'Nakon pressice ministra i voditeljice Radne skupine koja je donijela te mjere, većina je nastavnika, ali i roditelja ostala sjediti ispred televizora s otvorenim ustima, razrogačenim očima i s gomilom upitnika iznad glava. Ono - ha?'
Stigle su dugo očekivane upute iz MZO kako organizirati nastavu u
školama u vrijeme pandemije Covida – 19 i povećanog broja
oboljelih i zaraženih u Lijepoj nam našoj. Pressica ministra i
Radne skupine čekala se napetije od finala nogometnog
prvenstva.
Nakon pressice ministra i voditeljice Radne skupine koja je
donijela te mjere, većina je nastavnika, ali i roditelja ostala
sjediti ispred televizora s otvorenim ustima, razrogačenim očima
i s gomilom upitnika iznad glava. Ono – ha?
Satničari po školama su, nakon prvotnog šoka i nevjerice,
vjerojatno ili drmnuli nešto žestoko ili si počupali kosu. Osobno
vodim svog satničara na večeru ako uspije složiti 48 sati nastave
informatike i 48 sati nastave TZK u pet radnih dana po 6 – 7
sati. Veća je vjerojatnost dobiti eurojackpot nego sve mjere MZO
i HZJZ ugurati u satnicu i raspored.
Upute
Upute za sprječavanje i suzbijanje epidemije Covid-19 vezano za
rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj
godini 2020./2021. napisane su na šesnaest stranica (kome se
detaljno čita ima ih
ovdje).
Osnovne upute su sljedeće: za vrtiće vrijede tri osnovna pravila,
a ta su pojačana osobna higijena i pranje ruku, nemiješanje
odgojno – obrazovnih skupina i najveći mogući fizički razmak
za vrijeme jela i spavanja. Učenici od prvog do četvrtog
razreda osnovne škole bit će u ‘balončiću’. To znači da kad uđu u
svoju učionicu nema majci više mrdanja van iz nje.
Tu su također upute za pojačanu osobnu higijenu i dezinfekciju
ruku (Preporuča se pranje ruku u toploj vodi. Ja u učionici nemam
toplu vodu. Za druge ne znam. Možda netko ima toplu vodu u
učionici. Blago njemu.), zatim nemiješanje odgojno
– obrazovnih skupina, tj. razrednih odjela (Zbog nedostatka
prostora imali smo po dva razreda zajedno TZK u dvorani, a što
sad? Neće ljeto i toplo vrijeme zauvijek trajati da se izađe na
dvorište.), najveći mogući fizički razmak – distanciranje
(jupi hura neš’ ti socijalizacije kad svatko mora sjediti sam i
nema zvona, nema odmora) i učenici nisu dužni nositi masku.
Maska se preporuča kroničnim bolesnicima i rizičnim skupinama
kako učenika tako i učitelja pa tko preživi – pričat će.
Učitelji koji predaju strani jezik, Vjeronauk, negdje i Glazbenu
kulturu te po novom Informatiku, morat će u razred ulaziti s
maskom.
Viši razredi, oni od 5. do 8. su malo problematičniji. Kao prvo,
neće imati kabinetsku nastavu već će biti smješteni u jednoj
učionici, a učitelji će vući sav potreban pribor sa sobom (malo
je problematično kako će učitelj Glazbene kulture natovariti
pijanino na leđa i šetati ga po školi, al ajd’ snaći će se
– čitaj: neće svirati).
I za više razrede vrijede kao osnovne mjere sve što i za niže, uz
tu razliku što ukoliko nije moguće poštivanje metar i pol razmaka
u učionici učenici i učitelji moraju nositi maske ili se razredni
odjeli dijele na grupe učenika (turnosna nastava ma što to
značilo i kako bilo provedivo).
Za srednje škole vrijedi sve kao i za više razrede osnovne škole,
osim što je njima propisano 2 metra razmaka. Piše još puno
toga u Uputama, piše da nastavu treba organizirati u dvosatima i
trosatima, pa bi tako učenici mogli imati u jednom danu,
primjerice tri sata Engleskog jezika i dva sata Kemije. Sve u
svemu, satničarima je veselo. (Satničar je onaj siromaK koji je
zadužen za slaganje rasporeda u školi. Njega uglavnom nitko ne
voli jer ma kako god složio raspored, uvijek netko ima primjedbe
i nije s nečim zadovoljan.)
Organizacija nastave
Vrlo mali broj škola ima sreću da je do sada radio u jednoj,
jutarnjoj, smjeni pa sad ima prostora za raširiti se u popodnevne
sate s nastavom. Kako će se organizirati škole koje su u dvije,
pa čak i tri smjene, s velikim brojem učenika – zaista
podliježe čarolijama.
No, prosvjetari su vrlo prilagodljiva i žilava vrsta pa će se,
kao i uvijek, snaći i ovaj put i u danim okolnostima. Malo je
konfuzna ideja oko toga da se učenici dijele na skupine koje bi
naizmjenično imale nastavu uživo i nastavu online. Nije baš jasno
tko bi radio taj posao? Naime, to je za nastavnika rad u
dvije smjene u jednom danu.
Ono, ujutro s pola razreda radiš uživo, a zatim popodne s drugih
pola razreda online. Nije baš isto imati nastavu online i uživo.
Tko će to platiti? Ne mogu baš uvijek prosvjetari raditi za
vatikansku valutu i dječje osmjehe. No, za takva pitanja postoje
sindikati pa neka se oni izbore za pravdu.
Nadalje, u Uputama stoji da je na početku ili na kraju svake
smjene potrebno čišćenje i dezinficiranje prostorija
sukladno uputama. Nagradno pitanje glasi: tko će čistiti kad
većina škola ionako ima premali broj spremača i spremačica? No,
ministar se smilovao te odobrio zapošljavanje dodatnih spremača
na 6 mjeseci. Bar nešto. Kopiram iz Uputa dio koji se odnosi
na zajedničke prostore (primjerice školske hodnike).
Vezano za zajedničke prostorije preporučuje se:
– prolazak skratiti na minimum (ne kužim, hoćemo li juriti kroz
hodnik?)
– da u vremenu prolaska djece/učenika i
odgojitelja/učitelja/nastavnika iz jedne odgojno-obrazovne
skupine/razrednoga odjela tim prostorijama, druge skupine/odjeli
ne prolaze (već zamišljam situaciju: viriš kroz vrata učionice i
kad vidiš da nikoga na hodniku nema iskačeš s učenicima kao
komandos do željenog cilja – blagovaonice primjerice)
– da djeca i učenici prilikom prolaska nepotrebno ne dodiruju
površine ili predmete (svezati im ruke?)
– da djeca i učenici prolaze po najkraćoj mogućoj unaprijed
utvrđenoj/označenoj ruti
kretanja (primjerice od ulaza do sobe/učionice, pri čemu je
potrebno unaprijed
utvrditi/označiti rutu kretanja) (strelice u bojama po hodnicima
škola?)
– ako je moguće kroz hodnike organizirati kretanje u jednom
smjeru ili označiti put
Kretanja (strelice i prometni znakovi?)
Ima još…
Ima još. Ima. Ali kako se broj zaraženih i oboljelih iz dana u
dan mijenja (čitaj: povećava), za očekivati je da će i upute
dobivati svoje izmjene i dopune. Za sada bacamo nagradnu igru
– koja će škola najdulje ostati offline i oklade s kojim
datumom svi idemo ponovno online.
Dopuna
U vrijeme nastajanja ovog teksta na internetu je osvanuo novi
dokument iz MZO: Modeli i preporuke za rad u uvjetima povezanima
s COVID-19 na 70 stranica (piše da je nelektorirana verzija pa
koga zanima neka se zabavlja
ovdje.
O tome više za tjedan dana. Do tada će se još puno toga
promijeniti.