TRENUTAK ZA RODITELJSKI KUTAK

Odgajate li poslušnika ili kreativca?

Kada bi ljudi skakali na svaku uputu i odmah je izvršavali bez da imaju taj kreativni međuprostor, ne bi svijet bio zanimljiv. Bili bismo poput robota koji izvršavaju naredbe, ne razmišljaju niti su kreativni.

Rekli ste djetetu da napravi nešto, da napiše zadaću, da bude
dobro i sada očekujete da to odmah bude izvršeno i napravljeno.
Očekujete da između vaše upute i izvršenja ne bi trebao biti
prazni prostor, zar ne? Zanimljivo je da baš tu ima prostora za
kreativnost.

Kada bi ljudi skakali na svaku uputu i odmah je izvršavali bez da
imaju taj kreativni međuprostor, ne bi svijet bio zanimljiv. Bili
bismo poput robota koji izvršavaju naredbe, ne razmišljaju niti
su kreativni.

Ako imate dijete koje odmah izvršava, bez da komentira, bez da se
buni ili promišlja o onome što treba, imate ‘poslušnika’ koji će
tako u životu tražiti nekog tko će mu davati naredbe a on ih
izvršavati.

Jeste li vi sami takvi? Znate nekog odraslog takvog? Ima ih, tu i
tamo. I paše im jer ne moraju misliti nego samo izvršavati.

Razmislite malo, kako su nastale sve one ideje o aparatima koji
rade umjesto ljudi, o alatima koji pomažu u radu ili neke druge?

Vjerojatno se nekome nije radilo pa je u prostoru od naredbe do
izvršenja razmišljao kako da si olakša i osmislio neki novi način
na koji bi se to moglo izvršiti. Možda su nekome često davane
naredbe, pa se ovaj dosjetio tko bi to mogao umjesto njega
odraditi.

U situacijama u kojima nas drugi sile a nama se ne da, nastaju
novi kreativni načini rada. Naš mozak se uključuje i pronalazi
načine da se izvuče i ne odradi, da osmisli novi način rada bez
puno našeg uplitanja, ili pak da se osmisli potpuno novi način
izvršavanja posla.

Tako su usisavači zamijenili metle, automobili konje, mobiteli
fiksne telefone, mnogi kućanski aparati ručne spravice i slično.
Krenemo li istraživati osobe koje su osmisle, shvatit ćemo da su
to smislile da najprije sebi olakšaju. Dakle, u prostoru od
naredbe do izvršenja je moć kreativnosti.

Ako su vaša očekivanja da dijete odmah sve napravi bez pogovora,
bez riječi i bez ikakvog komentara, tada odgajate ‘poslušnika’
koji će jednog dana biti odličan radnik i netko će vam biti
zahvalan za takav odgoj.

Ako pak se vaše dijete neprestano buni i prigovara, objasnite mu
da osmisli novi kreativniji način izvršavanja zadatka, ali da
zadatak treba obaviti. Recite da postoje mnogi načini. Vaša
očekivanja su da izvršite na ovaj jedan kako vi to radite, no
postoje i mnogi drugi za koje vi ne znate, a ako je dijete
kreativno neka smisli svoje načine koji su njemu lakši. Tako ćete
malenog kreativca potaknuti da u tome međuprostoru od naredbe do
izvršenja bude okupiran razmišljanjima o tome kako da sebi olakša
i pojednostavi, ali da izvrši. Neće imati fokus na tome da svojim
kreativnim načinom razmišljanja vama smišlja argumente zašto da
to ne učini.

Razumijete razliku? Vaše očekivanje je da izvrši zadatak. No,
dijete koje ima kreativni um bavi se promišljanjima o tom zadatku
te se često izvlači i ne učini. No, ako mu objasnite da zadatak
treba biti izvršen, no može na neki od njegovih načina, tada ćete
mu zagolicati maštu da se bavi time.

Motivirajte ga da postane kreator i izumitelj. Mene je sin znao
pitati što još nije izumljeno da on izumi. Postoje djeca
‘poslušnici’ i oni koji su ‘kreativni’ te u svojoj mašti imaju
svakakve ideje a ne znaju kud s njima. Niti vam o tome ne pričaju
jer imaju fokus na tome da ih potroše na argumentiranje s vama.
To vama diže tlak i svaka njihova nova ideja vas tjera na
smišljanje novih protuargumenata. No, ako vi niste takvi, vama to
teško pada i odnos može završiti vikom i svađom.

Na ovaj predloženi način ćete na duže staze riješiti situaciju i
potaknuti tu bolju stranu djeteta da se pozabavi njome i jednog
dana čak i stvori nešto važno za svijet.

Umjesto da se neprestano argumentirate i objašnjavate djetetu
kako vas gnjavi tim svojim argumentima, kako bi trebao prestati
raditi to što radi i odraditi ono što mora, preusmjerite mu fokus
na kreativno izvršenje zadatka. Neće to ići odmah. Trebate 21 dan
za uvođenje navike, sjećate se?

No, ono što je vaš cilj za učiniti u tom periodu podsjećati
dijete da treba osmišljavati i pojednostavljivati zadatke ali ih
svejedno izvršavati.

Fokus na kreativno izvršavanje. Naravno ako se vaše dijete ne
argumentira s vama, tada se ni ne morate ovime baviti jer će ono
ionako odraditi svoje. Čak i ako je ‘poslušnik’ vi ga možete
potaknuti da koristi maštu i neke nove metode rada jer ćete barem
tako poticati na stvaranje koje svako dijete u sebi ima. No, s
vremenom im mi to ‘izbijemo iz glave’ svojim inzistiranjem da
prestanu razmišljati i samo učine.

Svako dijete je drugačije i ima svoje puteve. Tu je da i mi od
njega nešto naučimo, a ne samo ono od nas. Dozvolite sebi doznati
kakvo je vaše dijete i poticati jače strane djeteta a ne ih
zatomljivati.

Znam da nije lako, ali je moguće.

Želim vam puno sreće, a ako zapne – tu sam!

Anita Vadas
tel. 098/564-290
mail: info@anitavadas.com
www.anitavadas.com
Edukacija j.d.o.o.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije