Uz Vinka Jelića bio je najistaknutiji skladatelj ranog baroka rodom iz hrvatskih krajeva, koji je radio i živio izvan domovine...
Nakon premijernog predstavljanja lani na Varaždinskim baroknim
večerima, Projekt Lazarus ove je godine u Franjevačkoj
crkvi u sklopu festivalskog programa posvećenog
hrvatskoj glazbenoj baštini izveo djela skladatelja i orguljaša
Francesca Sponga Uspera koji je živio u drugoj
polovici 16. i prvoj polovici 17. stoljeća i u Veneciji objavio
pet samostalnih zbirki.
Uz Vinka Jelića bio je najistaknutiji skladatelj
ranog baroka rodom iz hrvatskih krajeva, koji je radio i živio
izvan domovine.
– Nakon prošlogodišnjeg iznimnog iskustva na Varaždinskim
baroknim večerima, ove smo se godine odlučili za stvaralaštvo
hrvatsko-talijanskog skladatelja. Francesco Sponga Usper,
pretpostavlja se, rođen je u Poreču, za što doduše nema dokaza,
no postoji dokaz da je kršten u Rovinju. Bio je vrlo plodonosan
skladatelj, većinom je djelovao u prvoj polovici 17. stoljeća i
živio je neobično dugo za ono vrijeme, 80 godina. Kao svećenik
bio je vezan za školu svetog Ivana Evanđeliste u Veneciji, gdje
je bio i orguljaš i zborovođa, pa i prior. Posebnost ovog
koncerta je u tome što izvodimo prvu suvremenu izvedbu njegovih
djela i to 400-tinjak godina kako su nastala – naglasio je
Robert Palić, idejni začetnik i osnivač
Projekta Lazarus, čiji je glavni cilj
istraživanje, revizalizacija, promocija i predstavljanje hrvatske
glazbene baštine, posebice djela koja se rijetko ili gotovo
nikada ne izvode, kao i onih za koje ne postoje nikakvi audio
zapisi.
Pjevači Projekta Lazarus kojeg uz bas Roberta
Palića čine sopranistice Daniela
Perosa, Tanja Rupnik, Tanja
Ruždjak, mezzosopranistice Nikolina Virgej
Pintar, Loredana Medan, Sanja
Runje, tenori Siniša Galović,
Ivan Martinčić i Hrvoje
Foretić, bariton Marin Čargo i bas
Siniša Štork nastupili su u Franjevačkoj crkvi
četvrte festivalske večeri uz soliste Orchestra Libera
Classica iz Japana i dirigentskom palicom
Darijana Ivezića.
Iako nisu imali previše zajedničkih proba,
hrvatsko-japanska glazbena kombinacija i prošle
je večeri pokazala kako ni velike udaljenosti nisu presudne da bi
se ostvario odličan koncert.
– Glazbenici iz orkestra Libera Classica na čelu
s maestrom Hidemijem Suzukijem su izvanredno
pripremljeni. Bio je užitak surađivati s tako visoko
profesionalnim ansamblom, čiji su glazbenici zapravo pravi
Europljani jer su studirali u Europi, odnosno u Nizozemskoj i
Belgiji – istaknuo je Palić. Hrvatska i Japan povezali su se i u
pjesništvu, jer prije koncerta u Franjevačkoj crkvi, u galeriji
Kerameikona u varaždinskoj Kukuljevićevoj ulici gostovao je
diplomat i pjesnik Drago Štambuk.
Autor mnogobrojnih zbirka poezije, proze i antologija, dobitnik
brojnih nacionalnih i međunarodnih priznanja na području
umjetnosti i književnosti, tijekom svoje diplomatske
karijere pet je godina bio veleposlanik u Japanu.
Impresije života u Japanu i svoje haiku pjesme podijelio je s
okupljenima u galeriji Kerameikona, otkrivši
kako je pjesme u haiku formi otkrivao i prije odlaska u Japan.
– Prije odlaska u Japan čitao sam haiku pjesame Vladimira
Devidea, a osnovao sam i nagradu njegovog imena u Osaki
koja se već dodjeljuje osam godina. Hrvati jako dobro prolaze u
haiku pjesništvu, jer Hrvatska je haiku velesila. Naši su
pjesnici kao predisponirani da pišu haiku zbog prelijepe zemlje i
čiste prirode, jer Japanci obožavaju čistu
prirodu, jer u toj čistoći je božanstvenost. Haikom se
treba boriti i protiv trošenja duhovne supstance, prisutne u
današnje vrijeme i važan je za ekološku svijest, zelenu
orijentaciju i nešto je najsofisticiranije što
može biti – rekao je Štambuk otkrivajući susret sa carom i
caricom na kraju svog diplomatskog mandata u Japanu.
– Rekao sam tada caru kako bez japanskog
doživljaja ne bih imao cjelovitost osjećaja svijeta. Mi
na Zapadu radimo sve obrnuto od vas u Japanu. Mi stalno dodajemo
i za nas je više, više, a vi oduzimate i za manje je manje-više.
Nama je važno što je na stolu, a vama što je do stola. I car se
složio sa mnom – otkrio je Štambuk prisjećajući se i
uspomena s tog susreta kada je bio iznenađen
koliko je carski par upoznat s njegovim haiku radom i cijeni ga.
Varaždinske su barokne večeri sinoć gostovale i u
Križevcima, gdje su nastupili članovi Hrvatskog
baroknog ansambla i njihova gošća na baroknoj violini
Setsuko Sugita.
Njihov zajednički koncert pod nazivom Čarolija blještave
glazbe na večerašnjem je programu 48. Varaždinskih
baroknih večeri u 20 sati u crkvi svetog Nikole.