Ivan Mesek: Moja majica nije politička poruka niti je razlog za nasilje!

Napad na mladog redatelja Darija Harjačeka s pravom je
zgrozio javnost. Ono što je jedan od prolaznika pronašao
provokativnim i dovoljnim razlogom za fizičko nasrtanje na Darija
jest majica koju je nosio, a ta majica rad je varaždinskog
umjetnika Ivana Meseka. Kakav se to sadržaj krije na tom
odjevnom predmetu da je nekoga potaknuo i na fizičko nasilje,
upitali smo samog autora, Ivana Meseka.

– Nije riječ ni o čemu tajnom. Još 2010. godine pokrenuo sam
jedan brend i nazvao sam ga ‘Baroq’. Riječ je o primijenjenoj
umjetnosti na uporabnim predmetima, majicama, kapama i sličnom,
gdje sam na suvremeni način pokušao redefinirati umjetničko
razdoblje baroka. Jedna linija zvala se ‘royal socialism’, što
znači kraljevski socijalizam – kazao nam je na početku Ivan
Mesek.


> Dario Harjaček napadnut i popljuvan zbog majice s
motivom srpa i čekića


> Ivan Mesek: Iz godine u godinu, još uvijek se traži
‘siloviti i veliki vođa’

Upravo je ta linija odjevnih predmeta pod egidom ‘royal
socialism’ bila katalizator incidenta. Iako površno iščitavanje
može navesti na zaključak kako je riječ o svojevrsnoj apologetici
komunističke ili socijalističke ideologije, Ivan Mesek negirao je
da je riječ o takvom poimanju stvari.

– Poigrao sam se ikonografijom socijalizma, simbolima zvijezde
petokrake, srpa i čekića, ali u prvom planu nije ideološka priča
već kulturološka. Riječ je o jednoj poruci kroz prvenstveno
grafički dizajn i kritike društva u kojem smo živjeli, zato sam
ga i nazvao ‘royal socialism’ – dodao je.

Konceptualna poruka, ne politička

Srp i čekić tako nisu bili samo srp i čekić.

– U samom dizajnu ti simboli nisu grafički jednostavni, već su
barokno razrađeni detalji poput barokne drške, zlata… To je
bila konceptualna poruka. Isto tako je bilo i sa zvijezdom
petokrakom.

A da nije riječ o pukoj provokaciji potvrdile su mnoge
zainteresirane strane iz hrvatskog kulturnog života.

– Majice su nosili dečki iz Hladnog piva,
Dubioza kolektiva, Mrle iz
benda Let 3. To su ljudi koji su nosili majice
jer su shvatili poruku, ne zato jer su jugonostalgičari.


Sam slučaj nasilja, potaknut njegovim proizvodom, šokirao ga je.

– Dario mi je dobar prijatelji i stvarno je divna osoba. Meni je
prestrašno da se zbog takvih stvari napada ljude. Vidio sam
komentare poput ‘Zašto je to nosio i provocirao?’, ali čak i da
to nekoga strašno vrijeđa, odluka da se ide na fizičko nasilje je
nedopustiva.

Osobno nije imao problema zbog te linije proizvoda, diskusije su
bile ‘najžešće’ od svega što je doživio.

– Moj krug ljudi nije takav da bi krivo shvatili inteciju majica
koje sam napravio. Bilo je nekih čudnih pogleda i komentara, no
dalje od toga nije išlo. Ako je i krenuo neki komentar, rado sam
objasnio o čemu se radi. Naravno, ljudi na kraju stvari shvate
kako žele.

Fašistizacija i šovinizacija društva

Iako je riječ o pojedinačnom slučaju, smatra kako je to tek
simptom širih društvenih problema.

– U društvu se trenutačno događa jedna šovinizacija društva i to
nije moguće ograničiti na jednu političku opciju. U posljednje
četiri godine bilo je itekako šovinističkih i fašistoidnih
izjava, a prelaženje preko takvih stvari loše je društvo u
cjelini. Svjedoci smo kako je u prošlosti ignoriranje takvih
istupa urodilo groznim posljedicama.

Smatra kako treba praviti razliku između socijalističkih simbola
i fašističkih simbola.

– To su bili simboli koji su u osnovi imali neku dobru ideju, srp
i čekić simbol je radništva i taj simbol je u početku bio
pozitivan i dobar. Kukasti križ, nasuprot, nikad, ni u startu,
nije imao neku dobru ideju već su i sami temelji zločinački,
rastički i šovinistički.


Stvari se mogu promijeniti, no potrebno je početi s mladim
generacijama.

– Jedini način da se počne razlikovati koji simboli su već od
početka prožeti fašistoidnim i šovinstičkim ideologijama, a koji
su zloupotrebljeni, jest da se već kod mladih ljudi radi na
širenju svijesti. Porazno je da se klinci od 16, 17 godina deru
‘Za dom spremni!’. Pa što oni znaju o tome, rodili su se kad je
završio Domovinski rat, a kamoli da znaju što je bilo ’40. i ’41.

Na kraju krajeva, potrebno je donijeti neke čvrste odluke.

– Potrebno je raskrstiti s prošloću, ali ne da se stvari gurnu
pod tepih, već da se jednom zasvagda odredi kakve neke stvari
jesu i nikako drugačije, da ne mogu biti revidirane i stavljane
pod upitnik.

Sam brend ‘Baroq’ neće doživjeti reizdanje.

– Ne planiram radit novu liniju, imam drugog posla. Ovo je
reklama, ali jebeš takvu reklamu kad ljudi dobiju batine –
zaključio je Ivan Mesek.


Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije