TRENUTAK ZA RODITELJSKI KUTAK

Problem nepospremljene sobe

Dijete je 'samo' dijete. Ovakvim drilom spremanja sobe, vjerojatno će jednog dana kada odraste naučiti spremati sobu onako kako to mama želi. No, za sada je suludo očekivati da će to dijete uspjeti sa svega nekoliko godina.

Jedan od najčešćih problema koji roditelji i djeca imaju je
nepospremljena soba. Zanimljivo da ovo nije postojao kao problem
u nekim prošlim vremenima jer dijete čak nije ni imalo sobu, a
niti toliko igračaka.

Kako to da je to problem današnjice i tko ga je prouzrokovao?
Onaj tko je osigurao djetetu sobu i hrpu igračaka koje dijete od
svega nekoliko godina ne može lijepo spremiti u kratkom periodu
te odlučuje odustati od spremanja.

No, krenimo od početka.

Koja je najčešća naredba koju dajete djetetu tijekom dana? –
Pospremi sobu! Napiši zadaću! Obuj papuče! Pojedi!…

Što god da spominjete od ovih rečenica, tu će se prije ili
kasnije naći i spremanje sobe. Dijete nikako da spremi sobu onako
kako to roditelj želi. Jeste li se kojim čudom zapitali kako to
da dijete nikako ne postiže vaš standard spremanja sobe, čak i
kada nekoliko sati provede spremajući sobu?

Dijete je ‘samo’ dijete. Ovakvim drilom spremanja sobe,
vjerojatno će jednog dana kada odraste naučiti spremati sobu
onako kako to mama želi. No, za sada je suludo očekivati da će to
dijete uspjeti sa svega nekoliko godina.

Ne mislite i vi tako? Znači, još uvijek se nije izvještilo da
brzo i uredno pospremi sobu da to bude baš onako kako vi to
želite i tražite.

Drugi razlog nespremanja sobe je taj što roditelj najčešće ne
nauči dijete pospremati sobu nego mu samo da naredbu da pospremi
sobu.

Znači, svakome je potrebno nekoliko puta pokazati neki postupak
prije nego li ga ta osoba svlada. Nekima treba duže, a nekima
kraće.

Koliko puta ste djetetu pokazali kako se sprema soba? Koliko ste
poradili na proceduri spremanja sobe? Gdje što stoji? Kako se i
gdje što sprema? Objasnili što ne ide s čime i zbog čega ne ide?
Što se sve smije a što ne smije nalaziti u sobi? I tome slično.

Ako čak i jeste ovo učinili, koliko ste puta to učinili?
Istraživanja su pokazala da je potrebno više od 20-ak puta
ponoviti neku radnju da bi je netko svladao. Jeste li toliko puta
pokazali? I opet, jeste li samo pokazali ili ste i objasnili?

Na mojem novom predavanju ‘Razumijevanjem do lakšeg odgoja’
možete naučiti zašto je važno djetetu pokazati, objasniti pa čak
i učiniti s njime nekoliko puta kako bi dijete pohvatalo početne
korake.

A neki misle da je dovoljno izdati naredbu ‘Pospremi sobu!’ i
dijete će to odraditi vrhunski. Roditelj previše podrazumijeva.
Tako se sve svodi na kritiku djeteta, na žaljenje na dijete i
omalovažavanje.

Što mislite kako se dijete osjeća od toga? Obeshrabreno i jadno
jer ne uspijeva učiniti tako jednostavan zadatak. Nikako da
udovolji roditelju kojeg voli bezuvjetno.

I što odlučuje? Ne spremati sobu. Što da se trudi kada nikako da
udovolji roditelju. Uzaludno mu je.

Treći razlog nespremanja sobe je taj što djeca u današnje vrijeme
imaju previše stvari i igračaka. Ako želiš sve to na kraju igre
vratiti na mjesto, treba ti puno više vremena nego li za igru i
zato je djetetu teško sve to spremati.

Na kraju krajeva, igra je djeci poput posla. Oni se umore u igri.
Iako nama sa strane izgleda da uživaju. Nakon obavljena posla
trebaju obavljati još jedan teži posao – spremanje svega. To je
veliki zamor iz njihove perspektive. Zato nemaju volje i bune se.

Razmislite i dogovorite s djetetom da reducirate količinu stvari
i igračaka u dječjoj sobi kako bi to što ima mogao vraćati na za
to previđeno mjesto. S vremena na vrijeme mijenjate igračke koje
ga više ne zanimaju s onim pospremljenim (na sigurno mjesto).

Četvrti razlog nespremanja sobe je nezahvalnost. Ako djetetu ne
razvijate zahvalnost tada dijete podrazumijeva još i još igračaka
i nikada nije zadovoljno. Ovo možete različitim tehnikama za
razvijanje zahvalnosti ili pak povremeno otići s djetetom
pokloniti igračke na mjesta gdje ih nema (vrtić, sirotište,
dječji odjel bolnice, potrebite obitelji).

Obavezno povedite dijete sa sobom da vidi kako drugi žive te ćete
ga time potaknuti na promišljanje o tome koliko je ono bogato i
koliko svega ima dok netko drugi nema ni djelić.

Zahvalnost se njeguje i pažljivim čuvanjem onog do čega mu je
stalo. Osvještavajte dijete.

Evo jedne zgodne vježbice za osvještavanje. Ako primjećujete da
je dijete strastveni sakupljač nečeg i svaki vaš posjet dućanu
mora biti kupovina toga što skuplja (sličice, igračke, knjige…),
prije spavanja se igrajte neka dijete nabroji sve one predmete
koje ima, a recite da ćete spremiti na sigurno one kojih se niti
ne sjeti.

Dijete će osvijestiti da ne može zapamtiti ni dio onih koje
skuplja, pa će se potruditi tijekom idućeg dana svjesnije
popamtiti ono što ima te ih tako više cijeniti. Manje će vas
tražiti nove jer će osvijestiti koliko ih ima.

No, potrebno je svaku večer inzistirati da nabraja sve najdraže.
Osvještavanje nam stavlja fokus na sve ono što imamo a ne na ono
što još nemamo i trebamo.

Uzmite mjesec dana vremena za ovu vrstu igre osvještavanja s
djetetom te ćete time osvijestiti dijete koliko je bogato. Nakon
mjesec dana krenite spremati na sigurno one kojih se niti ne
sjeti ili mu nisu važni.

Nadam se da su vam ovi savjeti od koristi.

Želim vam puno sreće, a ako zapne – tu sam!

Anita Vadas
tel. 098/564-290
mail: info@anitavadas.com
www.anitavadas.com
Edukacija j.d.o.o.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije