Obično se i učenici i roditelji u svibnju sjete na ocjene koje će dijete imati na kraju i onda nastane panika
Da biste izbjegli paniku te da dijete naučite organizaciji učenja
i planiranju uspjeha, podučite ga tome sada na početku nastavne
godine.
Mnogim roditeljima su još uvijek bitne ocjene umjesto vještine
učenja i organizacije koje će djetetu trebati čitav život. U
odrasloj dobi te nitko ne pita koliko si imao iz matematike,
likovnog ili povijesti, ali tebi puno znači ako znaš organizirati
vlastito vrijeme ili pak svoj posao.
Roditelji obično podrazumijevaju da će se dijete samostalno znati
organizirati i da je prirodno da zna sebi kvalitetno isplanirati
dan. No, praksa pokazuje da dijete to ne zna i većina djece ne
zna odakle bi krenula. I zato, provjerite sa svojim djetetom kako
mu ide organizacija i planiranje.
Evo kako!
Nabavite planer ili nabavite djetetu za radni stol listove s
danima u tjednu ili
tjednima. Sjednite s djetetom i isplanirajte dan i tjedan.
Upišite vrijeme od kad do kad ima koje obaveze i obavezno svaki
dan u isto vrijeme isplanirajte vrijeme učenja.
Podučite dijete što je rutina te da je važno da uči svaki dan u
isto vrijeme te će
već kroz nekoliko tjedana razviti naviku učenja pa ga tako neće
trebati svakodnevno iznova i iznova motivirati. S vremenom mozak
radi za dijete jer što je navika ukorijenjena to je djetetu
lakše. No, da bi do toga došlo, potrebno je tri mjeseca
svakodnevno učiti, bez iznimke.
Dogovorite s djetetom da svaki dan uči ono što je taj dan ili dan
ranije imalo u
školi. Objasnite što je kampanjsko učenje a što redovito učenje.
Poanta učenja nije da dijete uči dan prije ispita hrpu sadržaja
već da uzme dovoljno vremena i uči redovito te učenje svede na
svakodnevno ponavljanje već naučenih sadržaja. Da bi to dijete
shvatilo, potrebno je s njim proći to kroz nekoliko tjedana i
mjeseci odnosno sve dok ono samostalno ne počne tako prakticirati
učenje.
To što vi kao roditelji tjerate dijete da to radi a ne djeluje u
praksi, to samo znači da vaše dijete doista ne zna KAKO i da vapi
za pomoć i vašu podršku.
Tek mali postotak djece se rodi s prirođenim organizacijskim
vještinama. Ostali to moraju naučiti. Dok imamo i neke kojima je
to slaba strana te im treba čak više vremena i vaša pomoć. Nisu
svi za sve.
Kada stvarate djetetu rutinu i učite ga organizaciji, tada i
vikend treba biti
podređen tome odnosno, vikendom treba dijete naučiti kako da
nadoknađuje ono što kroz tjedan ne stigne. Sve dok nije stvorena
navika, dijete treba svakodnevno raditi na tome. I u tome i vi i
dijete trebate biti dosljedni.
Mnoga djeca uče samo ono što imaju po rasporedu sati, ne
shvaćajući da će im u nekim danima biti previše i neće sve stići
a neke dane neće imati ništa. Tome ih treba podučiti da shvate da
si prebacuju predmete one dane kada imaju manje za učiti. Nema
slobodnih dana kada se radi. Može se eventualno skratiti vrijeme
učenja za pola sata ali važno je da shvate da svaki dan trebaju
imati obavezu ponavljanja sadržaja za kroz tjedan a ne nužno za
dan koji slijedi.
Za mozak je važno da se sadržaji ponavljaju više puta zato je
bitno da dijete
izbjegava učiti neposredno prije ispita te da se djetetovo učenje
svede na to da svakodnevno ponavlja one stare sadržaje a uči
nove. I tako iz dana u dan. Što češće ponavlja to će više
sadržaja biti spremljeno u dugoročnu memoriju i duže će ostati u
sjećanju. Osim toga, lakše je ponavljati svaki dan malo nego u
jednom danu naučiti 10-ak sadržaja odjednom i ne ih stići
ponoviti.
Nemojte čekati da se zaredaju lošije ocjene. Krenite već danas
kako biste u završnici slavili svoje uspjehe. Osim toga, sve
navike koje dijete sada stekne i vještine koje ga podučite,
koristit će mu i u idućoj školskoj godini. Tako da počnite što
ranije.
Želim vam puno sreće, a ako zapne – tu sam!
Vaša Anita V.