Koja je stvarno razlika između skupih i jeftinih parfema?
Jeste li se ikada već i sami zapitali isto? Stojite u nekoj
drogeriji, luksuznoj parfumeriji, prelijećete pogledom po
parfemima od čijih vam se cijena zavrti u glavi i mislite
od ovih se mirisa sigurno pada u
nesvjest. A zašto bi? Zbog cijene? Najvjerojatnije.
To kako će neki parfem mirisati podjednako ovisi o sastojcima
koliko i o umijeću njegovog kreatora. I naravno, o nama samima.
No, vratimo se biti ovog filozofskog pitanja koji je parfem
bolji, onaj skuplji ili
jeftiniji. Da bismo dali zadovoljavajući i jasan odgovor
trebamo krenuti od samih početaka. U parfemskoj industriji
postoji mnogo mitova. Jedan od njih je i taj da su skuplji
parfemi nužno i bolji. No, idemo razjasniti stvari korak po
korak.
Kako se i od čega proizvode parfemi?
Kod proizvodnje
parfema postoje pravila. Kao i u svakoj drugoj branši, tako i
u parfemskoj postoje pravila zanata kojih se valja držati.
Odstupanja kao i svugdje postoje, a tu onda do izražaja dolazi
umijeće parfumera i tu se može primjetiti razlika. Naime svaka
parfemska receptura sadrži između 80 i 200 različitih sastojaka
što je priznajte doista mnogo toga što treba staviti u bočicu od
nekoliko desetaka mililitara. Prava je istina da neki od tih
sastojaka, zapravo velika većina mogu biti iznimno skupi. No jesu
li upravo ti skupi sastojci dio parfema za koji ste bili spremni
izdvojiti tisuću pa i više kuna? Prava je istina da nisu. U
postupku preobrazbe kojom dolazimo do prirodne
esencije, ona predstavlja savršeni dio biljke. Ta
esencija živi. Većina prirodnih
esencija dobiva se na način da se bilje destilira. Tada se dobiva
tekućina dijelom od vode, a dijelom od ulja. Da bi se dobilo samo
nekoliko mililitara proizvoda potrebno je na tisuće i tisuće
listova neke biljke. Destilacijom se dobiva mirisna tekućina od
ulja i vode. Vodica koju tako dobijemo je hidrolat, a ulje je
esencija ili esencijalno
ulje. Ono se koristi za mirise. Postoji još načina kako se
dobivaju mirisne supstancije, recimo pomoću ekstrakcije. Esencije
su ključ mirisa, a mogu se dobiti iz ploda, mahovine, cvijeta,
smole ili kemijske sinteze.
Sad zamislite kolika bi trebala biti proizvodnja prirodnih
esencija da bismo zadovoljili ogromne zahtjeve tržišta? I pitanje
je bi li to uopće bilo moguće. Upravo je zato većina esencija
ustvari sintetska, odnosno napravljene su u laboratoriju. Što to
znači? To znači da primjerice miris lavande nije nastao
destilacijom lavande već je proizveden u laboratoriju. Osim iz
praktičnih razloga, tome se pribjeglo i zbog činjenice da se
parfemska industrija razvila do te mjere da se noviteti traže
gotovo pa na dnevnoj bazi. Mora se razviti miris koji je čak i
nemoguće prirodno dobiti u tekućem obliku. Zato se između ostalog
pribjeglo sintetskim sastojcima. Potrebe tržiša sve su
neobičnije i zahtjevnije. Pokušati ću to objasniti na
primjeru
jednog mog klijenta. Izričito je tražio da parfemska
kompozicija sadrži vrlo izražajnu notu dima, svježe pečenog kruha
i miris čokolade. Nemoguće je dobiti esencije tih mirisa
prirodnim putem jer ta parfemska ulja jednostavno ne postoje.
Upravo su takvi zahtjevi i potrebe još jedan razlog zašto
parfumeri diljem svijeta traže načine kako da ipak dobiju te
mirise koje tržište traži. Jedini je način, barem za sada, da se
oni proizvedu u laboratoriju. U 99% parfema koji se mogu
naći na policama trogovina nalaze se sintetski sastojci.
Zašto su ipak skuplji?
Sastojci variraju kvalitetom. Primjerice možete u parfem staviti
miris lavande niske, srednje ili visoke kvalitete. Jasno je da
taj rang onda određuje i cijenu, jednim dijelom. Zašto jednim
dijelom? Pa zato što to ne mora značiti da skup parfem sadrži
samo visoko kvalitetne sastojke. I onda se pitate što to točno
plaćamo kada kupujemo izrazito skupi parfem? Odgovor na to
pitanje je vrlo jednostavan. Mirisna industrija danas je jedna od
najjačih industrija u svijetu. To je ogroman i vrlo profitabilan
biznis u kojem se okeće ogroman novac. Zašto neki brend prodaje
svoj miris za 2500 kuna? Zato što to može. Od te vrtoglavo visoke
cijene parfema dobar dio se odvaja za makreting. Samo se
prisjetite bilo koje reklame nekog poznatog brenda parfema.
Reklamiraju svoj najnoviji miris. Već u prvom kadru vidljivo je
da je riječ o visokoj produkciji. Atraktivna, trendy lokacija,
zaštitno lice kampanje je neka svjetski poznata glumica. Iza
snimanja te reklame stoji cijela vojska ljudi i opreme. Njena
izrada a onda i emitiranje diljem svijeta stoji milijune.
A tko to sve plaća? Pa vi! Od svakog prodanog
parfema dio novaca izdvaja se upravo za reklame. Nemojte smetnuti
s uma sljedeće, svi parfumeri ističu da su važne emocije koje
parfem pobuđuje. Neki miris može vas podsjetiti na ljubav iz
mladosti, a neki na bolan prekid. Nema novca koji to može
promijeniti.
Stoga budite pametni i donosite pametne odluke.
Vaš parfumer,
Tomislav Vrbanec