– Obavljamo zahtjevne poslove kod kojih kvaliteta znači sigurnost, a znanje i iskustvo za to su jedina garancija – moto je obrta Kociper Company koji ove godine obilježava punih 50 godina neprekidnog rada.
Upravo će to nagraditi i Udruženje hrvatskih obrtnika Varaždin, koje će im ovog petka, na svečanoj sjednici uručiti priznanje.
– Moj je otac Mato Kociper 1968. osnovao obrt i tako započeo te krenuo s poslom postavljanja vodovodnih instalacija, instalacijske opreme, popravaka i sličnih djelatnosti. Nakon deset godina u rad se uključila majka Janja, a obrt se s vremenom profilirao. Najprije smo imali dva do tri zaposlena, a kasnije smo djelatnost širili i stigli smo do dvadeset djelatnika – započeo je Matija Kociper, koji se u rad obrta uključio prije tridesetak godina, a formalno je vlasnik postao očevim odlaskom u mirovinu 2013. godine.
Na pitanje je li želio nastaviti obiteljsku tradiciju ili se to nametnulo kao logičan slijed u njegovom životu, Kociper je odgovorio:
– U srednjoj školi sam pohađao smjer strojarski tehničar, a želja roditelja bila je da se s vremenom u poslovanje uključe i njihova djeca. Iako za vrijeme školovanja nisam previše razmišljao o tome hoću li raditi u obiteljskoj firmi, ocu sam često pomagao, tako da je to, čini se, bilo neizbježno.
Na tržištu prisutni već pola stoljeća
Matija je, kako kaže, svoje vizije, ideje i novitete ukomponirao u postojeće, a s vremenom su razvili obrt koji se stalno modernizira te prati trendove i inovacije u svom području poslovanja.
– Prije odlaska oca u mirovinu obrt je maksimalno opremljen, napravljena je kompletna radiona u kojoj je sva oprema, alat i sve ostalo potrebno za rad, uređene potrebne kancelarije i vozni park. Obrt sam preuzeo prije pet godina, tako da je obiteljska tradicija nastavljena, a u posao se uključio i šogor Srečko. Zajedno sa stručnim timom suradnika nudimo i izvodimo radove na plinskim instalacijama, vodovodu, kanalizaciji, centralnom grijanje, klimatizaciji i ventilaciji, a naravno pratimo i najnovije trendove obnovljivih izvora energije na izgradnji novih kao i rekonstrukciji postojećih objekata – rekao je.
Iako su na tržištu pola stoljeća, u poslovanju nije uvijek sve išlo tako glatko.
– Devedesetih smo imali dvadesetak zaposlenih, no dolaskom recesije radnici su počeli odlaziti u inozemstvo ‘trbuhom za kruhom’, stoga se broj zaposlenih smanjio, tako da danas poslujemo s deset ljudi – kazao je Matija, istaknuvši da zasad nisu imali većih problema s pronalaskom radne snage.
– Što se radnika tiče sam zadovoljan. Nakon recesije smo imali malih problema, no više ne nailazimo na poteškoće. Baš smo lani zaposlili tri kvalificirana djelatnika, montera, plinoinstalatera, sve mlade ljude koji su željni upijati nova znanja.
Država sve više prepoznaje moć obrtnika
Problem s kojim se susreće Hrvatska, a tiče se nedostatka kvalificiranih radnika u obrtničkim zanimanjima, Kociper je prokomentirao ovako:
– Smatram da sve institucije treba uključiti u rješavanje problema. Djeci je potrebno već u osnovnoj školi predstaviti obrtnička zanimanja, da primjerice u višim razredima probaju variti ili raditi nešto praktično, da iz prve ruke osjete kako je to. U srednjoj školi se već morate odlučiti za smjer, a da prije ni ne znate koje zanimanje što nosi – kazao je.
Kociper ne krije zadovoljstvo svojim poslovanjem, a moto koji ga pokreće u radu glasi: ‘Vjeruj u sebe!’.
– Nije bilo lako svih tih godina, no u svemu je važna i podrška te pomoć obitelji. Država prolazi uspone i padove, što se osjeti i u našem radu. Ipak, unazad pet godina dosta se toga na tržištu rada, ali i u svijetu obrtništva promijenilo na bolje. Uvidjeli su da smo mi, mali obrtnici, itekako važni, činimo stup društva.
‘Najlakše je otići iz Hrvatske’
Kociper Company je 2006. godine primio plaketu Grada Varaždina za ‘za dugogodišnji doprinos razvoja obrtništva u Varaždinu i uspješnog poslovanja obiteljskog obrta’, a u petak će primiti priznanje Udruženja hrvatskih obrtnika.
– Bio sam iznenađen da se netko sjetio važnog slavlja ove godine – punih 50 godina rada. Priznanje je to svima koji su u poslu, u kojem se trudimo da uzmemo svoj ‘dio kolača’ na tržištu.
Hoće li se obiteljska tradicija nastaviti i među sljedećim generacijama, Matija kaže da je prerano govoriti.
– Imamo djecu, no hoće li oni nastaviti našim stopama, ne znam. Sin mi se školuje za arhitektonskog tehničara, tako da ćemo možda u tom smjeru širiti djelatnost – kazao je, dodavši da je zasad najvažnije da tvrtka nastavi poslovati u zadanom smjeru.
– Potrebno je pratiti trendove na tržištu, vjerovati u sebe, a ako imate cilj, napraviti plan i krenuti u realizaciju! – sažeo je Matija.
– Na tržištu ima mjesta za svakoga. Iako su neki trenutno kao najbolju soluciju vidjeli odlazak iz zemlje, mislim da to nije rješenje, to je najlakše. Kod nas se treba više truditi, no posla ima, financijska situacija ide na bolje, tako da treba biti pozitivan i vjerovati! – zaključio je ovaj poduzetnik.