PIŠE: NIKOLA LESKOVAR

Varaždinska Posljednja večera – fotografija koja nam može pomoći u razumijevanju kako se posluje u gradu

Jedna od temeljnih zadaća umjetnika jest da stvara kontekst za političko i društveno djelovanje i oni su ga ovom fotografijom stvorili – bilo za prosvjed, bilo za žalbu, bilo za raspravu o etici i moralu, bilo za tapšanje po ramenu i stisak ruke ili jednostavno za razmišljanje o demokraciji i kome na sljedećim gradskim izborima dati glas.

‘Da Vincijevo remek djelo u Varaždinu, komentare prepuštamo
ljubiteljima i poznavateljima umjetnosti u Hrvata’, rečenica je
kojom je popraćena fotografija koja prikazuje inscenaciju
glasovite freske renesansnoga svestranog umjetnika
Leonarda da Vincija, a koja se ovih dana
frekventno pojavljivala na društvenim mrežama, popraćena pritom
lepezom komentara u kojima se izražavaju emocije od gađenja i
nevjerice do oduševljenja i čuđenja.

Na varaždinskoj verziji Posljednje večere uloge
apostola zauzele su osobe koje su se, kako je objašnjeno,
istaknule u nekom segmentu društvenog i umjetničkog djelovanja –
glumi, muzici, slikarstvu… – a ulogu Isusa
posvećeno nosi aktualni gradonačelnik, primarno političar.

Autori fotografije (Darko Gorenak) i popratnog
videa (Željko Hajdinjak) također su imena koja
su svojim fotografskim radom obilježili medijski i kulturni
prostor varaždinštine, a idejni tvorac Posljednje večere je
Krunoslav Čolo, gradski notar, majstor
kaligrafije, koji je poželio zabilježiti aktualni trenutak, duh
vremena, lokalni zeitgeist. I to baš uoči odlaska Ivana
Čehoka
na izricanje presude za slučaj Mercator.

Posljednja večera je oproštajna večera koju je Isus blagovao sa
svojim apostolima na Veliki četvrtak uoči muke u Jeruzalemu, a
varaždinska Posljednja večera tako je postala oproštajna večera
koju je Ivan Čehok blagovao uoči muke na posljednjem sudskom
postupku u kojem je državno odvjetništvo teretilo njega i
Miljenka Ptičeka da su 2006. godine Grad
Varaždin oštetili za 6,3 milijuna kuna u postupku zamjene
zemljišta između Grada i gradskog poduzeća Parkovi.

Krist i Čehok nisu podijelili sudbinu

Isus Krist i Ivan Čehok na kraju nisu podijelili sudbinu. Kao što
znamo, Isus Krist je osuđen na smrt, a Ivan Čehok je oslobođen u
slučaju Mercator.

Analogija mogu biti i posljednje riječi. Dok je prvi zamolio Boga
da oprosti farizejima i svjetini jer ne znaju što čine, drugi je
zamolio Boga da oprosti uskočkim farizejima i organima optužbe
jer ne razumiju kako funkcionira grad.

– Svi su ti predmeti vezani uz to što USKOK
odnosno organi optužbe nisu razumjeli i ne razumiju način
poslovanja Grada i da tu apsolutno nikakve štete ne može biti –
izjavio je Ivan Čehok za medije nakon oslobađajuće presude.

Apostoli u cenakulu

A kako to točno posluje Grad? – u člancima u medijima nismo
dobili odgovor, ali ova fotografija može nam pomoći u
razumijevanju.

Posljednja večera je slika koja poziva na promišljanje. Riječ je
o istinskoj drami, o trenutku kada Isus Krist, na čijem učenju
počiva moralni kod zapadne civilizacije, obznanjuje da će ga
jedan od voljenih apostola izdati.

Isusovi apostoli sjede u cenakulu. Cenakul je označavao u
starorimskim kućama prostoriju na prvom katu, odnosno cijeli prvi
kat. Apostoli varaždinske kulture također sjede u cenakulu, prvom
katu kazališne zgrade, u Koncertnoj dvorani Hrvatskog
narodnog kazališta u Varaždinu
, u kojem se održavaju
događanja pod zajedničkim nazivnikom visoke kulture, često
popraćene gradonačelnikovim osobnim prisustvom, a nerijetko i
nazočnošću spomenutih apostola.

Umjetnici se ogolili pred javnošću

Kontroverza koju pobuđuje fotografija varaždinskih apostola
sastoji se u pitanju: Je li moralno od kulturno-umjetničke elite,
kako ih je predstavio idejni tvorac, da se skrušeno ponizuje pred
čovjekom koji je suočen s tri optužnice?

Umjetnici su se pristajanjem da se pojave na ovoj fotografiji
ogolili, učinili se ranjivim u smislu da svatko tko je bez
grijeha, na njih baci kamen, odnosno ispiše komentar pod
fotografiju na društvenu mrežu.

Zašto su imali potrebu izložiti se? Možda zato što žele biti
čisti pred javnosti – žele pokazati da su spremni prihvatiti bilo
što, i pohvalu i osudu, jer su oni htjeli-ne htjeli prirodom
svojeg posla ili administrativnim mehanizmom manje-više vezani za
Grad kao jedinicu lokalne samouprave čiji su korisnici budžeta;
bilo prijavom projekata na natječaje, bilo molbama za donacije,
bilo radnim mjestom u gradskoj instituciji, bilo sklapanjem
drugih poslova… U teoriji Ivan Čehok kao osoba njima nije bitan
jer bi oni bili vezani za gradski administrativni aparat na isti
način i da je gradonačelnik bilo tko drugi.

No da je bilo tko drugi gradonačelnik, vjerojatno ova fotografija
ne bi nastala.

Ljudi nisu mehanički sateliti

Fotografija prikazuje bijedu političke realnosti građaninu
nespremnom da se uhvati u koštac sa stvarnošću, neupućenom u
procese demokracije i administrativne mehanizme, no u građaninu s
humanističkim odgojem i obrazovanjem može uzrokovati samo
pomirljivu sjetu i blagi osmijeh, jer taj građanin zna da ljudi
nisu mehanički sateliti koji plutaju putanjama administrativnog
aparata bez da se dotaknu s drugim nebeskim tijelima, gradskim
službenicima koji im na putanjama otvaraju ili zatvaraju vrata.

Tako tijekom višegodišnjeg kruženja putanjama istaknuti umjetnici
s vremenom u prigodničarskim druženjima stvaraju osobne odnose,
odnosno upoznaju se s gradskim službenicima, pa tako i s
gradonačelnikom, baš kao što bi osobne odnose stvarao i neupućeni
građanin kada bi odabrao živjeti život humanista-projektaša i
svoj život posvetiti radu u humanističkim djelatnostima.

Još dvije prilike za Posljednje večere

Isus je apostole smatrao svojim prijateljima i imao je povjerenja
u njih, on ih je naučio kako da vrše svoju službu. Oni su bili uz
njega u najvažnijim trenucima, na primjer, pred njegovu smrt i
nakon što je uskrsnuo.

Pred kulturnom elitom i njihovim učiteljem bit će još dvije
prilike za Posljednje večere.

U srpnju prošle godine Županijski sud u Zagrebu
donio je presudu kojim je Čehoka osudio na dvije godine zatvora
zbog zlouporabe položaja. Riječ je o nepravomoćnoj presudi, a
konačnu riječ reći će Vrhovni sud Republike
Hrvatske
, nakon što su u veljači ove godine obje strane
podnijele žalbu. Postupak je to u kojem su na optuženičkoj klupi,
uz Čehoka, bili i Davor Patafta, Narcisa Huljev, Tomislav
Kezelj
i Hrvoje Vojvoda.

Na istom sudu Čehoku se sudi u još jednom postupku, gdje su ovoga
puta zajedno s njima na optuženičkoj klupi Zlatko Horvat,
Stanko Vitez
i Miroslav Bunić.
USKOK-ova optužnica iz 2014. godine, koja je 2016. potvrđena,
tereti optužene da su počinili kaznena djela zloupotrebe položaja
i ovlasti, primanja i davanja mita te poticanja na zlouporabu
položaja i ovlasti.

Četiri grupe apostola

Bartolomej, Jakov i Andrija
čine prvu grupu od tri apostola i djeluju iznenađeno, a Andrija
čak uplašeno. U drugoj grupi su Juda Iskariotski,
Petar
i Ivan. Juda drži kesu srebra u
desnoj ruci, posežući za komadom kruha s njegove lijeve strane.
Petar se naginje, držeći nož u desnoj ruci, koji simbolizira
njegovu obranu vjere i revnost prema Isusu. Ivan izgleda kao da
pada u nesvijest.

Treću grupu čine apostoli Toma, Jakov Tadej i
Filip. Toma podiže ruku i to je isticanje prsta
kojim će Nevjerni poslije dodirnuti Kristove rane kako bi se
uvjerio u Uskrsnuće. Filip izgleda kao da traži neku vrstu
objašnjenja, dok Jakov između njih izgleda kao da je ustuknuo od
Isusa u stanju užasa.

Posljednja trojica apostola – Matej, Juda i
Simon – kao da raspravljaju pitanje među sobom
koji od njih može biti taj koji će ga izdati.

Individualne karakteristike apostola

Svi apostoli moraju imati neke individualne portretne
karakteristike ili simbole kako bi bili prepoznatljivi.
Primjerice, Petar u bijesu grabi nož (što nedostaje u
inscenaciji) kojim će kasnije odsjeći uho jednom od vojnika, a
Ivan pada u nesvijest prema njemu.

Baš tako i varaždinski apostoli imaju individualne karakteristike
po kojima su poznati javnosti.

Ova fotografija propituje umjetnikovu zadaću u društvu. Jedna od
temeljnih zadaća umjetnika jest da stvara kontekst za političko i
društveno djelovanje i oni su ga ovom fotografijom stvorili –
bilo za prosvjed, bilo za žalbu, bilo za raspravu o etici i
moralu, bilo za tapšanje po ramenu i stisak ruke ili jednostavno
za razmišljanje o demokraciji i kome na sljedećim gradskim
izborima dati glas.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije