PISMO ČITATELJICE

Španciranje hodnicima Doma zdravlja u doba korone

Zbog čega je telefon jedini alat komunikacije, ako biste putem jednostavnih on-line obrazaca vi mogli obaviti čuda, a medicinsko osoblje za to vrijeme moglo bi se, na primjer, brinuti o vašem zdravlju – možemo samo pretpostaviti.

Trebate ući u Dom zdravlja u Varaždinu, a ne znate koje su mjere
na snazi? Nazovite. Trebate pregled? Nazovite. Potom ispred
ulaza u ustanovu nazovite još jednom. Kada vam
se medicinska sestra javi, njoj kažite sve ono što ste
već ranije dogovorili. Ona će tada, nakon određenog
vremena, izaći van, prozvati vas, izmjeriti temperaturu
i odvesti sa sobom do ordinacije.

Zbog čega je telefon jedini pouzdan alat komunikacije, ako biste
putem jednostavnih on-line obrazaca vi mogli obaviti čuda, a
medicinsko osoblje za to vrijeme moglo bi se, na primjer, brinuti
o vašem zdravlju – možemo samo pretpostaviti.

Misterij telefonske sekretarice

Eh, sad, trebate i lijek? Jedna pacijentica spomenula je da
možete nazvati i telefonsku sekretaricu kojoj ostavite poruku.
Koji su to brojevi i postoji li takva mogućnost u svim
ordinacijama, možete saznati jedino ako nazovete. Pa ipak šaljete
e-mail. Međutim, u ljekarnu recept nije poslan. Nema veze,
preskočit ćete terapiju. Ipak je epidemija, liječiti se trebate
jedino od koronavirusa. Ako umrete, o tome nitko neće
izvijestiti, jer broj umrlih značajan je samo ako je povezan s
koronom.

Liječnika zvao 73 puta

Drugi pacijent nervozno priča, dok pokazuje svoj mobitel kao
dokaz, da je ordinaciju taj dan zvao 73 puta samo da bi se
naručio za cijepljenje protiv gripe.

Opet šaljete e-mail, to ne može biti zauzeto. Odgovora nema. I
opet ste pred Domom zdravlja. Na porti se predstavljate kao osoba
koja zove i smatrate da je to dovoljno jak argument da vas puste
u zgradu. ‘Znate li kako izgleda sestra od vašeg liječnika?’,
pita osoba na porti. ‘Pričekajte vani, sigurno će opet doći, evo,
maloprije je bila ovdje.’ Taj dan sestra je bila na godišnjem i
mijenjala ju je druga sestra.

Trijaža u Domu zdravlja

Javne zdravstvene ustanove uglavnom su organizirale trijažu na za
to određenim mjestima, koju provode možda praktikanti
srednjoškolci, možda COVID-patrola kada ne uhodi ugostitelje. U
pojedinu bolničku zgradu, u pravilu, nakon trijaže možete
slobodno ući.

Ali ne i u Dom zdravlja u Varaždinu.

Trijaža se sastoji jedino od mjerenja temperature, koju je dužna
obaviti vaša medicinska sestra. Naravno, nakon što je nazovete. I
tako, da biste vi bilo što obavili, sestra iza sebe ostavlja sve
ono što ona taj dan treba obavljati, samo da bi vam ispred Doma
zdravlja izmjerila temperaturu. A tko je ta osoba od nepovjerenja
koja sjedi na porti, za što sigurno prima i plaću? Nitko ne zna,
ali očito je da nije educirana za rukovanje toplomjerom.

Ujutro jedno, popodne drugo

U jednom trenutku, kada je “lockdown” u državi postupno jenjavao,
postupno je, tijekom dana, jenjavala i zabrana ulaska u prostore
Doma zdravlja. Tako ujutro nije bilo moguće ući bez pratnje
medicinske sestre, dok je poslijepodne ulaz bio slobodan.

Možda se uprava Doma zdravlja oslanjala na određena istraživanja
koja su nama pacijentima nedostupna, prema kojima je koronavirus
opasniji u jutarnjim satima.

Kako je virus mutirao i svima postajao sve nerazumniji, odlučeno
je ipak da je najsigurnije da zabrana ulaska ostane na snazi
24/7.

Informacije stare sedam mjeseci

Informacije o radu Doma zdravlja u vrijeme epidemije na
internetskim stranicama nisu se ažurirale od ožujka 2020. U toj
obavijesti staroj sedam mjeseci ionako ne postoji ni jedna
specifična informacija o radu samih ordinacija.

Ako ni u normalnim vremenima pacijent ne može pronaći podatak o
radnom vremenu svoga liječnika, kako očekivati od tog napaćenog
sustava da sad slijedi neku logiku? Svejedno, pacijenti se
pozivaju da prate vijesti. I da zovu.

Digitalizacija kao epidemiološka mjera

Svaka imalo ozbiljnija zdravstvena ustanova, ali i primjerice
udruga koja nema veze sa zdravstvenom djelatnosti, danas na
svojim internetskim stranicama ima makar kopirane najnovije
preporuke Stožera i objavljene upute što vam je činiti prilikom
dolaska u njihove prostore.

One natprosječno organizirane i odgovorne, koje znaju da je
digitalizacija danas ujedno i epidemiološka mjera, imaju
objavljen obrazac koji možete popuniti podacima koji se inače
prikupljaju na trijažnim mjestima.

Fotografiranje oglasne ploče

Istovremeno, donedavno su staklene površine na ulaznim vratima
Doma zdravlja u Varaždinu bile oblijepljene raznim obavijestima,
mogli ste se probiti kroz masu koja čeka ispred ulaza, eventualno
pokupiti neku zarazu, nadati se da nije koronavirus,
fotografirati tu improviziranu oglasnu ploču i onda proučavati
uvećanu fotografiju u potrazi za korisnom informacijom. Uzalud.

U međuvremenu je ipak uvedena jedna značajna mjera za suzbijanje
širenja zaraze. Obični papiri uklonjeni su s ulaznih vrata i
potpuno novi, plastificirani, naljepljeni su dva-tri metra
ulijevo od ulaza. Trebalo je dočekati eskalaciju epidemije pa
informacije o svim liječnicima i njihovom radnom vremenu sada
premijerno, po prvi puta u povijesti rada Doma zdravlja, možete
pročitati, ali samo ako osobno dođete do zgrade Doma zdravlja.

Zašto samo telefoni, a ne i e-mail

Znakovito je i da se kontakti ordinacija liječnika svode samo na
telefonske brojeve. Je li to poruka da ne komunicirate s
liječnicima e-mailom ili pretpostavka da pacijenti u Varaždinskoj
županiji nemaju pristup Internetu?

Možda ovo drugo, jer kada je već uloženo u plastificiranje i
ispis papira velikih formata, potpuno je suvišno to isto oglasiti
na internetskim stranicama. Bez troška.

Zaposlenici i ‘koncesionari’

Uprava Doma zdravlja mogla bi se uvrijeđeno pravdati od ovakvih
prigovora i reći da postoji objavljen popis liječnika, čak i
njihove e-mail adrese. Istina, postoji, ali samo nekih. Uprava
Doma zdravlja ne shvaća da pacijente ne zanima podjela na
zaposlenike Doma zdravlja i na one koji su se donedavno zvali
‘koncesionari’. Tu razliku mogu shvatiti samo oni koji slučajno
poznaju sustav primarne zdravstvene zaštite.

Ali sve jednako, upućene i neupućene, zanima jedino kako da dođu
do svog liječnika i svoje medicinske sestre, kako da dođu do
lijekova, svi oni jednako trebaju ući u jednu te istu zgradu,
svaka medicinska sestra jednako mora špancirati stepenicama Doma
zdravlja, bila ona od zaposlenika ili koncesionara, i stajati na
prvoj liniji obrane od koronavirusa. Jer to nije napravio onaj
koji upravlja prostorima Doma zdravlja.

Izvješće o bolovanju

Dok strpljivo čekamo već 30 godina da raznorazni e-Ovi i e-Oni u
državi profunkcioniraju, jedan je odnedavno ipak u službi građana
i sustava. E-zdravstveno. Barem onaj dio koji se odnosi na
izvješće o bolovanju.

Tako je jedna medicinksa sestra davala uputu pacijentima, svakome
pojedinačno koji je nazvao, da se po taj papir više ne treba
dolaziti osobno. Kroz aplikaciju HZZO-a, kako je ona to nazvala,
poslodavci preuzimaju podatke za potrebe vođenja bolovanja svojih
zaposlenika.

Privatni i javni poslodavac

Međutim, poslodavac vas zove zadnji dan u mjesecu jer ne može
povući podatke iz aplikacije. Sada vi prvo trebate nazvati sestru
da ažurira podatke u aplikaciji, odnosno da s njom osobno malo
popričate traje li bolovanje i dalje, od kada, do kada. Ako vam
je poslodavac privatnik, mirni ste do sljedećeg bolovanja. Prema
riječima sestre i pacijenata, jedino državne institucije i dalje
zahtijevaju papire, i jedino država i dalje odbija koristiti
sustav koji je sama uspostavila.

Granice odgovornosti

U ovom slučaju, kao ni u svim prije opisanima, ne možete biti sto
posto sigurni koji dio ulazi u nesposobnost pojedine ordinacije,
a koji dio u nesposobnost sustava, s obzirom da ni obavijesti o
novom digitalnom načinu razmjene podataka nitko od nadležnih
institucija, naravno, nije nigdje javno objavio, jednako kao što
smo za e-Uputnice saznali iz medija.

Sve ovo upućuje na zaključak o kaosu i općoj improvizaciji koji
vladaju Domom zdravlja u Varaždinu na štetu zdravlja pacijenata
i, još tužnije, na štetu zdravlja medicinskog osoblja koje je
preopterećeno nošenjem toplomjera i papira do ulaza u Dom
zdravlja, preslušavanjem telefonskih sekretarica i
telefoniranjem.

Sve svaljeno na medicinsko osoblje

Do kada će u domenu znanstvene fantastike ulaziti automatizacija
svih administrativnih procesa putem lako dostupnih sustava,
aplikacija ili običnih on-line obrazaca? Mogu li HZZO i Dom
zdravlja, kao institucije nadležne za zaposlenike, koncesionare i
zdravstvenu zaštitu građana, preuzeti dio odgovornosti i tereta
koji su svalili na medicinsko osoblje?

Čini se kao da poručuju ‘Ne može se’. A može se! Kakva im
organizacija treba? Besplatna.

Ako poruka nije jasna – organizirajte trijažu, informatizirajte
najavu ulaska u Dom zdravlja, informatizirajte naručivanje na
preglede, informatizirajte narudžbe lijekova i sve što se
informatizirati može, a javnost i pacijente obavijestite na
‘oglasnoj ploči’ Doma zdravlja da sve informacije koje im trebaju
od sada mogu pronaći i na službenim internetskim stranicama.

Jelena Spajić, Varaždin

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije