Kako je Habuš našao 107 milijuna smokvinih listova za pokriti loš proračun

Gradsko vijeće Grada Varaždina nije prihvatilo prijedlog Godišnjeg proračuna za 2017. godinu, nego privremeno finaciranje na rok od tri mjeseca. U tom razdoblju gradonačelnik može predložiti novi proračun ili će gradom do lokalnih izbora u svibnju upravljati povjerenik.

O navedenom je odlučila većina gradskih vijećnika. Radi se o pravilima i proceduri koju propisuje zakon i vrijedi za sve jedinice lokalne samouprave. Slična pravila vrijede u većini demokratskih država, gdje je izglasavanje proračuna dokaz da postoji funkcionalna lokalna samouprava i gradski vijećnici imaju povjerenja u to kako gradska uprava upravlja gradom.

Tri tvrdnje oko pada proračuna

Kao i većini građana, žao mi je što je proračun pao. Pratim lokalne medije u nadi da će blagdansko vrijeme dati dovoljno prostora za analizu uzroka i posljedica pada proračuna i prijedloga rješenja.

Ono što sam saznao iz medija može se svesti na tri tvrdnje: 1. Neodgovorni uhljebi željni vlasti su srušili proračun. 2. Ugroženi su veliki projekti i manifestacije 3. Ugroženi su mali projekti, financiranje udruga i malih potreba.

No, je li baš tako?

S prvom tvrdnjom se mogu dijelom složiti. Naknade za rad u Gradskom vijeću su vjerojatno razlog da oporba dobro razmisli da li će rušiti vlast i izložiti se riziku novih izbora. Izraženo u kunama, vlast ima nekoliko milijuna puta više razloga da podrži proračun jer tu su naknade za rad u nadzornim odborima i druge uhljebnine… Proračun za 2016. godinu je prošao jer je vlast imala čime trgovati i umanjiti duševne boli nekim vijećnicima koji su tada neočekivano podržali proračun. Vlast više nema čime trgovati, a i redoviti izbori su blizu.

Koji su to veliki projekti?

Što je s ‘velikim’ projektima? Izgradnja i rekonstrukcija škola je ugrožena. Međutim, za to je prije svega kriva aktualna vlast. Valja podsjetiti da je do nedavno jedini koncept financiranja takvih projekata bilo javno-privatno partnerstvo i to na način kako se ovaj koncept provodio na sjeveru Hrvatske. Neracionalno i netransparentno, na način da ni bivše (SDP/HNS), ni aktualne (HDZ/Most) vlade ne žele preuzeti ugovornu (i utuživu) obavezu sufinanciranja ovih projekata.

Prisjećam se da je u travnju 2015. u Varaždinu održan skup Zajedno do EU fondova, kada smo saznali vijest da je Hrvatska jedina zemlja koja je propustila priliku da se obrazovna infrastruktura financira iz EU-fondova. Aktualne gradske i županijske vlasti, oslanjajući se na JPP, nisu imale primjedbi.

Smatram da ostali veliki projekti nisu ugroženi neizglasavanjem proračuna jer ova vlast nema pripremljenih velikih projekata koji bi se trebali realizirati tijekom sljedećih pola godine.

U Strategiji nema ‘ugroženih’ projekata

Veliki, strateški projekti bi morali biti navedeni u Strategiji razvoja, a Grad Varaždin je svoju strategiju razvoja do 2020. godine donio nedavno, u lipnju 2016. U toj Strategiji nema projekata koji su na listi ‘ugroženih’.

Činjenica je da su se u međuvremenu pojavile ideje jako važnih i uistinu dobrih razvojnih projekata za Grad, kao što je izgradnja nove zgrade Gradske knjižnice, ili projekt Živjeti Z Dravo-M. Čini se da bi i bivše kino Dom konačno moglo moglo dobiti neku funkciju…

Iskreno se nadam da će se pronaći način da se ovi projekti ne zaustave, barem ne njihova priprema, a načina za to ima.

Međutim, gradska vlast koja nema sposobnost strateškog promišljanja i planiranja, kojoj se prioriteti i strategije mijenjaju od danas do sutra, sigurno nema sposobnost provedbe velikih projekata.

Većina manifestacija u drugoj polovici godine

Što se tiče manifestacija, uglavnom se radi o programima koji se odvijaju u drugoj polovici godine. Možda je prijetnja da se manifestracije neće održati zbog izostanka financiranja iz gradskog proračuna zapravo dobra prilika da se pripreme i objave programi i financijski planovi velikih manifestacija, kojih sada nema.

Grubo govoreći, ovo je prilika da se odgovori na pitanje da li je Špancirfest profitni centar Grada ili mjesto troška? Očekujemo li da će koštati više od milijun kuna (što neposredno, što posredno) ili da će stvoriti nekakav višak prihoda iz kojeg će barem oprati grad i obnoviti uništeni travnjaci?

Što se tiče ostalih manifestacija, nije li ista vladajuća ekipa upropastila prijavu Grada Varaždina za Europsku prijestolnicu kulture i propustila priliku da se dio potreba riješi iz EU i nacionalnih fondova? Građani nemaju sve informacije što se s tom prijavom događalo, ali tvrdnja kako će Varaždin sve programe realizirati i bez europskog novca je vrhunac neodgovornosti i bahatosti.

Ideja da se prezentacija održi uz prijevod međunarodnoj komisiji jer će tako biti manje vremena za pitanja podsjeća na lošeg đaka koji spas od jedinice čeka od školskog zvona.

Dakle, postoje li programi onih manifestacija čije se financiranje traži, ili će se izraditi ‘u hodu’, nakon što se osigura financiranje iz gradskog proračuna?

Žrtve bi mogle biti mali projekti

Mali projekti, financiranje udruga i malih potreba mogli bi biti tragične žrtve pada proračuna, o čemu čitamo argumentirana upozorenja. Doduše, ne svi. ‘Uskrsnice’ da, ali ‘božićnice’ ne, kao ni sufinanciranje školskih knjiga jer te potpore dolaze u drugom dijelu godine.

Programi koje provode neke institucije ili udruge ne moraju biti ugroženi ako nositelji programa imaju i druge izvore financiranja kojima mogu premostiti nekoliko mjeseci. Ipak, mali projekti u području kulture, umjetnosti, sporta, obrazovanja, socijale i dr. upućuju da bi vlasti morale tijekom sljedeća tri mjeseca pripremiti suvisli proračun, kojeg oporba ne bi mogla odbiti bez dobro argumentiranih razloga, posebno ne u izbornoj godini.

Na kraju, u svakoj nevolji ima i nešto pozitivno. Zahvaljujući padu proračuna, građani imaju priliku saznati još neke informacije, koje začudo nisu zaslužile pažnju gradskih vijećnika.

Zašto Grad plaća Europsko rukometno prvenstvo?

Tako vidimo da bi gradski proračun u 2017. godini, bez ikakvog dodatnog obrazloženja trebalo opteretiti troškovima za Europsko rukometno prvenstvo 2018. u iznosu od 937.500 kuna. Zašto?

Bivša je vlast Grad Varaždin neodgovorno uvalila u JPP projekt dvorane koja sada košta mjesečno više od milijun i pol kuna. Na godišnjoj razini ovaj je iznos višestruko veći od ukupnog ulaganja u rekreativni, amaterski i profesionalni sport. Nije li dosta tu dvoranu bez naplate ustupiti za rukomentno prvenstvo? Kakva je to vlast koja nekoliko utakmica razigravanja (ne znamo koliko) namjerava financirati s više nego trostrukim iznosom u odnosu na sve udruge u području odgoja i obrazovanja te sveukupan rad s darovitim učenicima?

U gradskoj jezgri bez ikakvih zahvata

Potpuno je jasno da aktualne gradske vlasti ne planiraju nikakve infrastrukturne zahvate u gradskoj jezgri, nego je i nadalje vide isključivo kao prostor za povremeno sajmovanje. Ne samo da ne planiraju gradske prihode uložiti u obnovu spomenika kulture i infrastrukturu, da nemaju nikakav plan što bi učinili s prevrijednom urbanom cjelinom koja im je povjerena na upravljanje, nego se iz plana ‘ugroženih’ projekata može razaznati da se tek dvije trećine prihoda od spomeničke rente namjerava usmjeriti u svrhu koja se može povezati s namjenskim trošenjem spomeničke rente, kao što je sanacija krovova i pročelja.

Nadalje, među ugroženim izdacima je nabava vatrogasnih vozila u iznosu od 15,2 milijuna kuna. Nimalo ne sumnjajući u nužnost i prioritet nabave ovih vozila, smatram da ona nije ugrožena ako je provedena u skladu s propisima i vozila su ugovorena. Ako pak nije, pitam se kako odgovorni u Gradu znaju da će npr. najpovoljnije autoljestve u postupku javne nabave biti upravo Iveco Magirus M 32L-AS, osim ako već nisu proslavili uspješnu buduću kupnju upravo tog vozila…

Proračun loš i nakon ispuštanja nedopustivih stavki

Zaključno, činjenica da su neprihvaćanjem proračuna potencijalno ugroženi neki projekti, udruge i druge potrebe nikako ne bi smjela biti smokvin list kojim će se pokriti prijedlog proračuna koji je loš i nakon ispuštanja nekih nedopustivih stavki, kao što je prodaja udjela u Termoplinu ili zbrinjavanje bala smeća bez odgovarajućeg projekta.

Osobno, nadam se da će doći do argumentirane rasprave oko proračuna i dogovora prije isteka roka od tri mjeseca.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije