Vijesti / Životni stil

PRIPREME ZA ZIMU

Nutricionistkinja Mađarić: Vitamin C je nestabilan pa ga treba unositi kroz cijeli dan

Nutricionistkinja Mađarić: Vitamin C je nestabilan pa ga treba unositi kroz cijeli dan
Ilustracija

Jesen obiluje plodovima koji jačaju imunitet, što je iznimno važno želimo li 'neokrznuti' proći kroz zimu...

Nutricionistkinju Josipu Mađarić iz KBC-a Osijek upitali smo kako se najbolje pripremiti za nadolazeće razdoblje, odnosno kako prehranom ojačati imunitet. 

'Topli dani su iza nas, a dolaskom zime započinje razdoblje prehlada, viroza i gripa. Upravo zbog toga prijelazi godišnjih doba idealan su period za pripremu imuniteta i prevenciju navedenih bolesti. Naš imunitet složen je sustav obrane organizma na koji i mi možemo utjecati ponašanjem, ali i pravilnim odabirom namirnica', kaže Mađarić. 

Prehrana bi trebala biti raznolika, odnosno sadržavati vitamine i minerale, probiotike i antioksidanse kako bi u cjelosti opskrbila organizam potrebnim tvarima. 

Vitamini i minerali

'Vitamini, naročito beta karoten, vitamini C, D i E, pomažu u jačanju imuniteta i razvijanju otpornosti tijela na bolesti. Folna kiselina, mangan, riboflavin, željezo i cink također mogu pomoći tijekom sezone prehlada i gripa. 

Vitamin C nezaobilazan je mikronutrijent za zdrav imunitet, a hladni jesenski dani idealni su za opskrbiti se njime u većim količinama.
 
Namirnice koje sadrže ovaj važan element su u prvom redu paprika, brokula, grožđe, kesteni, agrumi poput grejpa, mandarina, naranče i limuna i vrlo popularan zimski specijalitet kiseli kupus. Visok sadržaj vitamina C također imaju i cvjetača i prokulice'; kaže nutricionistkinja.

'Adekvatan dnevni unos vitamina C može se postići unosom pet serviranja voća i povrća. S obzirom da je vitamin C vrlo nestabilan i lako se izlučuje, idealno bi bilo rasporediti ga tijekom cijelog dana kako bi se što duže zadržao u organizmu', naglašava Mađarić.

Preporučuje konzumaciju što više juha, ali i čajeva i cijeđenih sokova čime tijelu osiguravamo hidraciju, također neophodnu kod jačanja imuniteta. 

Crijeva su ključna za dobar imunitet

'Osim popularnog vitamina C, pažnju treba obratiti i na adekvatan unos probiotika i prebiotika. Naša crijeva značajna su imunosna barijera koja sadrži milijarde korisnih bakterija koje također doprinose imunom odgovoru organizma. Te često puta zaboravljene korisne bakterije nazivamo probioticima.

Kako bi naša mikrobiota bila zdrava i kako bismo osigurali povoljan odnos 'dobrih' i 'loših' bakterija potrebno je u svakodnevnu prehranu uvrstiti fermentirane mliječne proizvode koji sadrže prebiotike, odnosno hranu za naše probiotičke bakterije.Fermentirani mliječni proizvodi (jogurt, kefir, acidofil itd.) prirodno sadrže prebiotike, a osim što nam pomažu održati dobar imunitet također potiču i bolju peristaltiku (pražnjenje) crijeva čime je bolja raspoloživost tvari u samom organizmu", navodi Mađarić.

Antioksidansi

'Kada spominjemo imunitet nezaobilazan pojam su i antioksidansi u hrani koji neutralizacijom štetnih tvari doprinose jačanju našeg organizma. Antioksidativno svojstvo posjeduje cijeli niz vitamina (A, C, E, D, B kompleks) i minerala (Ca, Mg, Zn, Se ...), ali i biljnih pigmenata poput likopena i beta karotena. 

Tako antioksidanse možemo pronaći u voću i povrću intenzivnih boja koji su nam trenutno na raspolaganju u izobilju. U svoju prehranu samo trebamo uvrstiti što više šarenila poput bundeve, mrkve, špinata, cikle, crvenog kupusa, bobičastog voća.

Dokazano je i kako se velik broj antioksidativnih tvari nalazi i u zelenom čaju kojim se možemo zagrijati tijekom duge i hladne zime, ali ponekad se možemo počastiti i čašom crnog vina ili redom tamne čokolade.

Osim adekvatnog unosa hranjivih tvari, dolaskom hladnijih dana ne smijemo se previše ulijeniti te trebamo voditi računa o tome da redovita tjelovježba također značajno doprinosi jačanju imuniteta i smanjuje rizik od nastanka cijelog niza bolesti', poručuje nutricionistkinja Mađarić. 

Najgledaniji video

Najgledanija galerija

Izdvojeno

Category: 6025

Reci što misliš!