Živi zid: Postupci gradske tvrtke Varkom iznad su Ustava i zakona

Živi zid Varaždinske županije prosvjedovao je ispred varaždinske gradske tvrtke Varkom te vam uslijed tog protesta donosimo i elaborirano priopćenje u kojem se iznose razlozi zašto isključivanje vode iz kućanstava nije opcija i zašto se tim postupanjem radi suprotno Ustavu Republike Hrvatske.

> Prosvjed ispred Varkoma

Donosimo vam priopćenje u cijelosti.

‘Budući da se radi o javnom interesu, na temelju odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama od trgovačkog društva Varkom d.d. Varaždin, društva u kojem je kao predstavnik građana pretežiti vlasnik Grad Varaždin i društva koje kontinuirano ostvaruje dobit u poslovanju, zatražena je informacija o broju prisilno isključenih domaćinstava i o broju prisilno isključenih poduzetnika iz vodovodne mreže na način, da im je skinut vodomjer na mjernom mjestu a sve to zbog neredovitog plaćanja komunalne usluge, odnosno zbog neredovitog plaćanja usluge opskrbe pitkom vodom.

Nadalje zatražena je informacija o zakonskom uporištu, odnosno zakonskoj podlozi kod provođenja takvih prisilnih naplata putem isključenja vode domaćinstvima i poduzetnicima te informacija o postojanju socijalnih i drugih kriterija kojima se rukovodi kod provođenja takvih neustavnih i nezakonitih odluka.

Iz dobivenih informacija i konkretnih podataka vidljivo je, da se nažalost radi o 494 domaćinstva, odnosno da se radi o obiteljima koje imaju minimalno po 4 člana uže obitelji (cca 1.976 građana/ki i njihove djece) te o 38 pravnih osoba, odnosno poreznih obveznika nad kojima se provode neustavne i nezakonite mjere prisilne naplate putem isključenja vode te da se navedeni postupci temelje na Općim uvjetima korištenja javne usluge opskrbe pitkom vodom i javne usluge odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda (Službeni vjesnik Grada Varaždina broj: 4/04) .

Nažalost iz dobivenih podataka vidljivo je i to, da ne postoje nikakvi kriteriji socijalne osjetljivosti gradske tvrtke koji uključuju barem minimalno analiziranje i utvrđivanje razloga koji su doveli do neredovitog plaćanja korisnika te, da se nažalost ne vodi računa o mogućim zdravstvenim rizicima što je nedopustivo, budući da se uopće ne razmatraju moguće posljedice po zdravlje djece i ljudi zbog nemogućnosti korištenja pitke vode.

U skladu sa navedenim posebno se naglašava:
Ustav Republike Hrvatske
Članak 5. Ustava Republike Hrvatske koji glasi:
U Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom a ostali propisi i s Ustavom i sa zakonom (…) Svatko je dužan držati se Ustava i zakona i poštivati pravni poredak Republike Hrvatske.
Članak 134. st. 2. Ustava Republike Hrvatske
Poslovi lokalnog i područnog (regionalnog) djelokruga uređuju se zakonom (…)
Članak 134. st. 1. Ustava Republike Hrvatske glasi:
Prema članku 134. st. 1. Ustava komunalne djelatnosti u djelokrugu su jedinica lokalne samouprave, a Zakonom je propisano da komunalne djelatnosti može među ostalim, obavljati trgovačko društvo koje osniva jedinica lokalne samouprave. Način obračuna i način plaćanja komunalnih usluga određuje isporučitelj usluge na temelju ovlaštenja propisanog zakonom.
Zakon o komunalnom gospodarstvu
Članak 1. Zakona o komunalnom gospodarstvu glasi:
Ovim se Zakonom određuju načela, način obavljanja i financiranja komunalnog gospodarstva te ostala pitanja glede svrhovitog obavljanja komunalne djelatnosti.
Članak 2. istog zakona glasi:
1. Komunalne djelatnosti obavljaju se kao javna služba.
2. Jedinice lokalne samouprave te pravne osobe i fizičke osobe koje obavljaju komunalne djelatnosti obvezne su na temelju ovoga Zakona i posebnih propisa:
– osigurati trajno i kvalitetno obavljanje komunalnih djelatnosti,
– osigurati održavanje komunalnih objekata i uređaja u stanju funkcionalne sposobnosti,
– osigurati obavljanje komunalnih djelatnosti na načelima održivog razvoja,
– osigurati javnost rada.

Članak 20. glasi:
Iz cijene komunalne usluge osiguravaju se sredstva za obavljanje zajedničkih komunalnih djelatnosti: 1. Opskrba pitkom vodom (…)
Članak 34. st. 3. glasi:
Vlasnik građevine dužan je priključiti svoju građevinu na komunalnu infrastrukturu za opskrbu pitkom vodom i odvodnju otpadnih voda te je obvezan koristiti uslugu održavanja čistoće u dijelu koji se odnosi na sakupljanje i odvoz komunalnog otpada.
Članak 36. st.1. glasi:
Priključenje na komunalnu infrastrukturu iz članka 34. st. 1. toč.1 ovog Zakona (Zakon u tu infrastrukturu uključuje i opskrbu pitkom vodom) treba izvesti na način da svaki posebni dio zgrade predstavlja samostalnu cjelinu (stan, poslovni prostor, garaža i slično), odnosno svaki pojedinačni potrošač ima ugrađen poseban uređaj za mjerenje potrošnje.

O navedenoj problematici i praksi provođenja prisilnih naplata putem isključenja vode od strane komunalnih tvrtki bavio se i Ustavni sud Republike Hrvatske koji je dana 11.07.2007. godine donio i ODLUKU U – II/1711/2002.

Naime, na temelju prijedloga predstavnika stanara (suvlasnika) zgrade u Opatiji Ustavnom sudu podnijet je prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom članka 5. Odluke o načinu plaćanja komunalnih usluga (koja je objavljena u Listu “Opatija” broj: 72. od 13.09.2000.) koju je u praksi prisilnom naplatom isključivanja vode korisnicima provodio Komunalac d.o.o.

Opatija (kao i Varkom d.d. Varaždin – Opći uvjeti korištenja javne usluge opskrbe pitkom vodom i javne usluge odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda (Službeni vjesnik Grada Varaždina broj: 4/04) pa se posebno se želi naglasiti istovjetnost postupanja Komunalca d.o.o. i Varkoma d.d. na način da se citira članak 5. Odluke koji glasi:

‘Ako korisnik neredovito plaća komunalne usluge i zakasni s plaćanjem više od 30 dana Komunalac će takvom korisniku dostaviti opomenu pred isključenje vode zbog neplaćanja dugovanja. Korisniku koji u roku od 8 dana od prijema opomene ne plati svoje dospjelo dugovanje; Komunalac će isključiti vodu na način, da će skinuti vodomjer na mjernom mjestu korisnika. Komunalac će korisnika ponovno uključiti na vodovodnu mrežu nakon podmirenja cjelokupnog dospjelog dugovanja kao i troškova skidanja i postavljanja vodomjera.’

U navedenoj ODLUCI Ustavni sud zaključuje:

‘Polazeći od mjerodavnih ustavnih i zakonskih odredbi, Ustavni sud UTVRĐUJE, da Komunalac d.o.o. iz Opatije (čitaj Varkom d.d. Varaždin), NEMA zakonsku ovlast za uređenje normativnog sadržaja članka 5. Odluke.

Naime tom odredbom donositelj pod zakonskog propisa, Komunalac d.o.o. iz Opatije, izrijekom propisuje isključenje vode skidanjem vodomjera na mjernom mjestu korisnika u slučaju da korisnik u roku od 8 dana od prijama opomene ne plati svoje dospjelo dugovanje.

Prema ocjeni Ustavnog suda u članku 5. Odluke pravna sigurnost objektivnog pravnog poretka je izostala jer Zakonom NITI u jednoj odredbi, nije propisano OVLAŠTENJE pravne osobe koja obavlja komunalnu djelatnost isporučitelja usluge opskrbe pitkom vodom, da AUTONOMNO uredi i odredi prisilnu naplatu dospjelih a nepodmirenih dugovanja.

Sve navedeno, upućuje da Varkom d.d. Varaždin postupa na isti način kao i Komunalac d.o.o. Opatija te da bez zakonskih OVLASTI AUTONOMNO uređuje i određuje prisilnu naplatu isključivanjem korisnika iz mreže, a da u konkretnim slučajevima dospjelih nenaplaćenih potraživanja za isporučenu pitku vodu, ne koristi propisane parnične ili ovršne postupke koji se temelje i koji su u skladu s odredbama mjerodavnih zakona koji čine objektivni pravni poredak Republike Hrvatske.

Nažalost sve navedeno ukazuje, da su postupci gradske tvrtke Varkom d.d. iznad Ustava i zakona i da smo svakodnevno nijemi svjedoci neovlaštenog i nezakonitog ali prisilnog provođenja zakona protiv vlastitih građana i poduzetnika koji su ujedno porezni obveznici’ – stoji u priopćenju koje potpisuje Živi zid Varaždinska županija.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije