Uređuje: Lidija Deduš

IVANA BODROŽIĆ Rasplinuta stanja i nijanse koje život znače

Shvatiti da u životu nema dovršenosti, da je život zbroj kontinuiteta koji se ponekad isprepliću, ponekad žive vlastite živote, ali nikada ne završavaju nego se ponekad prelijevaju u nove kontinuitete možda je najteža zadaća u životu.

Varaždinski.hr i udruga Katapult
u rubrici iz područja književnosti ‘Svila i kadifa’ nedjeljom
predstavljaju poeziju i kratku prozu autorica i autora iz
Hrvatske, regije i šire. Uređuje: Lidija Deduš.

Jedna od najtežih ljudskih boli je bol zbog nedovršenosti nečega
započetog. U takvoj boli, čovjek se okreće svojim najbližima,
traži odgovore koje ne nalazi, zatim se pokuša okrenuti sebi i na
kraju – bogu.

Kad nitko od njih ne ponudi odgovore, okrene se poeziji. Ako je
vjerovati riječima, valja znati da niti one ne nude odgovore, ali
daju utjehu da smo u životu započeli nešto što nas nadograđuje;
da smo postajali veći od sebe. Tako stečena mudrost prelijeva se,
onda, i na druge.

Shvatiti da u životu nema dovršenosti, da je život zbroj
kontinuiteta koji se ponekad isprepliću, ponekad žive vlastite
živote, ali nikada ne završavaju nego se ponekad prelijevaju u
nove kontinuitete možda je najteža zadaća u životu.

Poezija Ivane Bodrožić obojena je takvim
sentimentom. Čežnjom za boljim sobom, za boljim životom ili
jednostavno za mirom koji dolazi sa zaključcima i ponekim
završecima. Ipak, do tog teško dosegljivog mira dug je put
traženja i preispitivanja, kroz sebe, svoju djecu, roditelje ili
prijatelje – kao da stojimo na šumskom raskršću i pitamo se kojim
putem da krenemo, a ne znamo da će, koji god da odaberemo, biti
onaj pravi.

Foto:
Tomislav Marić

* * *

Povratak

Prije sam više vjerovala sebi

Stajala sam ispred zgrade i 

Čekala se satima, 

Bila sam sigurna da ću se vratiti

Nije mi smetala zima, 

Gledala sam gore u upaljena svjetla

Čak i kad se u očima razlijevalo

Kad se mračilo i kad je svitalo

Samo bih gurnula ruke u džepove 

Razgibala vrat

I nastavila čekati

Ništa mi nije bilo teško

Pozdravljala sam blago

Tko god da je izlazio van,

Svoje, njihove, sasvim tuđe

Vjerovala sam da su tu s razlogom

Čak i kad me ne bi ni pogledali

Očekivala sam se, naposlijetku, 

Kad se sva svjetla upale i muzika počne svirati

Kad se dogodi da svitanje bude u nekoliko boja

A ja naspavana, kože svijetle kao med,

Mirna u svojoj pobjedi,

Izlazim kroz ta vrata

A mi me čekamo ispred, 

Jer znali smo i kad je bilo najteže,

Da ću se vratiti. 

Sad već dugo stojim, 

Bojim se da su svi već izašli

Da me unutra nikada nije ni bilo,

I molim te da se ne mičeš odavde

Da neprestano tiho pjevaš

Dok se pokušavam vratiti sebi

Drugim, zaobilaznim putem.

* * *

Pronalazak

Sanjala sam da sam ljudsko jedro,

vučem te za nožni palac pod jorganom,

budi se, napušta me strpljenje,

pas mora na pišanje,

muka je već počela.

Sanjala sam da sam ljudsko jedro, mama,

ponavljaš,

lupam po sobi, otvaram prozore,

skupljam zguljenu odjeću

s naših sinoćnjih tijela

koja su otišla u nepovrat.

Ne osjećam više jutro, ali znam ga iz knjiga i filmova

trebalo bi obećati nešto.

Ja sam već u podnevu, u tragediji iza ugla,

u propuštenim prilikama,

u oštrici crne misli kojom započinjem dan.

Uperena u moranje, bivša pjesnikinja,

ne vidim ni kako ti je kosa potamnila,

ni kako je tvoje stopalo preraslo moje

ne vidim ni kako smo te prevarili,

više ne vidim stih ni kad mi ga nacrtaš.

Dok se rastežeš još uvijek na brodu,

iz potplaublja snova iscuri tvoj glas:

To mi se uopće ne čini kao da je bolno.

I posve nenadano, nakon tisuću lažnih jutara,

osjetim ubod zadovoljstva, osjetim da sam ga

skrivenog, kamufilarnog u tvoj san,

uvijek s novim licem, ipak prepoznala.

Zato, sve što ti želim,

visoka moja kćeri,

tamne kose,

i snova u stihovima

Postani ljudsko jedro,

to mi se uopće ne čini da je bolno.

* * *

Ljeto

Voljela bih posaditi nešto da raste,

da bude puno sokova, crveno da se razmazuje po cesti.

Da ima svoj početak, tvrdo, duguljasto sjeme

koje se može valjati između kažiprsta i palca,

kotrljati po vlažnom dlanu,

kojemu treba

toliko i toliko

zemlje,

vlage,

svjetla,

i znaš da će rasti, pojavit će se zeleni vrh, probiti sivilo
sjemena,

i sve ono kako već ide u dokumentarcima

koje su snimali s onim minijaturnim kamerama,

pa listovi,

pa sve deblja stabljika,

pa čudo pupova,

onda one tajne ljubavi i smrti,

uzimanja, oprašivanja, opadanja

pa na kraju

plod,

koža koja puca pod zubima, okus, precizno određen kao višnja

ili posve drugačije kao jabuka,

bez nijansi između

ili ili

voljela bih tako posaditi nešto da raste,

umorna sam od rasplinutih stanja, nijansi koje život znače

neprestanog i jeste i nije

i može biti i ne mora,

i bit će sigurno i možda nikada neće.

Samo kap višnjina soka u grlu,

mislim, spasila bih se.


* * *

In A Sentimental Mood

Jazz je tako krhak

Obukla sam laganu ljetnu haljinu

stavila kap parfema na zapešća

(nikad ne razmazuj, uništavaš molekule mirisa)

na izlasku si me poljubio u leđa.

Spremili smo se,

onako kako mi to znamo,

nabavili muziku za auto,

kartu razvili na koljenima,

zemlja se rascijepila, put se otvorio,

rijeke se razlile.

Ljeto je. Svi se spuštaju prema vodi,

ili gledaju gore u svijetlo plavo nebo

tražeći vedrinu zaborava, stabla postaju ringišpili,

a mi idemo dolje, ka zemlji,

pa još malo ispod.

Što to tražimo, reci mi,

dok stojimo iznad ploče

ispod koje su davno zakopani Oste i Stojan

otac i sin,

čije živote rekonstruiramo u igri koju

razumijemo samo nas dvoje,

prstima se dodirujući meko po nadlakticama.

Nismo izašli na ples,

tamo preko je Omarska, koliko još očeva i sinova,

kostiju ispod, i onih škripavih iznad

koje još uvijek mašu, naređuju željezu da ide amo ili tamo.

Jazz je tako krhak, ljubavi,

Vremeplov nasred glavne prijedorske ulice,

Paris caffe, Current Jazz, uvijek, ujutro i uvečer,

osim na Vidovdan, dan za slavlje ratova

kad čudovište sve proguta,

rukama mi pokazuješ kako.

Jazz se sakrio,

bojažljivo šušnuo metlicama

pred krstovima i kristovima,

pred glasnim očevima i sinovima

pod prozorom naše hotelske sobe

pod kojim urlaju agresivni muškarci,

gone svoje čelične zvijeri,

psuju i pljuju,

a mi drhtimo pod jednom plahtom,

toliko tankom

da nas boli svaki zvuk, zlokobni glasni smijeh,

pravimo se hrabri s Coltraineom u ušima,

da nas odvedu spremne

u tvornicu željeza,

ako bude trebalo,

da ih ovaj put nadglasamo.

* * *

Trudna sam s pjesmom

nisam nikome rekla

noću imam grčeve u listovima,

ujutro dugo ležim u krevetu

jer znam, čim ustanem, pritiskat ću usta dlanovima.

Zaključavam se u kupaonicu, gledam se u ogledalo

uvlačim stomak, tražim tragove na licu

u očima.

Čudesno je kako postaju blaže a izražajnije,

kosa je sjajna, prelijeva se u nijansama,

puštam je niz leđa, napokon raste u dužinu.

Hlače zakopčavam do vrha šlica, dugme ostaje bez rupe,

ona već poprima oblik, dobija kralježnicu,

srce joj odavno kuca.

Ne znam još hoće li imati moje sanjive oči

ili tvoje svemoguće ruke,

ako bude dinja bit će muška,

ako bude lubenica bit će ženska.

Voljet ću je, lijepo me boli iznutra

iako će se svi zgražati nad njom

kad postane jasno

kako sam se zaoblila.

Ipak, kao i od početka Svijeta,

ništa se tu nije moglo,

čim smo se sreli,

znala sam da će nam se desiti.

* * *

Svi sve pokušavaju urazumiti

Ne penji se na moj krevet

i ne otvaraj moju ladicu

Odgovori mi kad te pitam

Ne pij iz moje čaše i ne naslanjaj se na mene

smrdi ti iz usta

Onda se ne penji ni ti na moj

Meni je mama rekla da mogu, a tebi nije

ti si mali

Ne masiraj me tako, to me boli

Ne podiži tuš toliko visoko, sve je mokro

Ostavljaj auto u brzini, odmotaj volan

Pokupi mrve, doći će mravi

Izvadi iz džepova kad stavljaš u korpu

Nemoj zaspati odmah

sve ćeš upropastiti

Ne plači, nije vrijedno

Ne stavljaj previše ulja,

Skini se, samo još ovaj put

Onda mi objasni, objasni, objasni

Govorila sam ti, nije za tebe

Ne pokušavaj me nasmijati

Ne presavijaj rukav dok peglaš

Ne brini za mene, samo umri od brige

Nije dobro to tako, nego onako,

ovako i ovako

Rekao sam ti, govorila sam ti,

kažem ti,

reći ću ti kad budeš,

nikad ti više neću ponoviti

Nitko, ali nitko nikoga ne razumije.

* * *

Koliba

Saznala sam to iz treće ruke

o Kolibi i Kolibinoj ženi

koji je prodao 20 milijuna primjeraka

svoje knjige u kojoj je Bog duhovita crnkinja

Isus šlampavac arapskih crta lica

a Duh Sveti azijatkinja

Slavan i bogat pisac

koji je prije čistio WC-e

primao i slao pošiljke

bio noćni čuvar

Uglavnom,

njegova žena ima čudnu kosu,

iako, zapravo, ima potpuno normalnu kosu,

vjerojatno se radi o tome

da svatko od nas po nečemu želi

biti poseban, pa tako i Kolibina žena,

a ne samo po tome kako mu je

oprostila preljub,

o čemu on javno govori

kao jednom od dokaza božje ljubavi.

I za tu kosu u Americi ona ne može pronaći

ručnik odgovarajuće veličine,

(kad ga onako treba smotati u turban)

kakav je našla u Hrvatskoj

i odmah kupila deset komada koje

sad mora nekako dostaviti u Oregon

To znači ekstra kofer, a već ima puno, previše stvari

A Koliba putuje dalje, prvo u London

pa u Nizozemsku, pa nazad u London

pa tek onda preko ocena

jer on je velik i slavan pisac

svuda ide, propovjeda i potpisuje knjige

Nagne se prema svojoj ženi, njenoj neobičnoj kosi

i kaže nešto poput:

Draga, ništa se ti ne brini

ja ću sve srediti,

uzet ću te hrvatske ručnike prave veličine

odletjeti s njima u Veliku Britaniju

ostaviti ih u sefu hotela

a onda na povratku pokupiti

i donijeti

u Ameriku

tebi

Mi se svi smijemo, cerimo, Koliba je jeftin

i njegov bog je pravi američki prozivod

sve ljubi

i nikog ne kažnjava

dolazi u raznim bojama

a njegov život

sa seksulanim zlostavljanjem u djetinjstvu

jebeno upakovana priča

Kad smo potrošili smijeh

na licu ostaju grimase

djelić sekunde izbjegavamo međusobne poglede

jer njegova žena

ima muža

koji nosi ručnike

za običnu kosu

preko čitavog svijeta

jer vjeruje da je neobična

toliko žarko

kao što se vjeruje u boga

i nitko mu neće dokazati suprotno

Vjera je ljubav,

a ljubav je bog

tako je jefitno,

a tako nedostižno.

* * *

Voljela bih biti otac mojoj kćeri

s mekanim i mirisnim dlačicama na rukama

u koje zabija nos i opija se

tamnim, muškim, sigurnim

nositi broj 43, najmanje,

da mi se popne na prste

i bude najviša od svih

i ne klizi dolje

da se sakrije iza mojih leđa

da me zavodljivo gleda

da budem uporište kad više ničega nema,

zadnje, najzadnje

nepokorivo

da se znam smijati

praviti nered

igrati šah,

i koga je Perzej ljubio

nestati

očevi pouzdano znaju nestati

majke ostaju za mržnju

krivih usana

ukočenih ramena

općenito propadljivijeg tijela

s malo ili sasvim bez trikova

mrzeći svoje majke

koje nikada nisu znale

kako im biti očevi.

* * *

O Marku mislim dok trčim.

Zimi mrak pada rano

pravim veliki krug oko kuće njegovih roditelja

njegov je život stao u moj.

Netko mi je poslao poruku.

Smrt kao i život uvijek

pronađe put;

tehnologija je samo jedan

od njih, kao na primjer,

sms o samoubojstvu.

Sjedim i čekam da mi dođe izgovor

za sahranu,

ali dolazi samo ono što je od njega ostalo:

imao je šest godina, nije znao reći

nesquik, njegova sestra i ja

tjerale smo ga ponavlja neku smiješnu riječ

od osmog razreda je markirao

i jako se zaljubio

duvao je kao što smo duvali i mi

jednom je prenoćio u policiji, tata ga je namjerno ostavio.

Dvije babe na groblju pričaju

o svojim bolesnim jetrama,

njegov život barem tri puta stane u njihov

one melju,

tragediju mladog života

namirisale su kao strvinari.

Njegova sestra i ja, u shoping autobusu za Graz,

ona se smije, moj mali glupi brat,

oženio se, s dvadeset dvije

cura je ostala trudna

beba se zove Pablo

previjamo se od smijeha,

te noći Pablov tata odlazi,

on ima samo četiri mjeseca

i sve što zna su glad, vlaga i suhoća

a kada je suh opet ne zna ni za što.

Nalaze ga danima kasnije

na napuštenom nogometnom igralištu.

Sliku ti daju da vidiš samo izdaleka,

ona mi o svemu priča, tako joj je lakše,

na slici se vidjelo, on je klečao.

Šuti. Tad prvi put pokriva lice rukama.

Trebao je samo ispraviti koljena.

Kad otvori dlanove kao drvene škure, preobražena

nastavlja, s tamnim svjetlom u oku;

Bog je tako htio, on zna zašto.

Bog izlazi kao duh iz procjepa nepodnošljive boli

boli koja toliko zamagli razum,

da Markov život koji stane u moj,

njegova zgrčena koljena i omču oko vrata,

učini sredstvom za svoj nejasan cilj.

Raj je možda najbolja fora,

koje se netko mogao sjetiti

kad više nije bilo načina

da se objasni besmisao.

O Marku mislim dok trčim

sve manje,

ljeto je.

* * *

Time line

Stavit ću sliku na fejsbuk

iduće ljeto.

Ići ću na godišnji odmor, ne kao ove godine,

ići ću na more, u apartman,

popet ću se na brdo odakle puca pogled

na beskrajno plavetnilo

okačit ću takvu sliku

more će gutati sunce iza mojih leđa,

a moja ramena će biti preplanula

sok će curiti iz raspuknutih smokava na tacni

ali one neće biti udarene, trule ili potamnjele

puknut će samo po sredini,

a ja ću to uslikati

promjenit ću profil picture

dobit ću dvjesto lajkova

bit će to čarobna fotka,

pomalo fade

jedva će me prepoznati

ustvari će biti zavidni

sklopit ću takvu galeriju

moji prijatelji će sjediti pred kompujterima

i pretraživati svoje foldere

ali nitko, nitko se neće moći mjeriti

s mojim zalaskom sunca,

zrncima pijeska na stopalima,

grbavom prastarom maslinom,

provalit ću, ako treba, u tuđe dvorište

slikati stol, stolice, verandu,

koru od lubenice, suncobran,

otvorenu knjigu zavrnutih korica

uflekanu od soli

ja ću biti najsretnija

točno će se vidjeti

i moja djeca će biti sretna

strpljivo će pozirati

anđeoskog smješka

svi ćemo pozirati

koliko god bude potrebno

dok nam žile u očima ne popucaju

od gledanja prema kameri

dok nam se lice ne ukoči

dok ne uhvatimo taj trenutak sreće

pa da ga okačim na fejsbuk.

* * *

A možda su samo vidjeli Mjesec.

Poslije, na vijestima gledamo

zgužvane karoserije

napuknuta stakla na šofer šajbi

oblivena crvenim

kao pustinjske ruže,

dječju cipelicu na trotoaru

mobitel koji

više nikada neće zavibrirati

crne vreće

bolničare koji gledaju u tlo

polegnutu travu

ružnu utrobu haube

pokidane čađave cijevi,

onda se

nadograđuju životi na konačnost

bračni par

majka s dvoje djece

prijatelji koji su krenuli u provod

vozač kamiona

mlađi punoljetnici

glumačka zvijezda

pjevač

košarkaš

tromjesečna beba

legenda novinarstva

službeni uzrok nesreće

neprilagođenost uvjetima na cesti.

Često tako dok vozim

mračnom dionicom puta

ugledam taj pun Mjesec

tako nestvarno lijep i savršen

boje za koju ustvari ne postoji riječ

u našem jeziku

magnetično privlačan

dalek od ovog svijeta

obećavajuć,

zagledam se

čitavo tijelo mi zadrhti od straha i užitka

kad shvatim gotovo nebitnim dijelom sebe

da sam prešla punu bijelu crtu,

jedva se vratim,

nastavim disati

i pomislim

a možda su samo vidjeli Mjesec.

Bilješka o autorici:

Ivana Bodrožić spisateljica je i pjesnikinja rođena u
Vukovaru. Diplomirala je filozofiju i kroatistiku na Filozofskom
fakultetu u Zagrebu.

Za zbirku poezije Prvi korak u tamu objavljenu 2005.
godine dobila je nagradu Goran za mlade pjesnike te
nagradu Matice Hrvatske Kvirin, za najboljeg pjesnika do
35 godina. Pjesme su joj prevođene na razne europske jezike, a
prijevod cjelovite zbirke Prvi korak u tamu izašao je na
španjolskom jeziku. Roman Hotel Zagorje za koji je
osvojila brojne nagrade objavila je 2010. godine, a potom je
objavljen u Njemačkoj, Francuskoj, Sloveniji, Srbiji, Češkoj,
Makedoniji, Danskoj, Turskoj, Velikoj Britaniji i Americi.

Zbirku pjesama “Prijelaz za divlje životinje” objavila je 2012.
godine, a 2014. zbirku kratkih priča 100% pamuk, za koju
je nagrađena nagradom Edo Budiša za najbolju zbirku
priča autora do 35 godina (na područja s kojeg nije potreban
prijevod). Roman Rupa objavila je 2016. godine koji je
izborom čitatelja 2016. godine dobio nagradu Blakan
Noir
, a američko izdanje očekuje se 2021. godine. 2018. g.
objavila je i zbirku poezije “In a Sentimental Mood”.

Najnoviji roman pod naslovom ”Sinovi, kćeri” objavljen je u
izdavačkoj kući Corto Literary 2020. godine.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije