Iako varaždinsko Gradsko vijeće nije blagonaklono prihvatilo ideju gradske uprave da od tvrtke Zlatno zrno otkupi derutni kiosk na uglu Ulice Jelija Merlića i Ulice kralja Petra Krešimira IV., smješten preko puta Studentskog doma, ova tvrtka do svojeg je novca ipak došla – pravnim putem!
Zlatno zrno, sasvim logično, nisu zanimale političke procedure, jer je tvrtka u rukama imala valjan kupoprodajni ugovor kojeg je u ime Grada Varaždina još 4. ožujka potpisao gradonačelnik Goran Habuš. Pa je stoga pokrenula ovrhu.
Grad je tako 19. srpnja uplatio 57.035 kuna glavnog iznosa duga, a 20. srpnja i zatezne kamate od dodatnih 2.063,31 kunu, ‘sve s ciljem izbjegavanja daljnjih troškova (sudskih, javnobilježničkih i odvjetničkih troškova)’, odgovorili su iz Grada Varaždina na naš upit.
Rekli su u Gradu također da je Zlatno zrno pokrenulo ovrhu ‘s obzirom da Grad Varaždin nakon sklapanja ugovora, u utvrđenom roku, nije izvršio uplatu cijene montažnog objekta’. A rokovi su bili definirani ovako: polovica iznosa, 45.628 kuna plus PDV, odmah po potpisivanju ugovora.
Zlatno zrno bilo čak dužno Gradu!
Podsjetimo, cijela priča zakomplicirala se iz razloga što je kupnju kioska moralo ‘amenovati’ i Gradsko vijeće, i to ne odlukom o kupnji, već rebalansom proračuna. Naime, gradonačelnik je potpisao ugovor ‘zaboravivši’ da u proračunu za to nisu predviđena sredstva.
Većina u Gradskom vijeću nije podržala tu kupnju pa je rebalans prošao tek iz trećeg pokušaja, kada je gradonačelnik odlučio odustati od stavke za kiosk u prijedlogu odluke koju je stavio pred vijećnike.
Najavio je Habuš tada opasnost da Zlatno zrno tuži Grad, što se, eto, i dogodilo.
Ukupna procijenjena vrijednost kioska odnosno montažnog objekta iznosi 91.256 kuna, bez PDV-a. Druga polovica od 45.628 kuna iznosa poslužila je za kompenzaciju – duga Zlatnog zrna prema Gradu Varaždinu!
Dakle, jednostavno rečeno, u situaciji kada privatni poduzetnik ima dug prema Gradu zbog neplaćanja poreza na korištenje javne površine, Grad njemu izlazi u susret odlukom o kupnji derutnog montažnog objekta te potpisivanjem ugovora. A kada Gradsko vijeće ne pokaže oduševljenje idejom o toj transakciji, Zlatno zrno svoje novce uzme ovrhom.
Tumačenje proračunskog planiranja
U gradskoj upravi ne vide svoju odgovornost za ovu situaciju – ne samo za odluku o kupnji montažnog objekta upitne namjene u situaciji kada tvrtka ima dug prema Gradu, nego ni u tome što je ugovor potpisan prije nego što je o tome svoje reklo Gradsko vijeće, odnosno prije nego što su za tu kupnju predviđena sredstva u proračunu.
– U Proračunu Grada Varaždina za 2016. godinu osigurana su sredstva za otkup nekretnina, što je u trenutku prihvaćanja Proračuna bilo poznato da će se otkupljivati zemljišta. Dakle Gradsko vijeće Grada Varaždina na sjednici je trebalo ‘pozicionirati’ plaćanje unutar tog Programa odnosno Projekta na način da se definira koji iznos sredstava je unutar postojećeg projekta predviđen za otkup zemljišta, a koji dio za otkup poslovnih objekata, a isto se tako mogla javiti potreba i za otkupom stambenog objekta. Ali sve unutar planiranog projekta otkupa nekretnina. U trenutku planiranja Proračuna nije uvijek moguće predvidjeti sve eventualne troškove koji će se pojaviti tokom godine, pa tako i kod planiranja na projektu otkup nekretnina, unutar čega može biti otkup zemljišta, otkup poslovnih objekata, otkup stambenih objekata i slično – odgovorili su iz Grada na sporni dio vezan uz to da za kupnju kioska nisu bila planirana sredstva.
Grad: To nije naša odluka, nego obveza
Kako kažu u Gradu, u trenutku planiranja Proračuna i izrade Programa bilo je poznato da će se otkupljivati zemljište za pješačko biciklističku stazu u Črncu, za dječji vrtić u Kućanu Donjem i drugo, ali osim sredstava za te, u tom trenutku poznate otkupe, ostavljeno je, kako kažu, ‘prostora’ i za eventualne potrebe kupnje ostalih nekretnina, a o kojima do iznosa od milijun kuna odlučuje gradonačelnik sukladno odredbama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi i Statutu Grada Varaždina.
– Znači predmetnim plaćanjem nije prekoračen planirani iznos za otkup nekretnina u Proračunu Grada Varaždina za 2016. godinu. Slijedom navedenog, smatramo da je stav ‘gradske uprave’ da se drugoj ugovornoj strani odnosno ovrhovoditelju podmiri traženi iznos ispravan i vođen primjenom načela dobrog gospodara, s obzirom na ugovorne i zakonske obveze grada. Tako da se ne može govoriti o odluci ‘gradske uprave’, a kamoli odluci kojom bi Gradsko vijeće bilo dovedeno pred gotov čin, već o obvezi Grada koju je, sukladno svojim statutarnim obvezama i ovlaštenjima, odobrio i ugovor potpisao gradonačelnik – odgovor je Grada na naš upit.
Kazna za Grad i do 2 milijuna kuna
U Gradu su time odbacili, kako se može iščitati, mogućnost da u uvome slučaju nije ispoštovan Zakon o proračunu. Tamo, naime, u članku 44., stavak 1., stoji:
‘Proračunski korisnici državnog proračuna mogu preuzeti obveze na teret državnog proračuna tekuće godine samo za namjene i do visine utvrđene financijskim planom ako su za to ispunjeni svi zakonom i drugim propisima utvrđeni uvjeti, osim ako ovim Zakonom nije drugačije propisano.’
Također u prekršajnim odredbama stoji da će se ‘novčanom kaznom u iznosu od 500.000 do 2.000.000 kuna kazniti za prekršaj pravna osoba ako proračunski korisnik preuzme obveze na teret državnog proračuna tekuće godine mimo namjena i iznad visine utvrđene financijskim planom i/ili ako za to nisu ispunjeni svi zakonom i drugim propisima utvrđeni uvjeti’. U tome slučaju predviđene su kazne i za odgovornu osobu – u iznosu od 50.000 do 100.000 kuna.