OBRAZOVANJE NOVOG DOBA

HRVATSKI RARITET Varaždinski prvogimanzijalci već rade na 3D printerima, a među rijetkima su koji u Hrvatskoj koriste Arduino setove

Prva gimnazija Varaždin jedna je od prvih 20 e-Škola u Hrvatskoj i jedan od 5 regionalnih obrazovnih centara u sklopu projekta e-Škole. Svi profesori su jako dobro educirani za rad sa suvremenom tehnologijom a ova je gimnazija otišla prilično daleko u svojoj maloj internoj reformi.

Varaždinska Prva gimnazija jedna je od
rijetkih i specifičnih gimnazija u Hrvatskoj koja uz gimnazijski
program, veliku važnost pridaje STEM području, ali i općenito
primjeni suvremenih metoda u nastavi svih predmeta. Začetnici su
i među prvima su krenuli s radom na 3D printerima, a s
Arduino setovima su prva gimnazija u Hrvatskoj te zasada i
jedina, pišu
24 sata
.

– Svi učenici prirodoslovno matematičkog usmjerenja, u prvom
razredu nakon upisa od profesora dobiju na korištenje Arduino
setove sa senzorima za nastavu u STEM predmetima ali i drugima.
Koriste ih sve četiri godine, pa ih koriste i doma. Učenici opće
gimnazije koji kao izborni predmet u drugom razredu izaberu
informatiku, a slušaju je do četvrtog, dobiju micro:bitove –
rekla je Janja Banić,
ravnateljica Prve gimnazije Varaždin, koja je ujedno i
voditeljica Centra izvrsnosti iz informatike za srednje
škole.

Za svoje učenike, ističe, nabavili su i 3D printere. Jedan
su dobili u suradnji s astronomskim centrom Višnjan, a druga dva
u sklopu Centra izvrsnosti iz informatike.

– Učenici rade jednostavne stvari. Uče kako printati, kako
isprintati robotsku ruku. To je potpuno nespecifično za
gimnaziju. Mi smo prije dvije i pol godine završili projekt
izrade sedam STEM kurikuluma u sklopu natječaja Ministarstva
znanosti i obrazovanja, koji je financiran iz Europskog
socijalnog fonda u vrijednosti od 1.129 milijuna kuna. Riječ je o
kurikulima financijska matematika, statistika,
praktikum mikrobiologije, praktikum kemije, fizika i IT, uvod u
digitalnu logiku te osnovne teorije računalstva. Obuhvaćene su
sve one teme koje smo primijetili da našim
učenicima nedostaju kada se upisuju na tehničke i
prirodoslovne fakultete. Te predmete mogu upisati učenici svih 3.
i 4. razreda kao fakultativne – pojasnila je Banić.

Svaki od tih predmeta traje po godinu dana, pa tako učenici već u
trećem razredu mogu upisati jedan od tih predmeta, a u četvrtom
drugi, ovisno o njihovom području interesa.

Uvod u robotiku

Kompletno hibridno učenje na platformi Moodle je
zastupljeno i razvijeno u svih tih 7 kurikuluma. Prva gimnazija
Varaždin jedna je od prvih 20 e-Škola u Hrvatskoj i
jedan od 5 regionalnih obrazovnih centara u sklopu projekta
e-Škole. Svi profesori su jako dobro educirani za rad sa
suvremenom tehnologijom a ova je gimnazija otišla prilično daleko
u svojoj maloj internoj reformi.

– Na našoj gimnaziji u sklopu Centra izvrsnosti imamo radionice
3D print i uvod u robotiku. Učenici su do sada
napravili programsku podršku za upravljanje Arduino pločicama, te
mikrokontroler koji će upravljati robotskom rukom – rekla
je Vesna Novosel Martinić, profesorica
informatike koja vodi radionicu robotike u Centru izvrsnosti.

Kako je objasnila, povezivanje je bežično, mobitelima se spajaju
na tu pločicu pokretanjem robotske ruke.

– Krenut ćemo s jednostavnim dizajnom za početak, nastaviti sa
složenijim pa vrlo složenim, poput izrade robotske ruke kojom
ćemo upravljati softverom koji smo već pripremili. To će biti
konačan uradak naše radionice Centra izvrsnosti tijekom ove
školske godine – najavljuje Vesna Novosel Martinić.

Svi ovi projekt i moći će se pogledati i na 2. festivalu
informatike koji se u školi održava tijekom proljetnih
praznika, 24. travnja. Od ove godine su Centri izvrsnosti
Varaždinske županije ujedno i Europski centri izvrsnosti te će se
26. travnja u Prvoj gimnaziji Varaždin održati
i Međunarodna konferencija.

Centar izvrsnosti pohađa 10 učenika od 1. do 3. razreda. Arduino
setove koje učenici te škole dobiju na korištenje, uz potporu
osnivača, financirala je škola, a za jedan je trebalo izdvojiti
od 20 do 24 eura. Osim što ih učenici koriste redovno u nastavi,
njima se služe i u Centru izvrsnosti. Na natječaju Hrvatskog
Telekoma i Instituta za razvoj inovativnosti mladih (IRIM) dobili
su sredstva i opremu za projekt “Dal’ nam štima
mikroklima” u sklopu kojeg su izradili male meteorološke
stanice pa će u pojedinim učionicama pratiti mikroklimu i njezin
utjecaj na kognitivne sposobnosti učenika. Za to se opet koriste
Arduino setovi koji mjere vlažnost, strujanje zraka, temperaturu
zraka i tlak zraka.

Može i matematika, može i medicina

Sve to Prva gimnazija Varaždin omogućuje svojim učenicima kao
pripremu za tehničke i prirodne fakultete, a povratne
informacije su vrlo pozitivne. Učenik 2. razreda Marko
Varga
kaže da su krenuli od osnova na početku školske
godine, pišu
24 sata
.

– Prvo smo naučili kako programirati programe za Arduino sklop a
zatim s izradom aplikacija za mobitel preko besplatne
online aplikacije. Počeli smo raditi i s 3D printerima i učimo
kako modelirati. To nam može biti jako korisno jer današnji
startupovi puno koriste tu tehnologiju. Arduino je
praktički mala matična ploča uz koju možemo naučiti
kako raditi s pravom matičnom pločom i kako spojiti neke cijele
krugove, a pogotovo za nas kao matematičare, može biti jako
korisno ako želimo upisati FER ili sličan fakultet – rekao je
Marko.

Vedran Kocijan iz 3. razreda radi i kod
kuće s Arduino setovima.

– Koristi mi za neke privatne projekte. Printanje i modeliranje
ne znam još najbolje, ali mi škola omogućava dobar temelj za to.
U 3D printanju je budućnost, a FER kao fakultet daje
najbolje uvjete za to – kaže Vedran.

Marko Darabuš iz 1. razreda još je u osnovnoj
školi radio s Arduino setovima i smatra da je to budućnost.

– Arduino tehnologija i 3D printanje se sve više koristi u
različitim zanimanjima, pa i u medicini. Već se danas u
medicini koriste 3D stvari koje se stavljaju u tijelo – kaže
Marko koji bi želio studirati medicinu.

Profesor fizike Dinko Meštrović i
profesor biologije Marko
Šafran
 zaduženi su za 3D printer.

– Kod 3D printera je dobro to da je samo mašta granica. Kada
učenici samostalno nešto dizajniraju, to mogu doći
isprintati. Na primjer robotsku ruku, raketu iz fizike, iz
biologije uređaje za miješanje tekućina, vizualizaciju DNA,
pomagala za nastavu matematike i slično. Prvi put sam otišao na
edukaciju prošle godine i osposobio sam se za početni rad s 3D
printerima. Znanje sam prenio svojim učenicima. U našoj školi se
to najmasovnije radi – kaže profesor Šafran.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije