani kojima je ovo bilo financijsko opterećenje
mogu već za ovaj mjesec biti mirni. Grad jako dobro prati stanje
i zna što radi.
– Molim da ne bude zabune oko otpada. Svi građani, koji
možda zbog nedovoljno informacija, možda i našom krivnjom, ne
velim da nije bilo i naše krivnje, u uvođenju ovakvog sustava
uvijek ima i praznih hodova, i, možemo tako reći, i malo
šlampavosti, mogu biti mirni.
– Pitanje je koje kategorije građana će sve doći na red. Ima
samaca koji mogu plaćati, ima obitelji s troje djece koji će teže
plaćati od samaca. Tu se moraju vrlo obzirno uzeti socijalni
kriteriji.
– Smeće je skupo, zbrinjavanje smeća je jako skupo. Danas
sutra naša će cijena doći na cijenu kakva je u Sloveniji,
gdje je cijena veća nego kod nas. Ne sad dok imamo mogućnosti
socijalnih mjera. Na kraju krajeva, Ivanec je dvostruko poskupio.
Svi gradovi koji će provesti zakon do kraja imat će puno više
cijene jednostavno stoga što država tako propisuje.
– Zakon je donesen 2013., kako to ide, ministri u
četiri godine nisu donijeli provedbene akte, nema
ambalažera, nema poticaja za selektiranje. Možda Fond to sad
napravi, neću predjudicirati.
– Da imamo poticajne mjere ne bi morali uvoditi socijalne mjere.
Grad Varaždin je kažnjen zato što je proveo zakon. To tako obično
u Hrvatskoj tako ide. Ja sam završio na USKOK-u zato što smo
napravili prvi MBO u Hrvatskoj, a sad će cijela država plaćati
penale jer nema MBO-a. Kad prvi provodite zakon u Hrvatskoj, onda
nastradate, umjesto da budete nagrađeni. To su stvari koje čovjek
treba pregrmiti. Ja smatram da su Varaždinci dovoljno ekološki
osvješteni i znaju da se zakon provesti mora. Drugo je pitanje
kako će grad i na koji način socijalnim mjerama alimentirati. I
Grad i Čistoća su za to spremni.