Kula stražarnica

HDLU Varaždin: Otvorenje izložbe ‘Umjetnost osjetila’ Petra Nevžale

Prva samostalna izložba mladog varaždinskog umjetnika.

U utorak, 15. listopada 2024. u 19 sati, u Galeriji HDLU Varaždin, održat će se otvorenje samostalne izložbe Petra Nevžale. Izložba nosi naziv ‘Umjetnost osjetila’. Izložbu će biti moguće razgledati do 17. studenog ove godine.

O autoru

Petar Nevžala rođen je 10.2.1992. godine u Varaždinu. Srednjoškolsko obrazovanje završava na Graditeljskoj školi u Čakovcu, smjer dizajn unutrašnje arhitekture. Kroz srednjoškolsko obrazovanje crta i slika  pod vodstvom profesora Krešimira Hlebeca i Ljubomira Levačića. Svoje umjetničko obrazovanje nastavlja na Sveučilištu u Dubrovniku gdje dobiva titulu magistra umjetnosti konzervacije-restauracije. Tijekom studija boravi na Sveučilištu primjenjenih umjetnosti u Beču (Universität für angewandte Kunst Wien). Dizajnira plakate za predstave te osmišljava i izrađuje scenografije (HNK Varaždin, umjetnička organizacija Gllugl). Radi u Gradskom muzeju Varaždin kao konzervator-restaurator. Dosad je sudjelovao u nekoliko zajedničkih izložbi članova HDLU-a Varaždin.

O izložbi

Prvom samostalnom izložbom u Galeriji HDLU autor Petar Nevžala iznenađuje publiku promjenom medija u kojem stvara s obzirom na to da se na dosadašnjim skupnim izložbama predstavio realističnim i detaljiziranim crtežima arhitekture grada Varaždina.

Slikarski prvijenac obuhvaća 12 djela u tehnici ulja na platnu tematski vezanih uz ljudska osjetila: vid (Oči u oči, Naočigled, Vesnina soba, Insomnia), sluh (Pretvorio sam se u uho), njuh (Obješeni nos, Titan arum), dodir (Digitus medius, Grebenovi dodira) i okus (Umami, Plameni jezičci), te jednu izdvojenu ali tematski povezanu sliku, Šesto čulo.

Promatrajući izložene radove uranjamo u senzualan i uzbudljiv svijet primarnih ljudskih osjetila neophodnih za doživljavanje i otkrivanje vanjskog svijeta, ali i same umjetnosti. Kompleksnost osjetila autor prenosi na platna u nadrealističnom stilu, a u oblikovanju također prepoznajemo eho dalijevskih i magrittovskih formi. Sukladno samom stilu, umjetnik u radovima preobražava ljudska osjetila u svojevrsne vizualne metafore koje korespondiraju s intrigantnim nazivima djela, većinom frazemima, kao što su, primjerice, plameni jezičci na istoimenoj slici koji zapravo predstavljaju okusne pupoljke na jeziku pod povećalom, a odnose se na osobu koja „ima jezičinu“ ili je „brza na jeziku“.

Neobične jezične stilske figure predstavljene u vizualnom obliku i općenito igra riječima u nazivima djela također ukazuju na njegov inteligentan i pronicljiv smisao za humor vidljiv na slikama Obješeni nos ili Pretvorio sam se u uho. Osjetilnu oazu autor dodatno naglašava izborom egzotičnih motiva kao što je Titan arum, bizarna indonezijska biljka čiji cvijet naraste do 6 metara visine, cvjeta samo dva dana u godini i ima specifičan miris sličan truleži, ili personifikacijom neobjašnjivog umami okusa koji nije definiran, ali upućuje na jedinstvo okusa te objedinjuje preostale poznate.

Isto tako, u svakoj slici utkana je i priča inspirirana osobnim iskustvom; na primjer, Vesnina soba opisuje što vidi autorova starija prijateljica koja je s vremenom izgubila vid, gdje se opet tema slike povezuje s ljudskim čulom. Zanimljivo vizualno rješenje predstavlja slika Šesto čulo, s prikazom apstraktnog osjetila u obliku bezlične osobe ispranih boja i lišene primarnih ljudskih osjetila, jer se tema odnosi na unutarnji osjećaj, a ne na osjetilnu percepciju.

Cjelokupna simbolika motiva ukazuje na umjetnika koji teži uporabi svih osjetila prilikom stvaranja, otvoren je za istraživanje različitih medija i tehnika i propituje svijet oko sebe na sebi smislen način. Izložbu radova u kojoj prikazuje harmoniju osjetila isprepletenu vlastitim iskustvima svakako ne radi stihijski i u naletu inspiracije nego promišljeno i odmjereno te pokazuje minuciozan pristup stvaranju u različitim medijima, kako u spomenutim crtežima tako i u slikarstvu. Strpljivo, podrobno i temeljito razrađuje i dorađuje teme i svoje radove na način sličan svojoj konzervatorsko-restauratorskoj profesiji, a s obzirom na kompleksnost debitantske izložbe, sa sigurnošću možemo zaključiti da će nas umjetnik i u budućim izložbama odvesti na uzbudljivo vizualno putovanje.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Najnovije