Parfemi na filmu...
Nedavno me potreba kratkog predaha od posla navela da ponovo
pogledam kultni film iz 2006. godine ‘Parfem, povijest jednog
ubojice’. Sjećate li se onih scena provansalskih polja lavande i
ruža u doba baroka, ali i ne tako idiličnih scena s početka i u
toku filma kada, ako naš mozak ponukamo na kreativu baš i nećemo
uživati u zamišljanju idiličnosti tih mirisa već će nas više naši
neuronski podražaji potaknuti na gađenje i povraćanje? Mirisi
prljavih ulica, ribe, blata, krvi i smrti nisu baš neka idila,
zar ne? No ipak nećemo sada o sadržaju spomenutog filma koji je
svojedobno obarao rekorde u kinima zaradivši 135 milijuna eura,
postao najskuplji njemački film ikada s budžetom od 60 milijuna
eura, a snimljen je na temelju istoimenog književnog bestsellera
njemačkog pisca Patricka Suskinda iz 1985. godine.
Gledajući s osobne perspektive kao parfumera koji svakodnevno
stvaram nove recepture možda ni jedan film ne predočava u svojoj
srži bit kreiranja parfema spajajući razne mirisne molekule, one
njuhu ugodne, ali i one gadljive u jedinstvenu formulu gdje se
međusobno te molekule nadopunjuju, a nanošenjem na kožu osvajaju
svijet oko nas.
Nakon što sam odgledao film, nedugo poslije, energetske sile su
se poklopile u tom smjeru da je krenula poslovna suradnja baš na
području filmske industrije što me ponukalo na ovu naslovnu temu
i malo istraživanja te ovo zasigurno nije moja prva i zadnja
kolumna posvećena parfemima na filmskoj vrpci jer iz toga se može
izvući stvarno puno razno raznih tema.
Prvo sam i sam pomislio što to mi primjećujemo u filmovima? Koji
su to proizvodi, koja imena brendova koja nas osvajaju preko
velikog platna ili televizijskog ekrana, a nisu samo u reklamama?
Doista najviše u filmovima s psihološkog stanovišta na ljude
utječe radnja, glazba, moda, nakit, automobili te iće i piće, a
mirisi su tu negdje u pozadini kao i parfemi. Za njihovu
percepciju ipak moramo malo više uključiti kreativnu stranu
svojih moždanih stanica i razmišljati, zamišljati, stvarati svoju
mirisnu kreaciju u nama ako nas na to slike s ekrana potaknu.
Posljednjih nekoliko godina 3D tehnologija, koju sada sve više
zamjenjuje ona brojčano snažnija, 4D, omogućila nam je da se
osjećamo i mi sami kao dio filma, da se nalazimo kao da smo baš i
mi usred nekog događanja koji se odvija na velikom platnu ili
ekranu. Takva tehnologija u velike komercijalne kino dvorane
unijela je i mirise koji su povezani s radnjom u filmu i to je
svakako i zabavno i potrebno, ali možda ne uvijek. Smatram da
ipak moramo dati i priliku našem živčanom sustavu koji će
potaknuti u nama kreatora pa si priuštiti i odlazak u, pa usudim
se reći, “starinsku” kino dvoranu gdje će tehnologiju zamijeniti
naš mozak, zamišljanje i razmišljanje, ne treba nam uvijek sve
biti realno predočeno. Slažete li se?
Da ne duljim, vratimo se parfemima u filmu. Kako mirišu filmske
dive? Vrlo je jednostavan odgovor. Svaka na svoj način. Svaka od
njih je koristila ili koristi sebi svojstven parfem, a mnoge
filmske dive bile su i još su uvijek inspiracija parfumerima u
stvaranju mirisnih kreacija koje posvećuju divama. Sigurno je da
ima i muških mirisa na filmu, okružuju nas, ali oni nisu toliko
bitni, asocira nas miris kolonjske vode nakon brijanja nekog
glumca koji se uređuje za svoju draganu pred ogledalom, ali žene
su te u kojima je inspiracija za mirisne bočice parfema. Misli me
odvode u doba nijemog filma, pa onog crno bijelog stručno zvanog
noir, preko prvih filmova u boji do današnjih digitaliziranih.
Parfema ima svugdje, većinom u pozadini, manje u krupnom planu.
Greta Garbo, Marlene Dietrich, Ava Gardner, Vivien Leigh,
Merilyne Monroe, Audrey i Catherine Hepburn i preko 200 drugih
filmskih diva bile su muze u kreiranju parfema, a koristile su i
sebi najdraže. Na filmskoj vrpci u nekim scenama parfemi dolaze u
krupnom planu, nisu samo pozadinski igrači koji se pojavljuju ili
vizualno ili u vidu “mirisnog” dijaloga. Pogledamo li dobro jednu
scenu kultnog filma “Prohujalo s vihorom” vidjet ćemo kako
Scarlet O´Hara (Vivien Leigh) nakon čaše viskija s nenadanim
dolaskom Rhetta (Clark Gable) loš alkoholni zadah prije susreta s
njim namjerava simpatično prikriti grgljajući gutljaj kolonjske
vode te stavljajući je na kosu i haljinu kako bi ga zavela
mirisom. U filmski puno mlađoj francuskoj komediji “Daleki
rođaci” u krupnom planu do izražaja dolazi najpoznatiji parfem u
povijesti, Chanel No. 5, kojeg Godefroy, Comte de Papilcourt
kojeg tumači Jean Reno, kako bi prikrio svoj srednjovjekovni
smrad u kadi kupaone svoje daleke rođakinje doslovno izljeva na
sebe. Simpatično skupo, jelda?
Puno je tema na koje možemo povezati film i parfeme, a tekstovi
ipak imaju svoja ograničenja pa ću ipak za sada stati i pozvati
vas da nas i dalje pratite ako vas zanima ova tematika i to ne
samo čitanjem već i osobnim druženjem i gledanjem filmova. Naime
Hrvatska
Parfemska Kuća pokrenula je projekt suradnje s
varaždinskim Kinom Gaj.
Uključite se i vi. Posjetite Facebook Kina
Gaj i izazovite svoju sreću u narednom razdoblju jer
čekaju vas naši, domaći parfemi Hrvatske
Parfemske Kuće, a i mnoge zanimljivosti u
budućnosti. Valja kupiti ulaznicu i za manja gradska kina jer ona
ipak donose veću romantiku i potiču na stvaratelja u nama s
prizvukom nekih prošlih vremena.
Nemate još ideju što pokloniti ovih blagdana, bez brige imamo mi.
Kupite ulaznicu za neki od filmova koji se prikazuju u kinu Gaj,
posjetite našu pop up trgovinu u prizemlju robne kuće
Međimurka i odaberite limitiranu
ediciju božićnih parfema u srebrnom i zlatnom ruhu,
umotajte i stavite pod bor. Ne samo što ćete sebe i sebi dragu
osobu obradovati već ćete i pokazati kreativca u sebi jer i vi
ćete spojiti parfeme i filmove u jednu priču, onu blagdansku.
Budimo realisti, ali dopustimo samima sebi biti i maštoviti
kreativac!
Vaš parfumer,
Tomislav Vrbanec