INTERVJU

Prof. Vladimir Andročec: ‘Tehnološka zaostalost ometa gospodarski razvoj Hrvatske’

Kao predsjednik Akademije tehničkih znanosti Hrvatske ostvario je vrlo dobru suradnju s Gospodarsko interesnim udruženjem INGRA-DET, ali i tvrtkom Tehnix iz Donjeg Kraljevca

Profesor Vladimir Andročec predsjednik je
Akademije tehničkih znanosti Hrvatske, član je niza domaćih i
međunarodnih znanstvenih, stručnih i civilnih organizacija i
društava. Kao predsjednik Akademije ostvario je vrlo dobru
suradnju s Gospodarsko interesnim udruženjem INGRA-DET, ali i
tvrtkom Tehnix iz Donjeg Kraljevca.

Naime, Tehnix kao podupirujući član Akademije
tehničkih znanosti Hrvatske s njima
zajednički pokušava unaprijediti niz proizvoda,
što je lijepi primjer simbioze između znanosti i
gospodarstva. S Vladimirom Andročecom porazgovarao je
Ivan Bota, a u nastavku donosimo intervju
objavljen u Hrvatskim sveučilišnim novinama
Universitas.

Hrvatskom sustavu znanosti i visokog obrazovanja predstoje
pravne, organi­zacijske i financijske reforme radi preu­zimanja
primjerenije razvojne uloge u društvu te usklađenijeg odnosa s
trži­štem rada. U tom je kontekstu o Če­tvrtoj tehnološkoj
revoluciji za Universitas govorio s član Povjerenstva
za razvoj i insti­tucionalno uređenje sustava znanosti i visokog
obrazovanja Sveučilišta u Za­grebu, prof. Vladimir Andročec.

U Vašim istupima u pravilu kre­ćete od “tehnološke
revolucije 4.0” . Što taj široj javnosti još uvijek nedovoljno
poznati po­jam znači?

Termin “tehnološka revolucija 4.0” najkraći je opis promje­na
kroz koje upravo prolazimo ili su neposredno pred nama, a čija
sveobuhvatnost i brzina nemaju presedana u ljudskoj povijesti.
Početak Prve industrij­ske revolucije većina smješta u Englesku s
kraja 18. stoljeća i veže uz pronalazak parnoga stroja, početke
parobrodskog i željezničkog prometa, prijelaz s manualne na
tvorničku proi­zvodnju te agrarnog i ruralnog društva na
industrijsko i urbano.

Ako Drugu ili “tehnološku” in­dustrijsku revoluciju smjestimo
između 1870. i 1914. i vežemo uz pronalazak električne energije,
masovnu, i proizvodnju na traci te stvarni početak globalizacije,
Treća ili “digitalna” industrijska revolucija započinje krajem
60-tih prošloga vijeka, a obilježena je prijelazom od mehaničkih
ure­đaja i analogne tehnologije na digitalnu koju koristimo
danas. Četvrta industrijska revolucija donosi umjetnu
inteligenci­ju (engl: Artifical Intelligence – “AI”), kvantne
kompjutere, robotiku, nanotehnologiju, IoT (Internet of things),
npr, vozila bez vozača, 3D printanje… Sva­ka je industrijska
revolucija tako korjenito mijenjala svijet da se činilo kao da
krećemo ispočet­ka, i svaka se odvijala sve većom brzinom, u
osnovi neshvatljivom za generacije koje je ‘pogađala’.

Kako biste rezimirali glavnu poruku Četvrte tehnološke
re­volucije?

Glavna je poruka dosadašnjih industrijskih revolucija da ljudi
mogu izmisliti nove materijale i stvoriti nove izvore energije, a
poruka tekuće, Četvrte tehno­loške revolucije je da je znanje
postalo glavnim razvojnim re­sursom. Znanje se pritom – za
razliku od sirovina i energije – korištenjem ne “troši” nego
povećava, mijenjajući tako sve bitne značajke ljudske zajednice,
čineći podjednako vjerojatnima do sada neslućene, utopijske, ali
i distopijske mogućnosti…

Što to znači za visokoškolsko ob­razovanje?

Da je svaki obrazovni okvir po­trebno prilagođavati napretku
znanstvenih i stručnih spozna­ja jer s jedne strane znanja da­nas
znatno brže zastarijevaju, a potrebno je usvajati sve veći broj
novih što je poseban metodo­loški izazov u visokoškolskom
obrazovanju. Dakle, i vertikalni i horizontalni tok znanja u
stu­dijskim programima treba stal­no i brzo osuvremenjivati, pri
čemu je multi-inter-trans-dis­ciplinarnost važnija od svakog
područja, pa bilo to i (defici­tarno) STEM područje. Utoliko
prije ukoliko svijest o toj mul­ti-inter-trans-disciplinarnosti,
tj uistinu integriranom obrazo­vanju studenata kod nas uopće nije
ozbiljno zaživjela.

Utječe li Četvrta tehnološka re­volucija na preraspodjelu
moći na globalnom planu?

Kao sudionici Četvrte tehnološ­ke revolucije, tj. do sada
neviđene brzine razvoja inovacijskih teh­nologija, a posebno
kibernetič­kih sustava, mi već svakodnevno koristimo
sofisticiranu automa­tizaciju, umjetnu inteligenciju,
industrijsku i kućnu robotiku, virtualnu stvarnost i ostalo. Taj
će razvoj za 10-20 godina dosti­ći teško predvidive razmjere uz
snažan utjecaj i na razvoj ljud­ske ličnosti i na sveobuhvatne
društvene promjene i na global­ne moći. Jer, svjedoci smo da se
razvoj novih tehnoloških susta­va i svih vrsta inovacija koji
jest krenuo sa Zapada, iz mnogih razloga sve više i sve brže seli
iz još uvijek najrazvijenijih zemalja zapadnog svijeta u
mnogoljudne prostore Dalekog istoka.

Stoji li Europa skrštenih ruku?

Odgovorit ću Vam nešto iz po­dručja kojeg poznajem iz prve ruke.
Na sastanku Uprave Me­đunarodnog udruženja akade­mija
inženjerskih i tehnoloških znanosti (CAETS) čiji član je i
Akademija tehničkih znanosti Hrvatske a ja kao njen predsjed­nik
i član te Uprave, održanom prošle jeseni u Madridu, ozbiljno se
raspravljalo o potrebi uspo­stave novog obrazovnog okvira za
inženjere. Zaključili smo jed­noglasno da je današnji sustav
zastario i neprimjeren današnjoj brzini razvoja i da ne daje
zado­voljavajuće rezultate te da je po­trebno uspostaviti novi
okvir. No kao članovi Uprave koji dolaze iz raznih zemalja, nismo
se složiti kakav bi bio optimalan sustav što ukazuje na složenost
problema. Prevladao je ipak stav da treba institucionalizirati
periodičko studiranje, odnosno usavršava­nje inženjera, a i
znanstvenika tijekom cijelog radnog vijeka, uvesti, dakle,
svojevrsne osobne periodičke akreditacije.

To znači da bi se diplome, a i doktorati, u području zaposlenja
povremeno trebali potvrđivati pri čemu bi način provedbe trebalo
pažljivo razraditi, i to što univerzalnije radi međunarodne
mobilnosti. Pri tom je jedno od najvažnijih i najtežih pitanje
kompetencija nastavnika svih razina, pogotovo u pogledu ozbiljnog
poznavanja metodologije nastavnog rada koju bi svaki nastavnik
trebao usvojiti kroz obrazovanje u od­govarajućoj ustanovi, te
stručnih kompetencija koje zamiru tokom radnog vijeka u području
kojim se nastavnik bavi. To je jedan od dokaza da i uloga
humanističkih i društvenih znanosti danas ite­kako raste što se u
nas provin­cijalno zanemaruje pa će ospo­sobljavanje nastavnika u
nas biti sve teži problem zbog otpora a i inercije sustava.

Kakvog je karaktera SAPEA pro­jekt u koji je uključena
vaša Aka­demija tehničkih znanosti?

Radi se zapravo, o kod nas malo poznatom projektu koji je
ugo­voren između Europske komisije i pet udruženja europskih
aka­demija. To su Academia Euro­paea (akademije koje pokrivaju
prirodne i društvene znanosti te umjetnost), ALLEA (sve
znan­stvene discipline) čiji je član i HAZU, EASAC (savjetovanje
u području okoliša, energije i bi­oznanosti), FEAM (medicinske
znanosti) te Euro-CASE (pri­mijenjene znanosti, tehnolo­gija i
inženjerstvo) čiji član je i Akademija tehničkih znanosti
Hrvatske. Ovih pet udruženja okupljaju više od 100 europskih
akademija. Na temelju ugovora s Europskom komisijom kroz SA­PEA
projekt eksperti pojedinih akademija uključeni su u stva­ranje
dokumenata koji sadrže nezavisna znanstvena mišljenja od interesa
za zemlje EU kao što su poljoprivreda, ribarstvo, ener­gija,
ekologija, računalna sigur­nost, kvalitetna briga o zdravlju
starije populacije i dr. Cilj je po­moći Europskoj komisiji,
odno­sno njezinoj SAM grupi da stvori dokumente koji će biti
“state of the art” za pomoć vladama drža­va EU da donose
kvalitetne odlu­ke odnosno nacionalne zakone u pojedinim
područjima.Uprava
Euro-CASEa sa sjedištem u Parizu, čiji sam član kao predsjednik
Akademije tehničkih znanosti Hrvatske, na temelju ugovora o SAPEA
projektu određuje najvr­snije znanstvenike iz redova čla­nica
ovog udruženja koji će biti u radnoj grupi za pojedine ugovo­rene
teme. Do sada je dovršeno nekoliko važnih dokumenata koji daju
mišljenja o pojedinim pitanjima kao što su inovacijska politika,
hrana iz oceana, isko­rištavanje CO2 u korisne svrhe, zagađenje
plastikom i neke dru­ge. U izradi tih dokumenata su­djelovalo je
i nekoliko hrvatskih znanstvenika koje je predložila naša
Akademija tehničkih zna­nosti Hrvatske. Vjerujem da će ovi
dokumenti biti korisni i na­šoj Vladi u donošenju kvalitet­nih
odluka i zakona iz područja obuhvaćenih SAPEA projektom.

Gdje je u svemu ovome Hrvatska?

Treba imati na umu da je Hrvat­ska mala zemlja sa slabo
razvi­jenim vlastitim modernim in­dustrijskim sustavom koji nema
potencijal poticanja ozbiljnijeg znanstvenog i stručnog
tehno­loškog razvoja.. Naveo bih samo jedan od pokazatelja: 2017.
je Europski ured za patente ino­vatorima iz Hrvatske priznao 6
(šest) patenata, a zemljama us­poredivim po broju stanovnika,
primjerice Sloveniji, priznata su 92 patenta, Irskeoj 429,
Finskoj 1230, a Njemačka 18 813 patena­ta. Ove nas brojke i
apsolutno i relativno stavljaju na začelje EU.

Prevladavajuće je mišljenje oz­biljnih analitičara da tehnološka
zaostalost sprječava gospodarski razvoj Hrvatske, a time i cijeli
proces uspostave boljih životnih uvjeta pa je i to jedan od
razloga iseljavanja mladih ljudi. Osobito je to važno s obzirom
na zabri­njavajuću činjenicu da je broj upisanih studenata u
periodu od 2012.-2018. pao za otprilike 15% dok se broj visokih
učilišta i studijskih programa u među­vremenu povećao pa je i
stoga nužno preispitati racionalnost obrazovnog sustava.

Smatrate li da nam je “bolonja” u racionalnijoj
organizaciji obrazovnog sustava pomogla ili odmogla?

Uvođenju “bolonje” pristupilo se dosta mehanicistički i
for­malistički bez složenijih analiza potreba i mogućnosti
zatečenog visokoškolskog sustava te su sta­ri sadržaji često
pretočeni u novi okvir. O tome svjedoči niz zaklju­čaka dosad
održanih skupova koji ukazuju na nepostizanje većine ciljeva
kojima “bolonjski sustav” teži. Takvom se zaključ­ku i sam
pridružujem smatraju­ći da smo i prije “bolonje” imali dosta
dobar obrazovni sustav po­sebno u visokom školstvu koji se je
mogao prilagoditi današnjim potrebama tehnološki brzo
pro­mjenjivog svijeta ne prihvaćajući kruto okvir “bolonje”.

Usuđujete li se davati preporu­ke?

Prvo, značajnim pravcem djelo­vanja smatram započeto osni­vanje
znanstvenih centara izvr­snosti. Ističem da bi tim putem trebalo
krenuti i u našim župani­jama vezanim uz srednjoškolsko, pa i
osnovnoškolsko obrazovanje jer bi učenici okupljeni po krite­riju
izvrsnosti i uz mentorsko vodstvo neusporedivo brže stje­cali
nova znanja i vještine, osobi­to iz područja novih tehnologija te
se kvalitetnije uključivali i u više stupnjeve obrazovanja, i u
svijet rada. Drugo, bilo bi krajnje dragocjeno, da ne kažem
nužno, da država oformi savjetničke grupe vrhunskih stručnjaka iz
zemlje i inozemstva. Napokon, ozbiljne reforme nisu moguće bez
ozbiljnijih istraživanja trži­šte rada i razvojnih potreba
gos­podarstva.

Što smatrate ključnim za veću harmonizaciju tržišta
obrazova­nja i tržišta rada?

U rješavanju ovog ozbiljnog pro­blema nužna je sinergija države,
obrazovnog i znanstvenog susta­va te gospodarstva. Ako želimo i
trebamo izobrazbu stručnjaka koji će odgovarati sadašnjim i
perspektivnim zahtjevima trži­šta rada, onda obrazovanje, na čiji
je strateški razvoj ipak neu­sporedivo lakše utjecati nego na
gospodarsku perspektivu, treba optimalno postaviti prema tim
zahtjevima.

Pritom je pitanje koliko smo mi zrelo društvo, odnosno, jesmo li
spremni to kvalitetno artikulirati i prove­sti jer to zahtjeva
promjene i u razmišljanju i organizaciji. Tu je neusporedivo
najvažnija uloga države kao glavnog financijera visokog
obrazovanja. Ali po­znato je da naša država već go­dinama ne
posvećuje ozbiljnu pažnju financiranju znanosti i obrazovanja jer
dok su ona ne­koliko puta manja u usporedbi s drugim državama
Europe nije realno očekivati bolje rezultate – zaključio je prof.
Vladimir Andročec za Universitas.

Prof. Vladimir Andročec, rođen 1946. u Varaždinu, diplomirao je i
doktorirao na Fakultetu strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u
Zagrebu. Od 1980. je na Građevinskom fakultetu Sveučilišta u
Zagrebu na kojem je redoviti profesor u trajnom zvanju. Bio je
gostujući profesor na sveučilištima u Rijeci i Osijeku. Autor je
više od 500 predmetnih studija, analiza, znanstvenih i stručnih
tema i projekata te radova u knjigama, časopisima i na
kongresima. Područja rada su mu teoretska i eksperimentalna
hidromehanika, hidrotehnika, metodologija uravnoteženog
modeliranja, opća hidraulika, hidrodinamika brodova i plovila.
Bio je glavni direktor Brodarskog instituta, od 1990. je vlasnik
i direktor tvrtke Hydroexpert d. o. o. za istraživanje i razvoj.
Godine 1996. dobio je najviše hrvatsko državno odličje za znanost
– Red Danice hrvatske s likom Ruđera Boškovića.

Izvor: Hrvatske sveučilišne novine Universitas
Foto: Damir Humski
Odabrao i uredio: Ivan Perkov

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije