gume na kotačima

Koliki treba biti tlak u gumama i kako ga provjeriti? Prometni stručnjak objasnio detalje

Posebice je štetno i opasno ako je tlak zraka različit na lijevom i desnom kotaču koji su u istoj osi.

Tijekom cijele godine treba podešavati ispravan tlak
u gumama. To je od presudnog značenja za prianjanje
guma na kolnik, a time na upravljivost, stabilnost i
sigurnost automobila, upozorava prometni
stručnjak Željko Marušić.

Stoga, donosimo odgovore na česta pitanja, koliki treba biti tlak
u gumama, kada je preporučljivo kontrolirati tlak u gumama i na
koji način se provjerava tlak u gumama, piše Net.hr. 

“Automobil se dodiruje podloge (kolnika) samo gumama
(pneumaticima), površinom četiri ljudska dlana, koji su zaduženi
prenošenje pogonskih, kočnih i upravljačkih sila te su od
presudnog značenja za vozna svojstva, sigurnost vožnje, trajnost
gume i potrošnju goriva. Ovisi o vrsti, veličini i ukupnoj masi
vozila te dimenzijama guma”, kazao je Marušić.

“Kako je ukupna masa vozila zbroj osnovne i dopunske mase (osoba
i tereta u vozilu), propisani tlak zraka u gumama, posebno za
prednje i stražnje, naveden je na naljepnici na središnjem nosaču
karoserije, za konkretnu dimenziju guma i opterećenje u vozilu
(do dvije osobe/puno opterećenje). Zbog toga ga treba redovito
kontrolirati i po potrebi podešavati”, naglašava prometni
stručnjak.

“Osnovna jedinica za tlak je 1 Pa (Pascal), koja odgovara
djelovanju sile od 1 N (Newton) na površinu od 1 m2. Pa je
razmjerno mala jedinica, pa je uvedena 100.000 puta veća, bar,
koja je približno jednaka kao stara jedinica atm (atmosfera), jer
je 1 atm = 1, 013 bar. Dakle 1 bar = 100.000 Pa, pa je za
službenu upotrebu uvedena tisuću puta veća jedinica kPa. Kako su
na uređajima za mjerenje, analognim i digitalnim, za tlak
navedene jedinice bar, a u tablicama na vozilu navedene su
potrebne vrijednosti u kPa, treba znati da vrijedi 1 bar = 100
kPa. Tako 220, 240, 260 kPa… (u tablici na naljepnici) znače 2,2,
2,4, 2,6 bar…”, objasnio je Marušić.

Ono što je zabrinjavajuće je da trećina automobila u prometu
stalno vozi s preniskim tlakom zraka u gumama.

“Ispravna guma mjesečno gubi 0,5 posto vrijednosti tlaka zraka u
gumama, a kako ga mnogi rijetko kontroliraju i podešavaju,
trećina automobila u prometu stalno vozi s preniskim tlakom zraka
u gumama. Sniženi tlak zraka u gumama produžuje zaustavni put i
povećava rizik zanošenja automobila, te povećava trošenje gume i
potrošnju goriva. Posebice je štetno i opasno ako je tlak zraka
različit na lijevom i desnom kotaču koji su u istoj osi
(sprijeda, odnosno straga). Tlak zraka u gumama preporučljivo je
kontrolirati pri svakom punjenju goriva, jedanput u dva tjedna, i
obvezno prije svakog dužeg puta, kada je preporučljivo podesiti
tlak zraka na vrijednost za puno opterećenje”, kazao je prometni
stručnjak.

“Tlak zraka treba provjeravati na benzinskim crpkama, poželjno je
na novijima s digitalnim mjeračima tlaka zraka, nakon normalne
vožnje (ne nakon brze vožnje autocestom), i po mogućnosti ujutro
ili navečer (ne pri visokim dnevnim temperaturama). Naime,
zagrijavanjem gume raste tlak zraka u gumama, pa je mjerenje i
podešavanje najvjerodostojnije. Preporučljivo je i nabaviti
pumpu, nožnu ili električnu za kućno podešavanje tlaka u gumama,
ali preporučljivije je to raditi na benzinskim crpkama, gdje su
uređaji baždareni i provjerava se njihova ispravnost. U pravilu
najbolje je postaviti tlak zraka u gumama za puno opterećenje
automobila, jer je bolje da je malo viši od potrebnog, nego
niži”, kaže Marušić.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije