PIŠE: GORDANA FODER

O praznicima, usavršavanju, disciplini i Facebooku

I još kojekakvih reformi su se učitelji pod praznicima i u slobodno vrijeme naslušali. Taman da se prosvjetarima sve u glavama izmiješa i lagano smuči, smrači pred očima i postavi se pitanje: 'Dokle više?'. Zaključak svega je 'Tresla se brda, rodio se miš', jer, kako se koja vlast promijeni tako i reforme umru. Kao da ih nikada nije bilo...

Učenicima završavaju zimski praznici. Usprkos uvriježenom
mišljenju, učitelji ih niti nisu imali. Radili su. Na fizički u
učionicama s djecom, ali radili su. Odradili su,
primjerice, sjedenje na hrpi stručnih usavršavanja, neki su
čak potegnuli (o svom trošku) i na stručna usavršavanja van svog
mjesta boravka. 

O stručnom usavršavanju

Većina učitelja je ipak marljivo sjedila uz računala i stručno se
usavršavala u viritualnim učionicama gdje su naučili da u
aktualnoj reformi nije dobar ishod učenja kad se kaže: ‘Učenici
izrađuju plakat’ već da ishod treba glasiti: ‘Učenik
iskazuje doživljaj glazbenog djela u autentičnom okružju putem
plakata.’. Isto tako su učitelji naučili da nije dobar ishod:
‘Učenik posjećuje botanički vrt’ već treba pisati: ‘Učenik
primjenjuje dihotomski ključ za određivanje vrsta u botaničkom
vrtu.’. Neću više dalje o tome. Pametnom je dosta. Da zaključi
što su učitelji pod praznicima radili. I što će trebati raditi.
Kad se reformiraju.

Nasjedili su se učitelji (oni s malo duljim stažem) već na
hrpetinama raznih tematskih stručnih usavršavanja: em su slušali
satima i danima o HNOS – u, taman su sve naučili, HNOS je
neslavno zamro.

Pa su slušali o zdravstvenom odgoju i važnosti da se svaki dan
pod prvim satom ukrade od nastave deset minuta i vježba,
snimljeni su i filmići o tome, napravljeni plakati, potrošene
kune i kune, isprali su mozak učiteljima tvrdnjama kako djeca u
školi nakon svakog obroka na jednom umivaoniku i s hladnom vodom
moraju prati zube i još svašta nešto neizvedivo.

Onda su slušali satima i danima na stručnim usavršavanjima o
građanskom odgoju. Provedeno je vremena i vremena na stručnim
usavršavanjima oko novog slovopisa. Djeca nikad ružnije nisu
pisala no otkad je taj slovopis uveden. I o propalom Jokićevom
kurikulumu je potrošena hrpa riječi i vremena.

I još kojekakvih reformi su se učitelji pod praznicima i u
slobodno vrijeme naslušali. Taman da se prosvjetarima sve u
glavama izmiješa i lagano smuči, smrači pred očima i postavi se
pitanje: ‘Dokle više?’. Zaključak svega je ‘Tresla se brda, rodio
se miš’, jer, kako se koja vlast promijeni tako i reforme umru.
Kao da ih nikada nije bilo. 

O disciplini

Kad su se učitelji masovno pobunili zbog maltretiranja od strane
učenika i kad je javnosti do mozga doprla činjenica da učitelji
neodgojenim, nasilnim i problematičnim učenicima ne mogu ništa,
sastala se skupina ljudi i smislila novi pravilnik (kojem je
nemoguće bez šalabahtera zapamtiti naziv) o tome što i kako s tim
učenicima.

Pravilnik još nije stupio na snagu, a promjene koje donosi su
nebulozne. 
Naime, po tom pravilniku razrednici će, ukoliko žele riješiti
veliki disciplinski problem u razredu, pisati prvo prijedlog za
odgojno – obrazovnu potporu (uz pomoć stručnog suradnika) koji će
sadržavati opis potreba učenika, rizičnih i zaštitnih čimbenika
te ponašanja učenika koji na tu potporu upućuju te opis do tada
poduzetih mjera njihove učinkovitosti.

Zatim će obavijestiti roditelje i onda će pisati program odgojno
– obrazovne potpore (uz pomoć stručnog suradnika) koji obavezno
mora sadržavati opis problema i specifičnih potreba učenika, opis
jakih strana učenika, područja i ciljeve programa, popis mjera i
aktivnosti kojima se ciljevi namjeravaju postići s naznakom
nositelja, sudionika, mjesta i vremena trajanja te sadržaja
aktivnosti i način praćenja djelotvornosti programa.

Potpora traje najmanje 6 mjeseci, a tijekom potpore očekuju se
izvješća.  
Učinkovito, zar ne? To izgleda kao gašenje vatre kantom benzina.
Pa će onda javnost opet moći reći: ‘Tako te uče u školi?’. 

O fejsbuku

Facebook je fenomen. Već sam pisala davnih dana o tome trebaju li
učenici i učitelji biti prijatelji na FB, ali nikad nije suvišno
o tome govoriti.

FB je koristan ukoliko ga se koristi na razuman način i u
razumnoj mjeri. On ukida granice i povezuje ljude sa svih stana
svijeta pretvarajući svijet u globalno selo.

FB je moderno sredstvo komunikacije, a razumno korišten sredstvo
je i edukacije. 
Učitelji mogu komunicirati s učenicima putem FB a da ne budu
nužno prijatelji na privatnim profilima.

Moguće je napraviti grupu, stranicu, koja će poslužiti kao
edukacijski poligon. Iako je za takve stvari puno bolja zatvorena
društvena mreža Edmodo, ni FB nije baš zabranjen alat. 

Zašto ipak nije dobro da se ima učenike kao prijatelje na FB.
Ukoliko imate kojeg učenika kao prijatelja na privatnom profilu,
uvijek morate biti na oprezu da vi, ili neki vaš odrastao
prijatelj, ne objavite nešto neprimjereno dječjim očima, ili ne
napišete nešto što nije za dječje uši. Isto tako, treba biti
svjestan da sve vaše osobne informacije mogu ‘procuriti’ po
cijeloj školi i okolini, vaše privatne fotografije (npr.
učiteljica na plaži u badiču) mogu osvanuti na svim panoima u
školi.

Tako prestajete biti privatna osoba i imati svoj privatni
život  i postajete javno dobro. Osim ako u postavkama ne
posložite da su vam klinci u grupi ‘ograničeno’ pa će
vidjeti samo vaše javne objave. Ali to treba znati. 

Ukoliko pak prihvatite roditelje kao prijatelje na FB opet
skakućete po dvosjeklom maču. Danas si možete biti dobri s
roditeljima, sutra već više ne. Ili, roditelji ionako jako vole
kopati po privatnim životima učitelja svoje djece pa zašto im
pružiti dodatnu zabavu.

Osim toga, lako se upadne u zamku ‘individualnih
informacija’ o učeniku ukoliko vam je roditelj prijatelj na
FB pa vas traži ‘Kakav je moj mali u školi’. FB nije mjesto za
takve informacije. Dakle: oprez, oprez, oprez.

Dobra je strana FB što nudi međusobno komuniciranje putem poruka.
One ipak moraju ostati kratke, jednoznačne i u krajnjoj nuždi te
što formalnije. FB nije službeno sredstvo komunikacije. I to
treba uvijek imati na umu.

Umjesto zaključka

Facebook je odlična stvarčica ukoliko se razumno i pravilno
koristi. Objave tipa ‘gdje sam bio s kim sam pio kog sam
ljubio’ su za egzibicioniste koji ne mogu ručati ukoliko
nisu prvo ručak poslikali i objavili na fejsu. A ima takvih. Ih!

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije