PIŠE: Gordana Foder

Teoretski uopće nema problema oko izvođenja online nastave

Teoretski gledano, sve je kao cvjetna livada okružena šarenim i veselim leptirićima, svi učenici imaju uvjete (čitaj: internetsku vezu koja nije bez veze, tablete, laptope, mobitele, stolna računala, nešto od toga) i svi imaju dovoljno IKT znanja da prate online nastavu.

Dakle kako je bilo najavljeno kao mogućnost u prošloj kolumni,
došlo je do stani – pani pa se tako od ovog ponedjeljka u
Hrvatskoj zatvaraju sve škole na dva tjedna. Za učenike od petog
razreda osnovne škole i starije nastava će se odvijati online, a
za učenike razredne nastave će biti nastava na državnoj
televiziji, na HRT3.

Tako je službeno rečeno.

Od učitelja se očekuje da svaki dan uredno dolaze u školu i
nastavu online održavaju iz škole. Isto tako, od učitelja se
očekuje da paze na djecu koju će roditelji eventualno poslati u
školu jer ih nemaju kome kod kuće ostaviti. Prema tome, ‘škole su
zatvorene, ali su otvorene. Odnosno hoću reći – nisu baš
zatvorene, ali su dovoljno otvorene da ne budu
zatvorene.’ (preuzeto iz jedne nastavničke grupe).

A sad analiza situacije

Od kud početi? Teorija tako lijepo zvuči, ono, imaš feeling da si
u nekoj uređenoj državi, suvremeno opremljenih škola gdje nije
trebao jedan virus da učenici dobiju sapun. Teoretski gledano,
sve je kao cvjetna livada okružena šarenim i veselim leptirićima,
svi učenici imaju uvjete (čitaj: internetsku vezu koja nije bez
veze, tablete, laptope, mobitele, stolna računala, nešto od toga)
i svi imaju dovoljno IKT znanja da prate online nastavu, svi
nastavnici imaju uvjete (internetsku vezu u školama koja ne puca,
tablete, računala, pametne ploče, kamere, mikrofone, informatičko
znanje i vještine i tako dalje). 

Teoretski uopće nema problema oko izvođenja online nastave. A
realno? Realno, u uputama se guraju alati preko Carneta i
Microsofta za izvođenje nastave online, pa se tako preporuča
platforma Yammer za formiranje viritualnih razreda. Yammer se
nalazi u paketu 365 alata (ne da mi se sad detaljno opisivati što
je to, koga zanima neka gugla, google ionako zna sve).

E, kad uđete sa svojim AAI identitetom (to je akademski
identitet, imaju ga svi učenici i nastavnici i namijenjen je samo
njima) kao da ste ušli u sobu mlađeg, neurednijeg i
promiskuitetnog brata Facebooka.

U Yammeru pišu dječica iz cijele Hrvatske bez reda, zakona, metle
i cenzure. I dok vam na ozloglašenom Facebooku ne može proći
golotinja, pornografija niti govor mržnje, ma ne može vam proći
ni objavljena pdf verzija neke knjige, na Yammeru toga (osim
knjiga) imate koliko želite. No, kako je preporuka da se sada
koristi i Yammer, učitelji su dojavili nadležnima da je tamo
leglo neprimjerenih sadržaja te se je tijekom vikenda pristupilo
generalnom čišćenju. Pa će sada i Yammer postati pristojan.

Alternativa Yammeru je Microsoft Teams. No, dakle, ali! Još od
obraćanja i objave premijera na teveu, učitelji pokušavaju
formirati viritualne razrede u Teamsu (uvjet je da su svi učenici
aktivirali svoj AAI identitet u Microsoft Office 365 kako bi ih
razrednik koji formira team mogao dodati). Snaći se u Teamsu nije
neki problem, lagano je i svima jasno, fakat ne moraš biti
informatički genije da oformiš viritualni razred u Teamsu. ALI!
Pokušaš li, dobit ćeš odgovor: ‘Ostvarili ste maksimalni
dopušteni broj članstva u timovima, morate napustiti neke timove
da biste mogli nastaviti.’.

Nema majci veze to što niste ni u jednom timu, to što ste se
možda prvi put logirali. Ta poruka visi već dva dana kad pokušate
složiti viritualni tim. Odgovor je od nadležnih koji
‘brinu’ o sustavu da je to bug i da se radi na njegovom
uklanjanju. 

Hoćeš – nećeš – ne možeš se do ponedjeljka pripremiti za
viritualnu nastavu prema uputama iz ministarstva magije. Jer se
otklanja bug. (‘Bug je izraz koji se koristi za opisivanje
grješke, kolapsa, ili neispravnost u radu nekog softvera na
računalnom sustavu. Većina grješaka (bugova) plod su pogrješne
izvedbe u izvornom kodu, dizajnu ili neke su uzrok pogrješne
izvedbe u sklopovlju ili u programu prevoditelju (manje
rijetko).’ – izvor wikipedija.hr)

Sistem snađi se

Nisu hrvatski učitelji glupi niti neinformirani niti
neobrazovani. Većinom se samoeduciraju, mnogi su međusobno
povezani i razmjenjuju ideje i znanja. Na Facebooku postoje razne
učiteljske grupe, ali ne samo one u kojima se ljudi druže u
viritualnim zbornicama, već i one u kojima se dijele znanja,
nastavni materijali i iskustva.

Jedno takvo mjesto na Facebooku je i Webučionica učiteljice iz
Svete Nedjelje Sandre Vuk koja je ‘alfa učiteljica’. Zahvaljujući
baš njoj i njezinoj webučionici mnogi će nastavnici bez imalo
problema odraditi online nastavu jer je Sandra nesebično
podijelila svoja dugogodišnja iskustva i znanja sa svojim
kolegama. Njezini su dosadašnji webinari (i njezinih kolegica
Lane i Nevene) naučili kolege više nego svi Loomeni ovog
svijeta. 

Pa tako učitelji znaju da osim Yammera i Teamsa mogu otvoriti i
online učionice i na drugim platformama, recimo na Google
classroomu ili na Edmodu. Oni malo vičniji IKT – u će
otvoriti razredne web stranice, instalirati na njih interne
forume ili neke druge oblike interakcije i preko njih
komunicirati s roditeljima i svojim učenicima. Postoji hrpa
besplatnih alata pomoću kojih se može održavati online
nastava. 

Nitko konkretno nije tomu učio učitelje. Sve je to samouko znanje
onih koji su cjeloživotno učenje shvatili doslovno i odvajaju
vrijeme za samoedukaciju i napredak u svojem poslu.

Razredna nastava

Učenici nižih razreda osnovne škole upućeni su da prate nastavu
na državnoj televiziji na HRT3 programu. Što ako netko ne hvata
taj program? Onda će trebati Internet pa pratiti program preko
interneta. Što će uopće biti u tim edukativnim emisijama? Ne rade
svi učitelji po istim udžbenicima i istim tempom.

Kako je uopće zamišljeno da bi, recimo, baš svi prvašići u državi
mogli pratiti isto i nešto naučiti? Upitnika oko
te nastave ima hrpa. Živi bili pa vidjeli, za sada unaprijed
zahvaljujemo kolegama koji su se potrudili stvoriti na brzinu taj
obrazovni program, ma kakav bio.

Uputa iz ministarstva je da se osnuju Viber ili WhatsApp grupe s
roditeljima i da se tako s njima komunicira. Ali nije objašnjeno
da će učitelji dobiti službene telefone za takvo što. Davanje
privatnog broja telefona spada u domenu GDPR – a i mnogi učitelji
ne žele dijeliti svoj broj telefona. Dalje, uputa je i da se
osnuju Facebook grupe za roditelje. Nisam sigurna da je životni
san učitelja koji imaju Facebook dijeliti svoju privatnost s
roditeljima dodajući ih za prijatelje. Služba je služba, a družba
je družba. 

Ali, zato postoje oni učitelji koji imaju IKT znanja i kojima je
stalo do njihovih učenika i oni će iznaći način kako da njihovi
učenici ne budu zakinuti za obrazovanje za vrijeme ovih mjera
predostrožnosti od širenja zaraze. 

Zašto radimo online nastavu od kuće iz škole?

Jedno od pitanja koje se provlači je i zašto učitelji moraju
sjediti u školama ako će raditi online. Pa većina ih od kuće ima
bolje uvjete za izvođenje online nastave nego iz škole. Mnogi
učitelji nemaju niti svoju učionicu, niti kabinet, niti svoje
računalo u školi. U mnogim je školama internetska veza takva da
puca svako malo kao kukuruz kokičar na toplini. 

Pitanje je i što se očekuje od učitelja razredne nastave da rade
u školama ako su im učenici upućeni da prate televizijski
program. Tek toliko da se pojave na radnom mjestu? Pokupe zarazu
u nekom od javnih prijevoznih sredstava na putu? Ne Škola za
život, već Život za školu. Ili se samo očekuje od učitelja da
besplatno bejbisitaju djecu koju eventualno roditelji pošalju u
školu na čuvanje. Još jedno u nizu ponižavanja učitelja. Ni prvo
ni zadnje. 

Tko preživi pričat će

Čitamo se za tjedan dana na istom mjestu u isto vrijeme s
doživljajima prvog tjedna online nastave u Školi za život. Tko
preživi pričat će.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije