ČISTOĆA

Zanima li javnost gospodarenje otpadom? Na javnu tribinu došlo svega četvero građana

Ilustracija - Nikola Cutuk / PIXSELL

Interes za ovu temu vjerojatno će porasti kada početkom iduće godine građanima na kućne adrese stignu veći računi.

Ako je suditi prema odazivu građana na javnu tribinu o gospodarenju otpadom, koju su predstavnici Čistoće održali jučer navečer u Varaždinu, čini se da ta tema nije u njihovu užem interesu. Ili pak o njoj već znaju sve što je potrebno znati.

Stoga se čini da ni nedavna odluka Gradskog vijeća Grada Varaždina o povećanju cijene odvoza otpada nije previše uznemirila građane. Istina, postupak još nije dovršen, no očekuje se da bi nove cijene mogle stupiti na snagu 1. veljače iduće godine.

Raste i fiksni i varijabilni dio

Cijena odvoza otpada raste u fiksnom dijelu, o čemu je odlučivalo Gradsko vijeće, ali i u varijabilnom dijelu, o kojem samostalno odlučuje gradonačelnik.

Primjerice, fiksni dio cijene po korisniku raste s 10,75 na 15,13 eura (oba iznosa bez PDV-a). Riječ je o iznosu koji se plaća neovisno o tome koliko kućanstvo proizvede miješanog komunalnog otpada, odnosno otpada koji se odlaže u takozvanu crnu kantu.

Varijabilni dio računa čini cijena odvoza crne kante. Jedan odvoz spremnika od 120 litara, kakve imaju individualna kućanstva, trenutačno stoji 3,11 eura, a po novome će koštati 4,49 eura. Zgrade imaju spremnike većih volumena, bitno je znati da jedna litra za sve – i kuće i zgrade – košta 0,0259 eura, a po novome će koštati 0,0374 eura. Na sve to treba dodati PDV, koji za ovu vrstu usluge iznosi 13 %.

Novi cjenik koji bi trebao početi važiti od 1. veljače 2026. (Izvor: Čistoća)

Grad subvencionira dio cijene

Fiksni dio cijene tako raste za 40 %, a varijabilni za 44 %. Grad Varaždin odlučio je amortizirati poskupljenje sufinanciranjem fiksnog dijela cijene u iznosu od 2,42 eura.

Kako to izgleda na ukupnom iznosu računa? Na konačnu cijenu utječu još neke stavke. Primjerice, kućanstva koja nemaju smeđu kantu, već sama kompostiraju biootpad, imaju 2,22 eura niži fiksni dio cijene.

Drugi način na koji kućanstva u obiteljskim kućama mogu utjecati na iznos računa jest smanjenje količine miješanog komunalnog otpada.

U višestambenim zgradama ta je strategija, nažalost, znatno teže provediva. Valja samo podsjetiti da je bilo najavljeno kako će polupodzemni spremnici imazi senzor napunjenosti, da će svaki stanar imati svoj kodni ključ kojim će se identificirati i da će se za svakoga mjeriti obujam ubačenog otpada. No obračun se i dalje radi na stari način, tako da se ukupni račun dijeli s brojem stanova.

Primjer kuće koja ne kompostira

Evo jednog primjera izračuna za kuće: ako kućanstvo ima dva odvoza crne kante mjesečno i koristi uslugu odvoza biootpada, dosadašnji račun iznosio je 19,18 eura, s uključenim PDV-om.

Prema novom cjeniku, uz subvenciju Grada, takav bi račun iznosio 24,51 euro, što predstavlja poskupljenje od 28 %.

Bez subvencije Grada (koja, naravno, neće trajati vječno) nova bi cijena iznosila 27,24 eura, odnosno 42 % više nego dosad.

Izračuni novih cijena za kuće, bez subvencije Grada (Izvor: Čistoća)

U 5 godina, 4 puta u minusu

Toliko o cijenama. Saša Avirović iz Eko Varaždina – Čistoćine tvrtke kćeri – iznio je niz detalja o načinu na koji je ustrojen sustav gospodarenja otpadom, dok je direktorica tvrtke Ines Lovreković dodatno govorila o poslovanju Čistoće.

Poznato je da je Čistoća prošlu godinu završila s gubitkom od 833 tisuće eura, što je dosad najveći zabilježeni minus. U posljednjih pet godina tvrtka je samo jednom poslovala s dobiti. U međuvremenu je potrošena pričuva od oko 2,6 milijuna eura, koja je Čistoći pripala nakon razdvajanja od Varkoma.

Cilj je pozitivna nula

Na ovotjednoj sjednici Gradskog vijeća donijeta je odluka da se Čistoći pozajmi 800 tisuća eura za rješavanje problema likvidnosti. A onda, kako je rečeno na tribini, prihvate li se novi cjenici, Čistoća bi iduće godine trebala poslovati na „pozitivnoj nuli“.

To, naravno, ovisi i o kretanju cijena sekundarnih sirovina, odnosno o tome koliko će Čistoća morati plaćati za zbrinjavanje plastike, papira, stakla i ostalih frakcija.

Prema zakonu, Fond za zaštitu okoliša trebao bi Čistoći pokrivati upravo taj dio troškova. Iako ta obveza postoji još od 2021. godine, od kada Fond prikuplja novac od onih koji stavljaju plastiku na tržište, komunalne tvrtke do sada još nisu dobile ni cent.

To se sada mijenja, iako još nije provedeno. No i dalje to neće biti dovoljno za cjelokupno pokrivanje troškova zbrinjavanja plastike.

Crna kanta na odlagališta i u MBO

Posebna je priča miješani komunalni otpad. Kao i prethodnih godina, Grad i uprava nastoje osigurati dovoljne kapacitete na odlagalištima, kojih je u Hrvatskoj sve manje. Iako je riječ o ekološki najnepovoljnijem načinu zbrinjavanja otpada, on je i dalje najjeftiniji, bez obzira na udaljenost tih odlagališta.

Sve količine iznad ugovorenih kapaciteta morat će se zbrinjavati u MBO postrojenju u varaždinskom Brezju, kojim upravlja tvrtka CE-ZA-R. Cijena te usluge u međuvremenu je porasla na čak 400 eura po toni. Što će se dogoditi nakon ljeta, kada istekne ugovor koji jamči tu cijenu, tek će se vidjeti.

Nažalost, Čistoća i jedinice lokalne samouprave nemaju velik manevarski prostor. Varaždin nema vlastito odlagalište, kapaciteti preostalih odlagališta diljem Hrvatske sve su manji, a Regionalni centar za gospodarenje otpadom Piškornica tek je u početnoj fazi gradnje. Čistoća je tako prisiljena ovisiti o CE-ZA-R-u. Jer pravo tržište zapravo ne postoji.

// Ovaj sadržaj sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija. //

Iz naše mreže
Povezani sadržaj
Preporučeno
Najnovije