LOŠA PRODAJA

PANDEMIJA ŽESTOKO UZDRMALA TRŽIŠTE Državni proračun ostao bez milijardu kuna

U Hrvatskoj lani registrirano 52.577 manje novih i rabljenih auta iz unosa nego u 2019 godini

Pandemija COVID-19 žestoko je uzdrmala tržište automobila u
Hrvatskoj koje je zadnjih godina bilo više-manje stabilno nakon
višegodišnjeg pada nakon velike recesije iz 2008. godine.

Najgori u Europi 

U Hrvatskoj je u 2020. 52.577 novoregistriranih automobila manje
nego u 2019., što je pogodilo cjelokupni automobilski sektor, ali
i državni proračun. U 2020. godini registrirano je 36.084 novih
osobnih automobila, odnosno 26.854 manje nego u 2019. (62.938).
To je pad od 42,6%, prema čemu smo najgori u Europi. Samo su
rijetke marke zabilježile rezultate slične onima u 2019., dok
većina trgovaca bilježi veliki pad, a neki pad prodaje veći od 70
posto. U Hrvatskoj je lani prvi put registrirano 59.190 rabljenih
automobila iz unosa/uvoza, odnosno 25.723 auta manje nego u 2019.
(84.913). To je pad od 30,3% pa su u minusu i trgovci rabljenim
automobilima u 2020. godini. Dakle, u 2019. godini je zbroj
registriranih novih automobila i rabljenih iz unosa bio ukupno
147.851, a prošle godine ukupan je zbroj pao na 95.274
automobila. Zbog velikog pada prodaje novih i rabljenih
automobila u 2020. u Hrvatskoj je u velikim gubicima i državni
proračun. Prema podacima Carinske uprave, lani je od posebnog
poreza na motorna vozila (trošarina na automobile) koji se plaća
pri kupnji novog automobila, ali i pri unosu rabljenog automobila
ubrano 738,306.271 kuna. Od tog iznosa 47% otpada na nove
automobile, a 53% na rabljene automobile. To je pad od 38,1 posto
u odnosu na 2019. godinu, kada je na temelju tog poreza naplaćeno
1,194.341.295 kuna. Dakle, u proračunu je od trošarina na
automobile manjak od 456,035.024 kuna.

– Posljednjih godina, prema informacijama s kojima raspolažemo od
Ministarstva financija, prihod državnog proračuna od trošarina na
osobne automobile, ostala motorna vozila, plovila i zrakoplove
bio je stabilan i kretao se oko 1,2 milijarde kuna. Ukupni
prihodi od trošarina na sve proizvode koje se trošarinski
oporezuju u 2020. godini smanjeni su sa 16,3 milijarde kuna,
koliko je ubrano 2019. godine, na 13,3 milijarde kuna u 2020.
godini, što je pad od 18,4 posto. Kako je pad broja
novoregistriranih vozila znatno veći od pada ukupnog prihoda od
trošarina, pad prihoda od trošarina na automobile je također
veći. No, pad ukupnog prihoda državnog proračuna zbog smanjenja
prodaje vozila je i nekoliko puta veći, ako uračunamo brojne
pristojbe koje se prilikom unosa i registracije vozila plaćaju,
primjerice, naknade za otpadna vozila, akumulatore, gume… A tu
je i PDV – kažu u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK).

Točnog podatka koliko je ubrano manje PDV-a zbog manje prodaje
novih automobila nema, ali otprilike možemo izračunati. Ako
uzmemo da je prosječna maloprodajna cijena novog automobila u
Hrvatskoj 110.000 kuna, koliko otprilike koštaju popularni VW
Polo ili Dacia Duster, u toj cijeni je 22.000 kuna PDV-a. S
obzirom na to da su u Hrvatskoj lani prodana 26.854 nova
automobila manje nego 2019., uz prosječnu spomenutu prodajnu
cijenu od 110.000 kuna, to bi bio gubitak od 590,788.000 kuna.
Stoga ispada da je državni proračun u 2020. izravno samo od
trošarina na automobile i od PDV-a na nove automobile uprihodio
najmanje milijardu kuna manje nego u 2019. godini.

Pojeftinjenje u 2021. godini

Zbog pandemije su u velikom gubitku i koncesionari autocesta.
Najveći, Hrvatske autoceste, zabilježile su lani promet od
43,407.354 vozila i naplaćenih cestarina u iznosu od
2.091,833.871,20 kuna (bez PDV-a). Tijekom 2019. godine
zabilježen je promet od 60.260.062 vozila, a naplaćena cestarina
u iznosu od 2.961,826.443,20 kuna bez PDV-a. – Promet vozila u
2020. godini bio je manji za 28%, dok je iznos naplaćene
cestarine manji za 29,37% u odnosu na 2019. godinu – kažu u
HAC-u. Konkretno, u 2020. je HAC naplatio 869.992.572,20 kuna
(bez PDV-a) manje od cestarina, a država je izgubila još
217.498,143 kuna PDV-a. – Udruženje trgovine motornim vozilima
HGK je u kontekstu zahtjevne prodajne situacije tijekom 2020.,
uslijed pandemije koronavirusa, ali i stupanja na snagu novog
načina obračuna trošarina pokrenulo inicijativu izmjena Zakona o
PPMV-u, koja je u konačnici i usvojena te je stoga većina novih
vozila početkom 2021. godine pojeftinila. Svjesni situacije,
nadamo se stabilizaciji tržišta novih vozila koja su i najveći
izvor prihoda državnog proračuna kroz trošarine i PDV, u ovoj
godini – kažu u HGK.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije