Vijesti / Kolumne

PIŠE: GORDANA FODER

Informatika kao izborni predmet: Zašto se omalovažava učitelje razredne nastave?

Informatika kao izborni predmet: Zašto se omalovažava učitelje razredne nastave?
Varaždinski.hr

U svojem je mandatu tehnička ministrica u odlasku nebrojeno puta omalovažila učitelje razredne nastave na razne načine.

I tako. Od rujna 2020., u novoj školskoj godini, Informatika postaje izborni predmet od prvog razreda osnovne škole. Ankete provedene po školama pokazale su veliki interes za taj predmet, tako da će mnogo mališana već od prvog razreda slušati sadržaje iz informatike.

Sve je to u redu, odavno se zazivalo da se uvede Informatika od malih nogu u nastavni proces, no sad se javljaju oni kojima je upitna satnica i opterećenje učenika.

I dok tehnička ministrica na odlasku kaže kako razredna nastava 'ionako ima 3 - 4 sata dnevno' pa ima prostora za uvrštavanjem Informatike u redovni raspored, ljudi na terenu i u nastavi se pitaju na koju foru onda oni imaju svaki dan po 5 sati. No, nije ovo jedina netočna informacija kojom je tehnička ministrica na odlasku u svojem mandatu baratala pa ćemo joj sad, dok još sitno broji, oprostiti i ovo neznanje.

Naime, ministrica je zaboravila da učenici imaju, uz redovne predmete i Sat razrednika, Izvannastavnu aktivnost, DOP-ove i DOD-ove, ali i Vjeronauk i strani jezik. Dijete koje ne ide na izvannastavnu aktivnost u školi ni na DOP ili DOD, a ide na Vjeronauk, ima tjedno punih 21 sat nastave. Podijeljeno na 5 radnih dana nikako ne možemo doći do njezinih '3 sata dnevno'. 

No nebitno. Gdje ima volje ima i načina, pa će ona djeca, čiji se roditelji odluče da dijete neće psihički ni fizički stradati ako ga 'opterete' s dodatna dva sata informatike tjedno, možda koji dan imati i 6 sati. Pa što? Neće te sate provesti beskorisno, već će nešto naučiti.  

Kurikuli Informatike iliti što će djeca učiti

Kurikuli nastavnog predmeta Informatika od prvog do četvrtog razreda osnovne škole nisu kvantna fizika. Zapravo su sukus nekog općeg informatičkog znanja i nužne informatičke pismenosti kojom vlada bez ikakvog problema svaka prosječna učiteljica razredne nastave. Dakle, svaka bi razredna učiteljica bez imalo problema i dodatnih priprema mogla predavati i predviđene sadržaje iz informatike.

No, ali! Za objasniti učenicima da se računalo sastoji od kućišta, monitora, miša i tipkovnice treba zaposliti stručnjaka. I ne samo za to, već i za objasniti razliku između mobitela, tableta, stolnog i prijenosnog računala potreban je stručnjak (sadržaji predviđeni za prvi razred osnovne škole). Da mi je vidjeti diplomiranog informatičara kako trči u školu predavati dječici takve banalnosti za plaćicu kakvu prosvjetari imaju. 

A što će dječica učiti?

Prvašići

Prvašići će tako naučiti dijelove stolnog računala, kako se računalo uključuje i isključuje, kako pravilno sjediti pri radu na računalu, čemu služe miš i tipkovnica, naučit će čemu služi Internet i kako se njime sigurno služiti i još mnogo praktičnih korisnih svakodnevnih vještinica. Dakle, ništa strašno, ništa naporno, ništa opterećujuće. I ništa što bi zahtijevalo superviziju 'stručnjaka'. Naravno, u kurikulumu ima dosta i problemskih zadataka, koje će učenici rješavati kroz igru i razvijati logičko mišljenje, zadataka koji su sličniji matematici nego strašnoj informatici. 

Drugašići

U drugom razredu osnovne škole kurikul se proširuje pa će učenici dobiti osnovna znanja o operativnim sustavima, programima, zatim se i nadalje vodi briga o zdravlju i upućuje se djecu na provođenje vremena na svježem zraku, učenici će naučiti što su računalne mape i datoteke, igrat će se i učiti u jednostavnom programskom jeziku  Scratch (za znatiželjne - postoji online verzija pa pogledajte), naučit će zašto je važan Internet i kako se pretražuje, naučit će razlikovati mrežne preglednike,  a veliki je naglasak i opet stavljen na sigurnost na internetu, čuvanje podataka i odgovornom ponašanju. Kao i u prvom razredu predviđeno je mnogo mozgalica kojima će se razvijati logičko mišljenje i zaključivanje. 

I opet, sadržaji nisu neka velika nauka, zabavni su i jednostavni i opet se ne očituje potreba za stručnjakom. Svaka učiteljica razredne nastave savršeno je sposobna odraditi sadržaje informatike drugog razreda bez da trepne. 

Trećašići

U trećem se razredu kreće s usporedbom simbola u svakodnevnom životu i simbola u digitalnom svijetu. Sumnjam da neka od kolegica iz razredne nastave ne zna kako izgleda simbol za wi-fi ili za bluetooth pa treba zaposliti informatičara da to djeci objasni. Trećaši će nastaviti učiti raditi u Scratchu, jako simpatičnom i jednostavnom programčiću. Učit će i o sigurnom digitalnom okruženju i opet o zaštiti na internetu. Toga nikad dosta. Mogli bi i neki stariji to učiti. U trećem će se razredu učenici upoznati i s računalnim virusima. Naučit će osnove internetskog bontona. Učit će i o vrstama komunikacije. Naravno, i opet sve vrvi mozgalicama. 

Realno gledajući, ni nastavni sadržaji iz informatike u trećem osnovne nisu prevelik zalogaj za učitelje razredne nastave.

Četvrti razred

Četvrtaši svoje informatičko obrazovanje počinju poviješću informatike i razvojem tehnologije. Upoznat će se i s načinom desetoprstnog pisanja - osnovama daktilografije. 

Učenici će u četvrtom razredu naučiti i sastavljati svoj e-portfolio. I dalje će razvijati znanja u Scratchu. Naučit će pisati tajne poruke. I u četvrtom se razredu vodi briga o zdravlju, oprezu na društvenim mrežama, a naravno tu je i hrpa zabavnih mozgalica.

Zašto se omalovažava učitelje razredne nastave?

U svojem je mandatu tehnička ministrica u odlasku nebrojeno puta omalovažila učitelje razredne nastave na razne načine. Pa nije propustila priliku ni omalovažiti ih ni sad, uvođenjem izborne nastave Informatike, ali onemogućivši da oni sami u svojim razredima predaju taj predmet iako su nastavni planovi takvi da bi ih uspješno i bez problema mogao odraditi i prosječni osmaš. No, OK. Vidjet ćemo kako će se namaknuti silni stručni kadrovi u škole i kojom će se brzinom na natječaje javljati IT stručnjaci.

(Pre)poruka roditeljima

Dragi roditelji, izaberite Informatiku kao izborni predmet za svoje dijete. Sigurno nećete pogriješiti. Sadržaji nisu opterećujući već edukativno zabavni. Sve detalje možete pronaći kod Školske knjige.

A moji dragi kolege i kolegice učitelji razredne nastave svoje su sposobnosti i znanje, kao i digitalne kompetencije dokazali tijekom Nastave na daljinu. Bez Đurđe i Škole na Trećem.

Najgledaniji video

Najgledanija galerija

Izdvojeno


Reci što misliš!