Klasičan odlazak u trgovinu sve više zamjenjuje naručivanje putem interneta i dostava robe na kućni prag.
Krenuli ste kuhati svoje omiljeno jelo, taman ste duboko
zaglibili u proces kuhanja i onda shvatite da vam nedostaje neki
sastojak? Ili ste prilikom pranja kose shvatili da nemate svoj
omiljeni regenerator? Nekada bi to značilo zaustavljanje cijelog
procesa, oblačenje te odlazak u trgovinu. No, ne i u današnje
vrijeme. Danas je dovoljno uzeti mobitel, ‘poklikati’ nekoliko
stvari i za manje od pola sata na vašim će se vratima stvoriti
dostavljač koji će vam donijeti ono što vam treba, piše Net.hr.
Klasičan odlazak u trgovinu sve više zamjenjuje naručivanje putem
interneta. Brojne trgovine zadnjih su godina uvele mogućnost
kupovine putem interneta, a gdje se kupcima naručena roba
dostavlja na kućni prag.
Benefite takvog načina kupovine primijećuju i brojni građani.
“Naručivanje mi znatno olakšava svakodnevnicu. Trošim manje
vremena na obilaske trgovina što mi je odlično, jer za to vrijeme
koje bih ranije potrošila za kupovinu, sada mogu raditi neke
druge stvari. Plus, na taj način izbjegavam gužve, živciranje
kada nema parkinga i slično”, kazala nam je čitateljica
Danas.hr-a koja već neko vrijeme dosta stvari za kućanstvo
naručuje online.
Usluge kupovine i dostave ne nude samo pojedine trgovine već i
popularne digitalne platforme za dostavu, a koje smo ranije
koristili većinom za dostavu hrane. No, sada sve više i češće
dostavljaju i namirnice iz trgovina, piće, meso iz mesnica,
stvari iz drogerija, pa i dječje igračke.
O novim trendovima u kupovini razgovarali smo s Woltom, Glovom i
dm Hrvatska, koji su nam svi potvrdili da bilježe porast
ovog načina kupovine.
Promjene u kupovnim navikama
Tijekom 2023. godine prihod od narudžbi iz trgovina putem Wolt
platforme narastao je za 60 % u odnosu na prethodnu godinu što
otkriva promjene u kupovnim navikama u ponašanju korisnika Wolt
platforme kao i potrošača općenito, odgovorili su iz Wolt
Hrvatska.
“Od ukupnog broja narudžbi u 2023. njih 12,5 % bilo je iz
različitih trgovina, a najveći dio, njih 5 %, činile su narudžbe
iz Wolt Marketa. Također, 5 % čine narudžbe putem Wolt platforme
iz drugih maloprodajnih trgovina poput Studenca, NTL-a,
bio&bio, Tommyja, ali i brojnih pekara od kojih je
najpopularniji Mlinar. Preostali dio od 12,5 % čine narudžbe iz
trgovina koje nude proizvode iz kategorija ljepote i zdravlja
među kojima prednjači Bipa, zatim cvjećarni, ljekarni (Vitafarm),
a među korisnicima su posebno popularne i narudžbe iz trgovina za
kućne ljubimce i kozmetiku”, kažu iz Wolt Hrvatska, dodajući da
su narudžbe iz trgovina putem Wolt platformi značajno više u
većim sredinama.
Količina naručenih proizvoda ovise o potrebama Wolt korisnika
tijekom različitih razdoblja koja direktno utječu i na njihove
preferencije. “Na platformi Wolt korisnici iz maloprodajnih
trgovina s robom široke potrošnje najviše naručuju razne
prehrambene namirnice, razna pića, papirnatu konfekciju i
higijenske proizvode te sredstava za čišćenje. Ususret proteklih
blagdana porastao je i broj narudžbi elektronskih proizvoda – TV
uređaja, mobitela, slušalica, zvučnika i malih kućanskih aparata.
Također bilježimo i porast narudžbi dječjih igračaka kao i
proizvoda iz trgovina za kućne ljubimce”, kažu.
Njihovi korisnici su, dodaju, prepoznali praktičnost naručivanja
proizvoda širokog spektra iz raznih trgovina te kontinuirano
bilježe povećan interes i porast broja narudžbi.
“Također, korisnicima s Wolt+ pretplatom dostava je kod većine
narudžbi besplatna što same narudžbe čini atraktivnijima. U želji
da našim korisnicima omogućimo što kvalitetnije iskustvo kupovine
putem Wolt platforme kao i bogatiji izbor samo u prošloj godini
akvizirali smo 22 % više trgovina koje posluju putem Wolt
platforme u odnosu na godinu prije”, kažu.
Na pitanje misle li da će trend naručivanja proizvoda za
kućanstvo i osobnu upotrebu u budućnosti jačati, iz Wolt Hrvatska
kažu da obzirom na trendove kao i tržišna kretanja i predviđanja,
vjeruju kako će kupovina proizvoda za kućanstva i osobnu potrebu
putem digitalnih platform jačati u budućnosti.
“Primarni razlog tomu jest praktičnost kao i ušteda vremena.
Naime, prema istraživanjima, hrvatski potrošači u prosjeku unutar
šest mjeseci odlaze u trgovine 130 puta. Svaki odlazak, pritom,
oduzima dio slobodnog vremena – vožnju do supermarketa, traženje
parkinga, potraga za artiklima, stajanje u redu na blagajni pa,
konačno, povratak do kuće – te sam proces kupovine može
trajati od 15 pa do 55 minuta”, kažu.
“Wolt Hrvatska nastavit će raditi na kontinuiranom širenju ponude
te poboljšavanju usluge s namjerom da u Wolt aplikaciji ponudi
shopping centar na jednom mjestu točnije na zaslonu korisnika”,
zaključili su za Net.hr iz Wolt Hrvatska.
Traži se ultrabrza dostava
Rast narudžbi namirnica bilježi i Glovo, a prema njihovim
podacima, Hrvatska je zauzela 3. mjesto u jugoistočnoj Europi po
broju isporučenih narudžbi putem Glova u 2023. godini.
“Poslovni model tvrtke Glovo doista je raznolik u svijetu
dostave. Ponosimo se time što smo više od samo usluge dostave
hrane; mi smo platforma s više kategorija od prvog dana našeg
poslovanja. Naša misija je “omogućiti svima jednostavan pristup
bilo čemu u njihovom gradu”. To znači da nismo ograničeni samo na
obroke i namirnice; kupcima omogućujemo da zatraže dostavu gotovo
bilo čega, bilo da se radi o elektronici, cvijeću, darovima ili
samo slanju važnih dokumenata. To nas čini svestranom platformom
koja se prilagođava jedinstvenim zahtjevima naših korisnika”,
kazao je za Danas.hr Drago Cota, generalni direktor
Glovo Hrvatska.
“Kao i kod bilo kojeg drugog trgovačkog odjela, evolucija
Q-commerce vertikale u Glovu proporcionalna je sposobnosti da
snažno zadovoljimo potrebe potrošača, pružajući kvalitetna
iskustva i, iznad svega, praktičnost”, dodao je.
Kada je riječ o narudžbama namirnica, lani su zabilježili
značajan dvoznamenkasti rast. “Osim učvršćivanja i razvijanja
odličnih partnerskih odnosa s nekoliko trgovačkih lanaca koji
posluju u našoj zemlji, ono što se istaknulo je sve veća
popularnost Glovo Express trgovina u Zagrebu, koje bilježe porast
narudžbi za više od 140% u odnosu na 2022. Ovi podaci jasno
pokazuju da Hrvati sve više traže ultrabrzu dostavu, ispod 30
minuta, cijeneći pouzdana rješenja koja im svakodnevno pružamo”,
kazao je Cota.
S tako širokim rasponom robe koja im je dostupna nadohvat ruke,
višekategorijske vertikale (specijalizirane maloprodajne
trgovine) aplikacije Glovo zabilježile su porast od 34% u
narudžbama tijekom 2023., pokazujući široku privlačnost naše
raznolike ponude.
“Naši podaci jasno pokazuju da su se potrošači, osim hrane za
van, sve više navikavali na dostavu i drugih potrepština. Glovo
istraživanje pokazalo je da je prošle godine gotovo 30% više
kupaca naručilo u višekategorijskoj vertikali – odlučivši se za
brzi pristup cvijeću, knjigama ili čak potrepštinama za kućne
ljubimce”, rekao je.
U 2023. godini najviše maloprodajnih narudžbi neprehrambenih
proizvoda na Glovu ostvareno je u kategoriji “Ljepota i njega”.
Broj isporučenih proizvoda iz ovih trgovina porastao je za gotovo
250% u odnosu na prethodnu godinu. “Zanimljivo, igračke su
maloprodajna kategorija s najvećim rastom narudžbi iz godine u
godinu na Glovu, a u 2023. godini zabilježen je rast od 265 puta
u odnosu na prošlu godinu”, kaže.
“Kako potražnja za brzom isporukom i dalje raste, vjerujem da je
njegova fleksibilnost postala sve prilagodljivija kako bi se
prilagodila užurbanom načinu života i rasporedima koji se stalno
mijenjaju. Na ovu promjenu značajno utječe evolucija fleksibilnih
i hibridnih uvjeta rada te brze promjene životnih navika. Očekuje
se da će trend naručivanja proizvoda za kućanstvo i osobne
potrebe dodatno ojačati jer potrošači traže praktičnost
prilagođenu njihovim dinamičnim dnevnim rutinama”, istaknuo je.
“Fokus Glova svakako će i dalje biti na rastu Q-Commerce
kategorije i stvaranju veće vidljivosti naših usluga u svim
kategorijama, ne samo dostavi hrane iz restorana. Osim toga,
nastavit ćemo usmjeravati naše napore na najbržu i najsigurniju
isporuku i pružanje najugodnije interakcije korisnika s našom
platformom, uz ispunjavanje njihovih svakodnevnih potreba”, rekao
je generalni direktor Glovo Hrvatska Drago Cota.
Drogerijski proizvodi su jako traženi
Online kupovinu i dostavu naručenih proizvoda nudi i dm Hrvatska,
gdje također kažu da se ovaj trend pozitivno razvija. “Iz
perspektive prve i jedine drogerije u Hrvatskoj koja kupcima nudi
mogućnost online kupnje, možemo reći da se trend online kupnje
drogerijskih proizvoda na hrvatskom tržištu pozitivno razvija. U
protekloj poslovnoj godini dm online shop ostvario je promet od
9,56 milijuna eura, što je rast veći od 73 posto na godišnjoj
razini”, rekao je za Danas.hr Ivan Horvat, menadžer
marketinga i odnosa s javnošću u dm-u.
Rezultati poslovanja i kontinuirani rast prometa ukazuju na
daljnji razvoj online trgovine, čemu u prilog ide i podatak da je
tijekom prošle poslovne godine u dm online shopu kupovalo više od
166 tisuća građana, odnosno 70 posto kupaca više u odnosu na
prethodnu poslovnu godinu.
“Ujedno smo zabilježili i rast broja kupnji putem aplikacije za
pametne telefone ‘Moj dm’ putem koje je u protekloj poslovnoj
godini obavljeno više od 56 posto svih online kupnji”, kaže.
Iz dm Hrvatska kažu da kao glavne prednosti dm online shopa vide
dostupnost i prilagodljivost, koji kupcima omogućuju kupnju obave
kad god im to odgovara i gdjegod se nalazili.
“U suradnji s DPD-om dostavljamo proizvode na područje cijele
Hrvatske, a isporuku vršimo i na sve hrvatske otoke, bez dodatne
nadoknade. Posebno nas raduje velik broj narudžbi iz mjesta u
kojima dm još uvijek nema prodavaonice, kao što su Vis, Korčula i
Pelješac. Naravno, u dm-u stalno tražimo načine da pojednostavimo
online kupnju i učinimo je još pristupačnijom zbog čega smo uveli
uslugu ekspresnog preuzimanja koja kupcima omogućuje da svoju
online narudžbu preuzmu unutar 90 minuta od njenog zaprimanja u
prodavaonici dm-a po izboru”, kaže.
U protekloj poslovnoj godini kupci su online najviše kupovali
proizvode za bebe i djecu, pri čemu su najprodavaniji bili
proizvodi dm marke babylove. Također, ističu da im je dm online
shop omogućio da kupcima ponude i proizvode koje im prije nisu
bili u prilici ponuditi zbog ograničenja prostora te su proizvodi
poput mjesečnih zaliha pelena te velikih pakiranja proizvoda za
domaćinstvo dostupni isključivo u dm online shopu.
“Imajući u vidu dosadašnje rezultate poslovanja, vjerujemo da će
se trend online kupnje drogerijskih proizvoda nastaviti pozitivno
razvijati, pri čemu je ključno da trgovci nastave odgovarati na
potrebe kupaca”, rekao je Ivan Horvat, menadžer marketinga i
odnosa s javnošću u dm-u.