ZAŠTITA POTROŠAČA ‘Stariji ljudi olako kupuju i često vjeruju prevarantima’

Internetske prevare, prevare na prezentacijama proizvoda, telefonske prevare i slično postale su sve češće, a trgovci se koriste različitim tehnikama kako bi prevarili potrošače i naveli ih na kupnju proizvoda.

– Prilikom kupnje na prezentaciji trgovci često ističu eksluzivnost ponude i proizvoda, odnosno, dajući potrošaču informaciju da je prozvod moguće kupiti jedino kod njih te često pridaju proizvodu gotovo nerealne karakteristike te potrošač stekne dojam da će neki proizvod riješiti sve njegove primjerice zdravstvene probleme. U takvim slučajevima možemo govoriti o zavaravajućj poslovnoj praksi i svaki je slučaj potrebno prijaviti tržišnoj inspekciji – rekla nam je Sanja Keretić, dopredsjednica Varaždinskog potrošača.

> PREVARA Naručio PVC-prozore, platio unaprijed, a prozore još vidio nije

> Prevaren 72-godišnjak kupnjom medicinskog uređaja u iznosu od deset tisuća kuna

Kad su u pitanju kupnje na takozvanoj prezentaciji u domu potrošača ili nekom drugom mjestu, takva se kupnja smatra kupnjom izvan poslovnih prostorija trgovca.

– U tom slučaju potrošač ima pravo ne navodeći razloge jednostrano raskinuti ugovor u roku od 14 dana. (čl. 72. ZZP). Potrošač je dužan prije isteka roka za jednostrani raskid ugovora obavijestiti trgovca o svojoj odluci da raskine ugovor putem obrasca za raskid ugovora ili jasnom i nedvosmislenom izjavom – kazala je Sanja Keretić.

Ako potrošač iskoristi svoje pravo na jednostrani raskid ugovora nije dužan nadokaditi nikakve troškove koji bi bili posljedica korištenja tog njegovog prava, ističe Keretić te dodaje kako je trgovac u slučaju jednostranog raskida dužan bez odgađanja, a najkasnije u roku od 14 dana od kada je zaprimio obavijest o raskidu, vratiti potrošaču sve što je ovaj platio temeljem ugovora.

Najčešća meta prevaranata su umirovljenici i osobe starije životne dobi koji, kaže Keretić, bez puno razmišljanja pristaju na kupnju, potpisuju ugovor bez da pročitaju što su zapravo potpisali, dozvoljavaju da im se fotografiraju osobne iskaznice, vjeruju trgovcima i akviziterima koji im kucaju na vrata, olako ih puštaju u svoj dom, a oni tu naivnost koriste.

– Što će i od kojeg trgovca potrošač kupovati, odlučuje sam, međutim, da bi se smanjio rizik potrebno se prije kupovine dobro informirati: o proizvodu, svim njegovim karakteristikama, cijeni, cijenama i ponudi takvog proizvoda kod drugih trgovaca, a također i o trgovcu, njegovom reitingu, relevantnosti, iskustvima drugih potrošača koji su kupovali kod tog trgovca.

Savjetuje se da potrošač prije donošenja odluke o kupnji provjeri relevantnost trgovca, njegovu dostupnost, ima li mrežne stranice, ima li mogućnost telefonskog kontakta, po mogućnosti provjeriti lokaciju, informirati se o tome kako se trgovac ponaša prema potrošačima, provjeriti iskustva drugih potrošača. Na taj bi se način izbjegle situacije da pisani raskid ugovora nije moguće dostaviti trgovcu, da je teško ili nemoguće ostvarit povrat uplaćenog novca i slično.

– Uvijek upozoravamo da kada potrošač odluči kupiti nešto na prezentaciji treba biti iznimno pažljiv, neka dobro razmisli prije potpisa ugovora, neka zatraži dodatno vrijeme da odluči hoće li kupiti proizvod, jer na prezentacijama se obično radi o pritisku trgovca i priči da je proizvod moguće kupiti samo danas i samo ovdje.

Također ističe kako je gotovo sve proizvode koji se prodaju na taj način moguće po višestruko manjoj cijeni kupiti u trgovinama i ljekarnama te da slučaj je potrebno prijaviti i tržišnoj inspekciji kako bi se proveo inspekcijski nadzor i utvrdile okolnosti.

– Iako se u mnogim slučajevima radi o kršenju Zakona o zaštiti potrošača koje je potrebno prijaviti, sami se možemo najviše zaštiti jer odgovoran i informiran potrošač, najbolji je korektiv tržišta. Prevencija je najbolja zaštita, jer tada ne trebamo čekati na rezultat inspekcijskog nadzora, brinuti hoće li trgovac na vrijeme izvršiti povrat novaca, kamo ćemo i kako poslati proizvod u slučaju da ima materijalni nedostatak i slične situacije s kojima se potrošači susreću kada kupuju izvan poslovnih prostorija trgovaca – zaključuje Keretić.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije